Filter i serie....funkar ?

#1 - 16 april 2008 12:04
[FONT=Arial]Hej alla ![/FONT]

[FONT=Arial]Jag har ett litet problem med mitt 222 liters. [/FONT]
[FONT=Arial]I detta kör jag med ett ytterfilter (från kina) som är lite för litet. [/FONT]
[FONT=Arial]Jag har löst det fram tills nu med ett extra innerfilter. [/FONT]
[FONT=Arial]Men det är en lösning som jag skulle vilja komma ifrån. [/FONT]

[FONT=Arial]Att köpa ett större ytterfilter är idag inte en option. [/FONT]

[FONT=Arial]Så, jag tänkte att man kanske skulle kunna hitta på en liten [/FONT]
[FONT=Arial]egen lösning för att åtmistone öka upp filtervolymen. [/FONT]

[FONT=Arial]Jag funderar på om man kan på det befintliga ytterfiltret koppla på en extra filterkammare….?[/FONT]

[FONT=Arial]Alltså, tänk er att man tillverkar en liten låda i lämpligt matrial som rymmer ett antal liter filtermatrial. [/FONT]

[FONT=Arial]Denna låda har naturligtvis ett intag, och ett utblås, dock är den kopplad på slangen som [/FONT]
[FONT=Arial]suger vatten ur karet. Dvs, först så går vattnet genom ”dummy” kammaren, och sedan ner i [/FONT]
[FONT=Arial]ytterfiltret, för att sedan gå ut i karet. [/FONT]

[FONT=Arial]Förstår ni ?[/FONT]

[FONT=Arial]Skulle detta fungera, eller kommer extra filtermatrial att ”strypa” vattenflödet ?[/FONT]

[FONT=Arial]Funderar…… [/FONT]
#2 - 16 april 2008 12:21
Men om ytterfiltret är för svagt idag hur ska det orka pumpa vatten till en till behållare.
Jag tror att du nog måste ha cirka 1500l/h eller mera för att det ska funka.

Ett alternativ är nog annars ett droppfilter...dvs ett öppet filter ovanför akvariet där ditt ytterfilter pumpar upp vatten till...
Tillverkas nog smart med balkonglåda eller liknande.
Då kan du ha mera förfiltermaterial i ytterfiltret och sen enbart biofilter i droppfiltret.
#3 - 16 april 2008 12:37
firefox75 skrev:
Men om ytterfiltret är för svagt idag hur ska det orka pumpa vatten till en till behållare.

Jag tror att du nog måste ha cirka 1500l/h eller mera för att det ska funka.

Ett alternativ är nog annars ett droppfilter...dvs ett öppet filter ovanför akvariet där ditt ytterfilter pumpar upp vatten till...

Tillverkas nog smart med balkonglåda eller liknande.

Då kan du ha mera förfiltermaterial i ytterfiltret och sen enbart biofilter i droppfiltret.

njau, det är inte flåset i maskinen det är fel på.

det är något för lite matrial i den helt enkelt.
#4 - 16 april 2008 13:18
I så fall skulle det fungera fint, blir väl helt enkelt ett förfilter som tar den lite grövre skiten då?
#5 - 16 april 2008 14:17
det är inte helt ovanligt med seriekopplade ytterfilter men jag är osäker om båda har motorn igång eller bara den ena...? Hur som helst tror jag det är smidigare att använda ett skrotat ytterfilter än att knåpa ihop ett själv!
#6 - 16 april 2008 16:37
Ett knep annars som jag kört med är en stor bit biltermatta.
Gör ett hål i en och kör ner insuget i den.
Nackdelen är att man får en stor bit filtermatta i akvariet men om man inte störs så mycket av det så är det en lösning.
#7 - 16 april 2008 17:24
Norpis skrev:
Ett knep annars som jag kört med är en stor bit biltermatta.

Gör ett hål i en och kör ner insuget i den.

Nackdelen är att man får en stor bit filtermatta i akvariet men om man inte störs så mycket av det så är det en lösning.

tipset är bra, tackar jag för,
men hela frågan grundar sig i att jag inte gillar hur det ser ut idag.
tror inte en stor filtermatta i karet ser bättre ut än ett innerfilter
som jag har idag.....
#8 - 18 april 2008 13:43
Visst borde det funka,
men jag tror att hävert effekten räcker för att få fram vatten till pumpen.
Om det inte skulle orka ända fram så måste det räcka att höja "förfiltret"
ovanför det vanliga sen ska ju saken vara biff!

Annons