Filter fråga till mitt Juwel 100liters

#1 - 19 februari 2009 14:44
Hoppas ni orkar skumma igenom texten för kunna svara på frågan längs ner =)

Det gröna och blå filtret har jag läst mig till att man inte ska behöva byta ut mer än nån gång per halv/helår beroendes på hur mkt skit och fisk man har i akvariumet..

Det vita filtrer(vadd) den byter jag ut ca en gång i veckan. Brukar fastna en del smuts i det och den är ofta vid byta brun och ofräsh =) Det bör väl inte vara mer än rätt?

Sen tillslut, det svarta filtret. Kolfiltret dvs. Där anser Juwel att man bör byta ut den var 3-4vecka.

Har nu bara haft akvariumet i ca 1månad och det bör va dags kan man tycka. Skaffade sånt där månadskitt med 4 vaddfilter och 1kolfilter för 29kr hos juwel återförsäljaren i samband med köp av akv. Det sa dom är ett sk. månadspack av filter om man följer juwels rekomendationer. Så idag iaf så bytte jag kolfiltret och det vita vaddfiltret och vilken skillnad det blev i utblåset från pumpen..

Men min fråga är:
Har jag gjort rätt? Eller missuppfattat ngt?

Tacksam för svar
#2 - 19 februari 2009 14:49
Skickar med texten som finns på juwels hemsida:

[COLOR=#0000FF]Service Set

[/COLOR] JUWEL Filtermedia! Made to fit each Filter System! Use the filter baskets for your filter system to make maintenance even easier! The poly pads clean the water of large dirt particles ensuring that these do not get into the filter sponges clogging them and preventing the bio - cultures to work. Change the Poly pad in your filter system once a week! The carbon sponge cleans the water from chemical impurities by absorbing them in the carbon. Thus, the bio - cultures in the sponges will not be effected by chemcial impurities. Replace the carbon sponge every 4 weeks. With this in mind we have designed the Media Service Pack for the Rekord 60, Rekord 600 and Rekord 800. One pack will last you 1 month!
#3 - 19 februari 2009 14:55
Meswe skrev:
Hoppas ni orkar skumma igenom texten för kunna svara på frågan längs ner =)

Det gröna och blå filtret har jag läst mig till att man inte ska behöva byta ut mer än nån gång per halv/helår beroendes på hur mkt skit och fisk man har i akvariumet..

Det vita filtrer(vadd) den byter jag ut ca en gång i veckan. Brukar fastna en del smuts i det och den är ofta vid byta brun och ofräsh =) Det bör väl inte vara mer än rätt?

Sen tillslut, det svarta filtret. Kolfiltret dvs. Där anser Juwel att man bör byta ut den var 3-4vecka.

Har nu bara haft akvariumet i ca 1månad och det bör va dags kan man tycka. Skaffade sånt där månadskitt med 4 vaddfilter och 1kolfilter för 29kr hos juwel återförsäljaren i samband med köp av akv. Det sa dom är ett sk. månadspack av filter om man följer juwels rekomendationer. Så idag iaf så bytte jag kolfiltret och det vita vaddfiltret och vilken skillnad det blev i utblåset från pumpen..

Men min fråga är:

Har jag gjort rätt? Eller missuppfattat ngt?

Tacksam för svar

varför byta ut filtret ?
då finns ju risk att man tar död på alla goda bakterier som finns i karet.
kolfiltret har gjort sitt efter ett par veckor, sedan funkar det som vilken filtermatta som helst.

man behöver inte alls byta ut filtret, bara skölja med jämna mellanrum.
var 1-2-3-4-5-6-7-8-9:e månad, beroende på hur mycket skit man har i karet.

tumregel, när pumpen börjar blåsa lite sämre, rengör.

annars är väl tumregeln att så lite meckande som möjligt med filtret.

vadd har jag aldrig haft, och aldrig behövt så det kan jag inte svara på.

.
#4 - 19 februari 2009 15:13
Kensa skrev:
varför byta ut filtret ?

kolfiltret har gjort sitt efter ett par veckor, sedan funkar det som vilken filtermatta som helst.

man behöver inte alls byta ut filtret, bara skölja med jämna mellanrum.

var 1-2-3-4-5-6-7-8-9:e månad, beroende på hur mycket skit man har i karet.

tumregel, när pumpen börjar blåsa lite sämre, rengör.

annars är väl tumregeln att så lite meckande som möjligt med filtret.

vadd har jag aldrig haft, och aldrig behövt så det kan jag inte svara på.

.

Som sagt detta är mitt första akvarium så jag är fortfarande nybörjare därav mina frågor. Men det sk kolfiltret/carbonfilter behövs alltså inte bytas ut? Bara rengöras? Nu följer jag anvisningarna från filter tillverkaren bara för inte göra fel, men jag har läst att många skippar vissa filter etc..

Om man inte använder den vita vadden kommer väl det bli skitsmutsigt på kolfiltret? brun gegga typ?
#5 - 19 februari 2009 16:03
Jag körde med endsat de blåa filterkuberna och om det var bösigt vatten en sån där vit tun sak men det funkar lika bra utan de sätter ju igen så fort. Sedan är det bara att skölja och krama ur dem i ljumet vatten. Jag skulle skippa kolfiltret det behövs väll bara om man vill filtrera bort kemikalier.
#6 - 19 februari 2009 16:05
Kensa skrev:
varför byta ut filtret ?

Neppeligen, efter att ett kolfilter gjort sitt börjar det istället att släppa ifrån sig dom föroreningar och gifter det tidigare band.
#7 - 19 februari 2009 17:23
Jag rekommenderar:
-Använd inte kolfilter överhuvudtaget, det behövs inte. (om man vet att man fått nått "giftigt" i vattnet eller efter medicinering kan man möjligen köpa ett och ha i ett par veckor, släng sedan - av anledningen som "Gaffel" skrev.)
-Sätt eventuellt i en blå filterkudde istället för kolfiltret, jag kör utan och det funkar också bra.
-Köp filtermatta på påse istället och klipp till bitarna själv, mycket billigare. Om man vill ha filtermatta eller inte är väl en smaksak, men jag tycker också att det är bra för att samla upp bös.
#8 - 20 februari 2009 06:42
Carassius skrev:
Jag rekommenderar:

-Använd inte kolfilter överhuvudtaget, det behövs inte. (om man vet att man fått nått "giftigt" i vattnet eller efter medicinering kan man möjligen köpa ett och ha i ett par veckor, släng sedan - av anledningen som "Gaffel" skrev.)

-Sätt eventuellt i en blå filterkudde istället för kolfiltret, jag kör utan och det funkar också bra.

-Köp filtermatta på påse istället och klipp till bitarna själv, mycket billigare. Om man vill ha filtermatta eller inte är väl en smaksak, men jag tycker också att det är bra för att samla upp bös.

Ja, jag gillar filtermattan. Den samlar upp mycket större smutspartiklar mm. Den tänkte jag inte skippa.

Men kolfiltret, om det nu inte behövs, ska man bara lägga filtermatta ovanpå den blå svampen som sitter i? Kolfiltret tar inte den även bort missfärgningar och sånt? Det var det jag hade hört. Nu har jag inte det problemet iofs, men om man kanske stoppar i en rot eller sånt i framtiden.

Är det bara jag eller ni som har filterkuddar, blir era vita filterkuddar/mattor bruna och sliskiga efter nån veckas användning? Som en brun sörja typ =)
Bilagor:
#9 - 20 februari 2009 07:28
Körde med filtervadd och annan bös när jag började och allt som kan fastna fastnar i dessa filter, laborerat fram och tillbaks med olika filtermedia men i dag kör jag enbart med ppi10 filtermatta nerklippt i kuber i mina 5 ytterfilter.
#10 - 20 februari 2009 07:32
Meswe skrev:
Ja, jag gillar filtermattan. Den samlar upp mycket större smutspartiklar mm. Den tänkte jag inte skippa.

Men kolfiltret, om det nu inte behövs, ska man bara lägga filtermatta ovanpå den blå svampen som sitter i? Kolfiltret tar inte den även bort missfärgningar och sånt? Det var det jag hade hört. Nu har jag inte det problemet iofs, men om man kanske stoppar i en rot eller sånt i framtiden.

Är det bara jag eller ni som har filterkuddar, blir era vita filterkuddar/mattor bruna och sliskiga efter nån veckas användning? Som en brun sörja typ =)

om det redan på en vecka börjar gegga ihop sig, så är det något annat som inte är som det ska.

kan vara för mycket mat i karet
kan vara för mycket fisk i karet
kan vara "fel sorts fisk" i karet

det ska ta betydligt längre tid innan det börjar gegga ihop sig
så att pumpen börja få det jobbigt.

här får jag rengöra mina "kuddar" till 240 liters en gång i månaden just nu.
det beror på att jag har för tillfället en löjligt stor fiskbesättning, med
diverse fiskar som skitar ner kopiöst.

när det var mer normalbefolkat, så behövde jag rengör var 3-4.e månad.

.
#11 - 20 februari 2009 08:33

Ja jag lägger filtervaddet direkt på den blå svampen. Som jag skrev tidigare så kan man köpa en extra blå svamp och lägga där kolfiltret låg. Detta borde väl innebära att flödet blir så som Juwel tänkt (förutsatt att den blå extrasvampen har samma grovlek som kolfiltret). Men jag har inte upptäckt några problem med att skippa den, jag antar att flödet bara blir lite högre. Om man har mycket fisk i akvariet så kanske det kan vara idé att komplettera med en extra svamp så att man får högre effektiv yta i filtret.

Jag håller med Kensa om att det låter som väldigt kort tid om filtervaddet blir brungeggigt redan på en vecka. Jag byter mitt vadd kanske var 2-3:e vecka, och då är det mest gamla växtdelar på det. Lite brunfärgat kan det vara också, men aldrig "geggigt". Det ska lukta fräscht akvarievatten - inte ruttet/sunkigt. Då har du nog nåt problem med vattnet och filtreringen funkar inte som den ska.

Missfärgningar från en rot försvinner med tiden i och med vattenbyten. Lite brunfärgat vatten ska man inte ta så allvarligt på tycker jag (om man vet orsaken, tex en ny rot). Det är inte skadligt och ger ett mer naturligt utseende. Men det är min åsikt. :)
#12 - 20 februari 2009 09:19
Geggigt som i äckligt gegg blir det väl inte, men mer eller mindre brunkladd..

Har "övermatat" första veckorna har jag upptäckt. Trodde en gång per dag(pyttelite flingfoder) var normalt men numera får de varannan istället. Gjorde bara som det stod på matburken =) Försökt följa anvisningarna på det mesta till akv. och trodde att de ska stämma men märker mer och mer när man surfar runt på forum att ingen följer anvisningar =) hehe.. Alla har sina egna åsikter..

Men som en sista fråga, det kan väl ALDRIG vara skadligt att använda kolfilter enligt anvisning? Dvs byta ut var 4e vecka?
#13 - 20 februari 2009 09:36
Meswe skrev:
Geggigt som i äckligt gegg blir det väl inte, men mer eller mindre brunkladd..

Har "övermatat" första veckorna har jag upptäckt. Trodde en gång per dag(pyttelite flingfoder) var normalt men numera får de varannan istället. Gjorde bara som det stod på matburken =) Försökt följa anvisningarna på det mesta till akv. och trodde att de ska stämma men märker mer och mer när man surfar runt på forum att ingen följer anvisningar =) hehe.. Alla har sina egna åsikter..

Men som en sista fråga, det kan väl ALDRIG vara skadligt att använda kolfilter enligt anvisning? Dvs byta ut var 4e vecka?
Den fina filtervadden blir fort brun och geggig och det är normalt att behöva skölja den varje vecka, jag tror ansjo syftade på de andra filtermattorna, dem ska man inte rengöra så ofta! I ett nytt akvarium bör man ju mata sparsamt den första månaden men det är bättre med pyttelite varje dag än att man öser ner mer mat varannan dag, vilket blir lätt att man gör för man tycker att dem måste få lite mer eftersom de får så sällan;), själv matar jag 2 ggr/dag! Vill du använda kofilter så gör det, det är inte farligt men det finns ingen anledning så du kan gott ersätta den med vanlig matta, det tar nämligen ungefär 4 veckor för mattan att bli biologiskt effektiv å då ska man byta kolfiltermattan så du förstår att det är dumt!
#14 - 20 februari 2009 09:54
åheim skrev:
Vill du använda kofilter så gör det, det är inte farligt men det finns ingen anledning så du kan gott ersätta den med vanlig matta, det tar nämligen ungefär 4 veckor för mattan att bli biologiskt effektiv å då ska man byta kolfiltermattan så du förstår att det är dumt!

Om man nu ersätter det svarta kolfiltret, vad skall man ersätta med? de andra filtrena är ju inte samma storlek? Kan man ska klippa dem isf?

Alltså blir även kolfiltret biologiskt effektivt? Men om man inte byter så kommer ju allt gift och skit den har bundit kvar ut i vattnet som en annan skrev tidigare?

Hur som helst, de löser nog sig. Får se hur skitig k.filtret är sen om 4 veckor =) Tack för alla svaren hittils!

Annons