filter i snigel och räk akvarium?

#1 - 19 januari 2007 20:53
jo, det är såhär att jag har ett litet akvarium på 15l och tänkte ha några körsbärsräkor och några snäckor, och då slog det mej att både sniglar och räkor hjälper till och städar så behöver man värkligen ha ett filter till mitt lilla 15l? :confused: :confused: :confused:
#2 - 19 januari 2007 21:16
Snäckor och räkor äter bara upp alger och matrester. Båda belastar fortfarande den biologiska balansen. Därför behöver du ett filter med biologisktfiltrering. Räkor kräver att man har bra vattenkvalité.

Ska jag vara ärlig så är 15L aning för liten även för räkor. Det är svårt att få en bra balans i en sådan liten akvarie, speciellt om man är ny med räkor.
#3 - 19 januari 2007 21:27
Jag har fyra burkar som är på knappt 20 liter. Jag har inga filter på något av dem och de fungerar jättebra. Jag har White pearl i ett som jag fått av Sonja och inte en enda har dött. I ett annat har jag mörka Tigerräkor som leker och bär rom hela tiden. Så nog kan det gå utan filter.
#4 - 19 januari 2007 21:36
evus, tror du det funkar för mig då? och hur är det med städningen ska man typ tömma och skura dem varje vecka?
#5 - 19 januari 2007 21:41
Man skall ALDRIG skura ett akvarium. Om du tommer 1/3 av vattnet var 10:e dag så borde inte vattenkvaliten vara något problem. Eftersom du bor i Stockholmsområdet så borde ditt vatten passa bra för räkodling. Tänk på att ha mycker växter som tex javamossa, vattenpest och riccia som de kan "pyssla" med.

Lycka till!!
#6 - 19 januari 2007 21:53
Köp större...

Om du inte har ett kar redan så köp ett större...
Mitt stora är inga problem, fungerar hur bra som helst... Alla lever, bra vattenvärden osv en ren fröjd... :)
Men de små är bara problem... Nitrit, nitrit och nitrit... Jag vet att jag startade fel med överbelastning men vad gör man när det helt plötsligt kryllar av yngel... Balansen är så svår i små akvarier... [:(!]
Om jag skulle börja nu så skulle jag ha ett lite större med fler sorters räkor i som inte parar sig med varandra...
Hoppas på att kunna stoppa tillbaka mina Crystal i stora burken när jag har fått mer bebisar och ett räksäkert filter... Ser positivt ut med mycket rom pg...
Damerna här, Sonja och Evus ;) , är sådana proffs på vattenbalans att det kan låta enkelt men jag lovar att det inte är det... Har du otur/oskicklig och får obalans så är det en attans svår cirkel att bryta... :p
#7 - 19 januari 2007 21:59
Använd isåfall AquaClay som Janne från Södermalm säljer. AquaClay är en bränd lera som är puffiga (kalaspuffar?) där bakterier kan leva inne i dem. Sedan så väger de mycket mindre än stenar/grus så hela botten skulle vara "levande" fast att du har en tjock botten.
#8 - 19 januari 2007 22:05
Ett utmärkt råd från Paatsu!

Det enda abret är att körsbårsräkor inte syns så bra mot den rödfärgade bottnen. För att råda bot på detta så kan du lägga bok eller ek-löv i vattnet som räkor tycker om..
#9 - 19 januari 2007 22:09
Jaaag tror...

Att det spelar mer roll hur man byter vatten... Jag tror på att röra lite i sanden och få upp skräp...
Inte hela botten på en gång utan typ en fjärdedel i veckan... Flytta undan stenar och rötter, rör sanden, ta hela växten med rotsystem + grus och rucka lite så skräpet flyter upp, byt vatten med dammsugarslang och sen kommer städpatrullen lyckligt fram och tar hand om resterna...
Då gör du ju i princip rent hela akvariet på en månad... Kan tillägga att jag har attans bra värden i min burk och har diskuterat detta med Janne på Södermalm och han sa att det dessutom tillför syre till botten att göra som jag... ;)
Jag kör med ett alldeles för litet filter i mitt kar som mest är till för ytrörelser och syresättning...:p
#10 - 20 januari 2007 14:11
tack för alla svar, och jag har en till fråga om uppstartning av akvarium, för jag har läst att man kan ta vatten från sitt stora akvarium till sitt lilla när man startar upp det. går det till så och att man kan lägga ner fisk sen efter 24h ??
#11 - 27 januari 2007 11:58
Hallo Någon Som Vet?
#12 - 27 januari 2007 12:10
Jag kan bara svara att för mig har det gått bra.

Jag brukar ta vatten från nått av mina andra räkakvarium eller någon större burk och sedan bara koppa in fiskarna/räkorna. Jag har aldrig väntat.
#13 - 27 januari 2007 12:10
Fisk? Skulle du inte ha räkor och sniglar?

Ett akvariums inkörningsperiod startar iom att du lägger i nått som bajsar, kissar och skitar ner.

Du kan förkorta perioden genom att:
Ha mycket växter
Ha stort filter(Det gör bara lite skillnad)
Använda bakterie kultur
Använda jordbotten(finns massor med bakterier i jorden)
Hälla i vatten, grus eller filtergegg från ett inkört akvarium.
Ha pH mellan 7.2 och 8.0

Har säkert glömt något, poängen är du kan förkorta tiden det tar att köra inte det. Det går att få en "osynlig" inkörningsperiod om man använder flera av sätten åvan. Jag har lyckats bäst med detta i kar med väldigt mycket växter.
mvh Mattias
#14 - 27 januari 2007 12:14
Nja så enkelt skulle jag inte säga att det är för då så har filtret inte kommit igång. Däremot så kan man när man startar ett akvarium gör iordning det och sen ta ett filter från ett fungerande akvarium och krama ur vid det nya filtret så det får in lite skräp i sig och då kommer det igång fortare men jag skulle ändå vänta iaf 1-2 veckor innan jag stoppar ner någon fisk eller räka i akvariet för annars så kommer du med största sannolikhet att få nitrit i akvariet
#15 - 27 januari 2007 12:15
morphriz han svara före mig:)
#16 - 28 januari 2007 10:48
Jag har små filter i alla utom ett av mina småkar. När jag startar ett nytt kar låter jag antingen det nya filtret gå i ett av de stora karen några veckor innan eller så lånar jag hälften av filtermatrialet i från ett filter som är igång redan.
Sen fyller jag på med hälften gammalt vatten.
Därefter låter jag det nystartade karet gå med ett gäng posthornssnäckor och några små startfiskar som unga guppys eller annat smått.
Sen får karet knalla på så i några veckor upp till någon månad innan jag plockar ur fiskarna och stoppar ner räkor.
Lite omständigt kanske, men det funkar väldigt bra för mig.
#17 - 28 januari 2007 10:57
Sonja skrev:
Jag har små filter i alla utom ett av mina småkar. När jag startar ett nytt kar låter jag antingen det nya filtret gå i ett av de stora karen några veckor innan eller så lånar jag hälften av filtermatrialet i från ett filter som är igång redan.

Sen fyller jag på med hälften gammalt vatten.

Därefter låter jag det nystartade karet gå med ett gäng posthornssnäckor och några små startfiskar som unga guppys eller annat smått.

Sen får karet knalla på så i några veckor upp till någon månad innan jag plockar ur fiskarna och stoppar ner räkor.

Lite omständigt kanske, men det funkar väldigt bra för mig.

Förstår inte hur du orkar vänta! Själv stoppar jag i fiskarna/räkorna så fort de blivit rätt temp, så matar jag försiktigt i någon vecka.
#18 - 28 januari 2007 11:40
Hej på er

Jag håller med Sonja här. Om man vill vara säker, så är det den enda rätta vägen att gå.

Inte för att jag är så tålmodig själv alla gånger, ibland får man ju tag i några fiskar eller räkor helt oplanerat. Är de då något som är svårt att få tag på, så bär man ju gärna hem dem. Trotts att där inte finns något färdigt akvarium åt dem.

Enligt min erfarenhet, så kommer den där nitrittoppen efter ca 2 veckor, oavsett vad jag gör. Gammalt grus, gammalt vatten eller använt filtermaterial har inte förändrat den saken för mej. Spelar heller ingen roll om akvariet är 20 liter eller 100 liter, efter 2 veckor så skriker NO2 testet rött-rött !.

Ja om sanningen ska fram så är läget lite bättre, om man gått igenom alla stegen, med gammalt grus, gammalt vatten, filtermaterial mm. För då blir inte nitrit värdet, riktigt lika alarmerande högt. Men förhöjt blir det, kanske som mest 1,6 mg/l.

Är allt nytt i akvariet, så blir nitrittoppen väldigt kraftig efter 2 veckor. Dödligt hög för flera arter, som är lite känsligare och även tuffare arter ser klart besvärade ut.

Nitrittoppen brukar hålla i sig i ungefär 1 vecka. Under den tiden brukar jag utföra flera mindre delvattenbyten på ca 10% av volymen, gärna 2 om dagen. Det hjälper lite tuffare fiskar som guppy att uthärda eländet. Om jag vid en mätning upptäcker alarmerande höga halter av nitrit, så utför jag genast ett stort delvattenbyte på minst 30 % av vattenvolymen. I dessa lägen kan nitriten vara uppe i så höga värden som 5.0 mg/l och fiskarna visar tydliga besvär.

Har precis skaffat mej en flaska med sk. nitrithämmare, som jag ska testa framöver.

Summan av kardemumman, tålamod är a och o. Själv är jag tveksam till om där finns någon riktigt pålitlig genväg till stabila vattenvärden. Tid är det enda som fungerat för mej, så här långt.

MVH/Anita
#19 - 28 januari 2007 12:00
Ja så är det. Vill man öka chanserna att det ska funka måste det få ta tid.
Jag brukar nästan alltid ha något litet kar på gång med några startfiskar och snäckor, där jag lätt kan flytta småfiskarna när karet akut behövs. Ibland hinner jag ändå inte med att ha kar klara förstås.

Annons