Filter placering

#1 - 6 juli 2011 15:16
Hej!

Nu är det så att jag köpte en bakgrund som föll mig i smaken, min plan var att med denna täcka hela baksidan och ha eget filter bakom bakgrunden. Utblås på vänster sida och insug på höger sida.
Men nu efter att ha placerat den på plats så fick jag tänka om litegrann. Bakgrunden har nämligen inte kontakt med hela vänster kortsida utan det är ett mellanrum där på 2-3 cm, så nu har jag satt ett nät bakom denna glipa och funderar på att ha mitt insug där samt filter material bakom halva bakgrunde.

Någon som har ett tips?
2 bilder så ni ser vad ja talar om.

http://img62.imageshack.us/img62/3921/framifrn.jpg

http://img231.imageshack.us/img231/6928/frnovan.jpg
#2 - 6 juli 2011 15:23
Bara att montera dit en pump på andra sidan och fylla! :)
#3 - 6 juli 2011 15:42
jomenvisst , men jag funderar mest på hur det blir som bäst samt placering av pump o filtermassan. Förutom den uppenbara rmsan ja lär sätt in i glipan.

Jag hade tänkt mig att ha filter massa bakom halva bagrunden så det blir lite storlek på den. Med bör jag då ha en pump som blåser vattnet mot filtermassan i ena änden samt en i andra änden som blåser ut.

Eller kan jag sätta filter massa från glipan till akvariets mitt och sedan ha en cirkulations pump framför massan med utblås hål mot andra kortsidan? klarar en ensam cirkulations pump verkligen att driva vatten massan runt kart samt igenom filtermassan?
#4 - 6 juli 2011 16:42
bluefame skrev:
jomenvisst , men jag funderar mest på hur det blir som bäst samt placering av pump o filtermassan. Förutom den uppenbara rmsan ja lär sätt in i glipan.

Jag hade tänkt mig att ha filter massa bakom halva bagrunden så det blir lite storlek på den. Med bör jag då ha en pump som blåser vattnet mot filtermassan i ena änden samt en i andra änden som blåser ut.

Eller kan jag sätta filter massa från glipan till akvariets mitt och sedan ha en cirkulations pump framför massan med utblås hål mot andra kortsidan? klarar en ensam cirkulations pump verkligen att driva vatten massan runt kart samt igenom filtermassan?

Jag skulle kunna köra det sistnämnda med en kraftig pump vid andra kortsidan och så många filterkuber som får plats bakom hela bakgrunden. Motståndet lär inte bli så högt så att pumpen inte orkar med tanke på genomsnittsarean på filtret.
#5 - 6 juli 2011 16:47
Ok, pumparna jag har liggandes är en eheim compact 3000 och en 2000 samt en aquabee 3000 .
Karet är 450l så bör väl räcka med någon av dem tycker man, är bara tvksam om en endam klarar o driva hela karet
#6 - 6 juli 2011 16:50
Och det kan aldrig bli för trögt för pumpen, blir det ett högt motstånd i filtermassan så tar vattnet den enklaste vägen, nämligen över!
#7 - 6 juli 2011 16:54
Tänk på att 3000-pumparna, om man räknar med slangmotstånd, hamnar i både flödes- och biokapacitet med ett Fluval FX5. De bör räcka.

Annons