Sv: Filter, pump? Förvirrad..
Tack för svar! :) Så om jag köper ett ytterfilter, så renar den vattnet och gör att vattnet rör sig så att det blir syre? Jag kollade på ytterfilter imorse men blev inte riktigt klok på det.. hittade ett som lät bra men när jag googlade på det så var det en bild på en gigantisk sak som stod under akvariet med två slangar? Jag har haft ett nanoakvarium där jag hade ett hang on-filter, och det var ju otroligt okomplicerat..fast det blev skitigt väldigt snabbt.. men jag antar att dessa inte görs för större akvarier? Och dom är nog inte lika effektiva? Är det något sånt här vi snackar om?
http://www.cyberzoo.se/akvaristik/pumpar/ytterfilter/fluval/fluval-206-ytterfilter.html
Jag ser inte några slangar på den.. Ursäkta att jag kanske ställer dumma frågor men jag har nooooll koll [:o]
.. och en annan fråga, om jag startar upp akvariet i helgen - kan jag plantera växter på en gång eller ska jag vänta med dom tills fiskarna åker i(efter 2 veckor?)?
Ja ytterfilter är större. Men därmed också bättre.
Hang on filter finns inte till så stora kar.
Men tänk också på att du inte behöver rengöra på flera månader. Bara när det markant tappar flöde. Jag rengör mina ytterfilter kanske 2-3 ggr per år bara.
O de första fiskarna ska i karet samma dag du startar det. Men bara 2-4 st. Sen får de få själva i 4 veckor innan du lägger i mer fisk. Detta för att den viktiga bakteriekulturen ska komma igång ordentligt.
Växter med i på en gång
Fluval, men Eheim och tetratec är bra märken på ytterfilter.
Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2