Filter i filterkammaren!?

#1 - 8 januari 2009 16:04
Jag har ett 450L kar med malawi i.
Har en filterkammare i ena hörnet med grov (tror jag) blå filtermatta och har beställt 2 st nya pumpar (sp-3800L). Hade tänkt att bygga om pumparna och ta bort befintliga filter och sätta dit nya pvc rör med hål i. (läste någon som gjort så, här i forumet.)

Saken är den att jag har uppenbarligen något litet hål längst ner i filtermattan så många små yngel som föds tar sig dit och är ju då skyddade där. Vilket som är bra. Men blir nor rätt så bra tryck i dom nya pumparna så skulle vilja ha någon slags filtermatta även runt pvc rören så att dom små liven slipper sugas in. Frågan är bara vilken grovlek!? Funkar det med "fin" matta eller bommar det igen?

Någon som har erfarenhet av detta problem?
#2 - 8 januari 2009 16:32
Gör pvc röret kortare och sätt fast en bit filtermatta på det längst ner. så att det blir en liten håla längst ner, då kan dom gömma sig där trots pumpen... om den nu inte är för stark så den mosar dom små pga suget.
Bilagor:
#3 - 8 januari 2009 16:48
Du menar att man typ slutar 5 cm från botten och sätter en liten bit matta där? Inga hål i röret ovanför mattan då eller? Grovlek på mattan?
#4 - 8 januari 2009 17:40
Ingen annan som har någon idè?
Bilagor:

Annons