Filter frågor...

#1 - 10 september 2010 14:51
Hej!

Håller som bäst på med att bygga ett eget filter av diverse skrot som jag har hittat. Jag inser att det mest vettiga borde vara att köpa ett färdigt filter men då jag är en fattig student räcker inte pengarna till sådana utsvävningar... Dessutom tycker jag att det är roligt att konstruera grejor själv!

Vattnet kommer att cirkulera genom ett pvc rör som kommer att fyllas med någon form av filtermedia med "litet" motstånd, min tanke är att använda mig av en liten del grov filtermatta och biobollar...

Min fråga är: Hur mycket bollar bör man ha?

Akvariet är på 160 liter och f.n har jag ingen större mängd fiskar i karet.

Tacksam för synpunkter då jag är något av ett blåbär inom akvariehobbyn!

MVH
David
#2 - 10 september 2010 15:06
Det är absolut inte vettigare att använda färdiga filter (iallafall innerfilter) utan du får oändligt effetivare filter om du får till en egen vettig konstruktion. En av mina favoriter är hörnfilter, dvs två glaslister och en filtermatta böjd mellan dessa och så en pump bakom, man kan med lätthet dölja detta filter bakom höga växter eller rötter och det behöver aldrig rengöras!
#3 - 10 september 2010 15:31
Jag har varit inne på HMF varianter men nu har jag en pump som ligger som inte passar till det ändamålet... Jag har testkört en annan variant i en spann med vatten som verkar fungera: Vattnet går först igenom grov filtermatta placerat i ett gammalt innerfilter (hur räknar man ut filtervolym på mattan?) vidare genom utloppet på pumpen in i botten på ett pvc rör (som är tänkt att fyllas med biobollar), vattnet flödar över kanten på pvc röret som sticker upp ovanför vattenytan tillbaka ner i karet... Jag har som sagt testat och låta pumpen trycka vattnet genom en 1,5 liters petflaska som jag skurit botten av och det fungerade utan problem. Cirkulationen i karet sköts av ett annat innerfilter. Låter det knasigt, tänker jag helt galet?