Filter frågor...

#1 - 10 september 2010 14:51
Hej!

Håller som bäst på med att bygga ett eget filter av diverse skrot som jag har hittat. Jag inser att det mest vettiga borde vara att köpa ett färdigt filter men då jag är en fattig student räcker inte pengarna till sådana utsvävningar... Dessutom tycker jag att det är roligt att konstruera grejor själv!

Vattnet kommer att cirkulera genom ett pvc rör som kommer att fyllas med någon form av filtermedia med "litet" motstånd, min tanke är att använda mig av en liten del grov filtermatta och biobollar...

Min fråga är: Hur mycket bollar bör man ha?

Akvariet är på 160 liter och f.n har jag ingen större mängd fiskar i karet.

Tacksam för synpunkter då jag är något av ett blåbär inom akvariehobbyn!

MVH
David
#2 - 10 september 2010 15:06
Det är absolut inte vettigare att använda färdiga filter (iallafall innerfilter) utan du får oändligt effetivare filter om du får till en egen vettig konstruktion. En av mina favoriter är hörnfilter, dvs två glaslister och en filtermatta böjd mellan dessa och så en pump bakom, man kan med lätthet dölja detta filter bakom höga växter eller rötter och det behöver aldrig rengöras!
#3 - 10 september 2010 15:31
Jag har varit inne på HMF varianter men nu har jag en pump som ligger som inte passar till det ändamålet... Jag har testkört en annan variant i en spann med vatten som verkar fungera: Vattnet går först igenom grov filtermatta placerat i ett gammalt innerfilter (hur räknar man ut filtervolym på mattan?) vidare genom utloppet på pumpen in i botten på ett pvc rör (som är tänkt att fyllas med biobollar), vattnet flödar över kanten på pvc röret som sticker upp ovanför vattenytan tillbaka ner i karet... Jag har som sagt testat och låta pumpen trycka vattnet genom en 1,5 liters petflaska som jag skurit botten av och det fungerade utan problem. Cirkulationen i karet sköts av ett annat innerfilter. Låter det knasigt, tänker jag helt galet?

Det andra innerfiltret som jag har idag har lite för dålig filteryta. Detta skall åtgärdas men det kan jag inte göra idag då det är det filtret som jag har i bruk med bakteriekultur (vore synd att döda den).

MVH
David
#4 - 10 september 2010 17:01
innerfilter + pvc rör (antar att det är väldigt grovt rör) låter som det kommer ta väldigt stor plats och se ganska fult ut... men funkar gör det säkert;) För att räkna ut filtervolymen så mäter du höjden bredden och djupet i cm och delar det med 1000 så får du fram antal L! ex. 10x10x12/1000=1,2L Är det tex en rund filterpatron så blir det lite knepigare men man får göra en uppskattning:)
#5 - 10 september 2010 18:04
Jag var rädd för det... med volymen alltså! Men det är ganska kul att spåna och fundera på knasiga lösningar! :d

Det var väl du, Åheim som tipsade om att använda sugproppar till att fästa filtermattan i ett hörn om man inte var sugen på att tappa ur karet för att limma dit ett par glaslister?

Tror du att man skulle kunna använda pumpdelen från en Fluval +4 bakom mattan eller är den för klen och har du något tips om hur jag skulle kunna "rädda" bakteriekulturen i den futtiga kassetten som sitter där nu om jag nu skulle kunna använda Fluvalen till ett filterhörn?

MVH
David
#6 - 10 september 2010 18:14
I ett av mina kar kör jag strilrör med sugkoppar i stället för glaslister och det funkar väldigt bra, endast sugkoppar håller inte mattan på plats! Ditt fluval 4+ går tyvärr inte att köra utan filterbehållaren eftersom den också funkar som impellerkammare... Vill du dra nytta av de inkörda mattorna så kan du bara droppa ner dem i hörnfiltret så får de den cirkulation de behöver för att hålla bakteriefloran vid liv och även hjälpa till att kolonisera det nya hörnfiltret!
#7 - 10 september 2010 18:24
Med en dåres envishet så kontrar jag: Om jag helt enkelt kapar bort impellerkammaren från plastbrötet, skulle pumpen fungera då till det tilltänkta användningsområdet? Anledningen till att jag envisas med att använda det som jag har är bristen på pengar...
#8 - 10 september 2010 18:46
Ja visst funkar det, om du är beredd att sätta sågen i den:p
#9 - 10 september 2010 18:57
Det har jag inga större problem med! Vet du om man använda krympplast i akvarium eller om det avger giftiga ämnen? Fluvals utlopp är ju fyrkantiga, blir lite enklare använda krympplasten för att sammanfoga med ett vp rör...
#10 - 10 september 2010 19:21
Har aldrig använt krympslang själv men jag har hört andra som använt det utan problem, jag brukar bara värma slangänden eller vp röret med en cigarettändare och pressa på den på utblåset, även fyrkantiga utblås!
#11 - 10 september 2010 19:37
Okej! Tack för alla svar, nu skall här slöjdas!
#12 - 10 september 2010 19:39
Ja det är kula å greja:d;)
#13 - 12 september 2010 09:11
Hallå igen! Är på god väg med mitt filterhörn och nu undrar jag vilken tjocklek på filtermatta som lämpar sig bäst? Jag har en som är 10 cm tjock men den är lite marig att böja och kommer förmodligen ta en hel del plats, skulle det fungera med en på 5 cm eller är hela idén sabbad då?

MVH
David
#14 - 12 september 2010 09:44
Varför skulle fluval 4aplusen inte gå att köra utan filterbehållaren?:S.... jag har fluval 4a plus huvudet i min filterkammare. som jag byggt ihörnan på akvariet.
Så jo det kan du absolut göra..!

"LÄS"

Jag har bara huvudet på fluval4+ i min hemmabyggda kammare i mitt kardinal kar.. Fungerar utmärkt aldrig haft problem karet är på 200 liter och det cirkulerar hur kalas som helst:)
#15 - 12 september 2010 09:56
Majki01 skrev:
Varför skulle fluval 4aplusen inte gå att köra utan filterbehållaren?:S.... jag har fluval 4a plus huvudet i min filterkammare. som jag byggt ihörnan på akvariet.

Så jo det kan du absolut göra..!

"LÄS"

Jag har bara huvudet på fluval4+ i min hemmabyggda kammare i mitt kardinal kar.. Fungerar utmärkt aldrig haft problem karet är på 200 liter och det cirkulerar hur kalas som helst:)
Nej Du kan absolut inte köra fluval+ utan filterkåpan, tar du bort den så sitter impellern fritt och vispar bara runt vattnet! 3.09 in i filmen så ser du beviset (förrutom att jag själv har filtret och vet hur det funkar)
" target="_blank">
#16 - 12 september 2010 09:58
Drusse skrev:
Hallå igen! Är på god väg med mitt filterhörn och nu undrar jag vilken tjocklek på filtermatta som lämpar sig bäst? Jag har en som är 10 cm tjock men den är lite marig att böja och kommer förmodligen ta en hel del plats, skulle det fungera med en på 5 cm eller är hela idén sabbad då?

MVH

David
5cm är den man brukar köra med till HMF!
#17 - 12 september 2010 10:02
Aja då har jag en udda då.. Den fungerar precis som fluval 2 plus också:) .. jag har dock inga problem med att köra utan..
#18 - 12 september 2010 10:07
Man kanske inte behöver kapa bort all onödig plast och endast ta bort filtermattan, det kanske så du Majki01 har gjort?

Fungerar de grövsta mattorna som Hornbach säljer, är de på 10 ppm?

MVH
David
#19 - 12 september 2010 10:11
Jag kan ta en bild när jag kommer hem:) Sitter dock fast på jobb ett tag till
#20 - 14 september 2010 20:06
Sådär ja! Filterhörnet färdigt och i bruk, än så länge är går allt enligt planerna! Det är ett jäkla ös i Fluvalpumpen och jag funderar på detta med strilrör, hur mycket flås behövs det egentligen? Storlek på hålen på strilröret? Hur långt strilrör? Hur mycket ytrörelse behövs det för syresättning? Tips och råd, gärna bilder emottas tacksamt!

MVH
David

Annons