filter rengöring, hur ofta?

#1 - 22 januari 2005 16:51
Hej på er!

Hur ofta bör man rengöra filtret i en aquael FAN-2 pump? Jag rengör det nu cirka 1ggr varannan månad (när flödet börjar bli dåligt)

Mvh Daniel.
#2 - 22 januari 2005 16:54
[QUOTE=pokemon]Hej på er!

Hur ofta bör man rengöra filtret i en aquael FAN-2 pump? Jag rengör det nu cirka 1ggr varannan månad (när flödet börjar bli dåligt)

Mvh Daniel.[/QUOTE]

Man skall alltid tvätta filtret om flödet kraftigt minskat, så där gör du rätt. Dock så bör man titta över sitt filter om det behövs mer än var 6e månad. Då har man för litet filter och bör byta upp sig.

Jag har ett filter som gått i 1 år och 9 månader nu utan tvätt. Det är sånt som ger en stabil miljö för fiskarna och livet lättare för akvaristen.
MVH
Magnus
#3 - 22 januari 2005 18:58
Vad kan du rekomendera för filter/pump till mitt akvarium?

112liter med 13st fiskar (hade 25st innan stormen) =(

Mvh Daniel
#4 - 22 januari 2005 19:09
Hade nog satsat på ett ganska stort innerfilter typ:
http://www.pwss.nu/product.asp?intProdID=718 och kört det på lägsta hastighet

Eller ett ganska litet ytterfilter:
http://www.pwss.nu/product.asp?intProdID=632
#5 - 22 januari 2005 20:09
[QUOTE=Tropfrog]Man skall alltid tvätta filtret om flödet kraftigt minskat, så där gör du rätt. Dock så bör man titta över sitt filter om det behövs mer än var 6e månad. Då har man för litet filter och bör byta upp sig.[/QUOTE]
Jag har nu bara filter i ett enda kar där jag kramar ur filtret en gång i veckan vilket tycks fungera bra. Jag har dock en stor kull paletter och några platy på uppväxt i burken och därför stundtals kraftig matning.
Och jag har väl inte en pumpstyrka som många vill avvundas. Med detta lilla inlägg vill jag bara påpeka att det kan gå an med "lite mindre" om man nu sköter det oftare...
#6 - 23 januari 2005 10:12
Tyvärr så riskerar man amonium/nitritspikar varje gång man rengör ett filter. Bara för att det går innebär det inte att det är bra.

Ett alternativ som jag själv vet fungerar mycket bra är att ha två mindre innerfilter och tvätta dom varannan gång. Då risterar man aldrig problem.
MVH
Magnus
#7 - 23 januari 2005 10:40
[QUOTE=Tropfrog]Tyvärr så riskerar man amonium/nitritspikar varje gång man rengör ett filter. Bara för att det går innebär det inte att det är bra.

Ett alternativ som jag själv vet fungerar mycket bra är att ha två mindre innerfilter och tvätta dom varannan gång. Då risterar man aldrig problem.
MVH
Magnus[/QUOTE]Du ä inte dum du...Tropfrog ;-)

Det bästa är inte alltid det snyggaste lösning...Blåmatta+pumphuvä ä nog det fulaste man kan ha men ack så effektivt
#8 - 23 januari 2005 11:01
Du ä inte dum du...Tropfrog ;-)

Jag tar det som en komplimang och inte som en spydighet :)

Det bästa är inte alltid det snyggaste lösning...Blåmatta+pumphuvä ä nog det fulaste man kan ha men ack så effektivt

Det håller jag med om. Blå filtermatta är svårslått i effekt. Är man riktigt finurlig så kan man göra det snyggt också. Kanske gömma det i en btn modul?
MVH
magnus

Annons