Filter till 240l

#1 - 22 januari 2012 08:01
Hej jag har haft ett 240l sällskaps akvarium i tre år nu. Filtret som kom med när jag köpte det är ett innerfilter Eheim pickup 570 l/h. Men nu skulle jag vilja ha lite bättre filtrering och större filtervolym och tänkte då på ytterfilter. Men jag har ingen som hellst erfarenhet och jag gick snabbt vilse i skogen av ytterfilter. Det finns så många märken och modeller att jag inte vet vilket jag ska välja. Men för min nattsömns skull vill jag inte ha något billigt "kinafilter".

Vilken modell/märke bör jag välja?

När jag väl har köpt ett ytterfilter ska jag då köra båda filtren parallellt en tid för att "vänja akvariumet"?

Tacksam för svar

Alfred
#2 - 22 januari 2012 08:21
http://www.pwss.se/product.php?productid=3578&cat=305&page=1
well jag vet Fluval är ett bra märke helt klart sen bro det jo lite på hur mycket L per tima du vill det ska flyta igenom jo ;)

där har du ett ?

och ja om du kan och har möjlighet för att köra båda filter samman i början är det jo klart bäst.
#4 - 22 januari 2012 09:25
jag vill minst ha 5 gånger akvarievolymen /h alltså minst 1200l/h.

filtret bör också vara lätt att rengöra
#5 - 22 januari 2012 10:56
alfreds skrev:

Väldigt användarvänligt och effektivt filter och väldigt tryggt så du kan sova lugnt om nätterna:) http://www.pwss.se/product.php?productid=3579&cat=305&page=1
Skaffa samtidigt lite mer filtermaterial så du kan ersätta kolet: http://www.pwss.se/product.php?productid=3168&cat=850&page=1
#6 - 22 januari 2012 11:04
Jag är helt inne på Åheims linje, det är ett jäkligt bra filter!
#7 - 22 januari 2012 11:09
alfreds skrev:

Jag skulle nog satsat på 1500-1800l/h. 1200l/h blir rätt klent till ett 240l.
Föreslagna filter har ju den kapaciteten, förutom Fluval G3 som är lite speciellt..
#8 - 22 januari 2012 11:33
det är nog inte så jätte stor skillnad på hur svårt det är att rengöra ett ytterfilter ?
du värker jo ha ganska bra koll på detta själv ?

jag ska köra igång mit 244 L snart men innan kommer jag bygga ett filter bakom bakgrunden och sen ett powerhead till att dra det = ingen rengöring als jo och det är billigare än ett nytt ytterfilter det jag bästtälda i går gik typ på 2150, och då ingick btn slim line 3 styck 6x 50x50x3 cm filtermattor ett powerhead raster slang och termostat + termometer ;)
#9 - 22 januari 2012 12:32
Ett perfekt sätt att få 244 liter till att bli 144 liter ;)

Om det är ett aquaclear powerhead 50 eller 70 så är det ganska svårt att få till det med slimline. Jag har provat 2 gånger och det är tamigtusan omöjligt att få det bra med de pumparna. Då är ytterfilter bättre, alla dagar i veckan!
#10 - 22 januari 2012 13:45
NiceFool skrev:

jag ska köra igång mit 244 L snart men innan kommer jag bygga ett filter bakom bakgrunden och sen ett powerhead till att dra det = ingen rengöring als jo och det är billigare än ett nytt ytterfilter det jag bästtälda i går gik typ på 2150, och då ingick btn slim line 3 styck 6x 50x50x3 cm filtermattor ett powerhead raster slang och termostat + termometer ;)

Visst är det ett bra system men inte vill jag tömma hela karet för att fästa en bakgrund
#11 - 22 januari 2012 13:53
Jag vet att min "lokala" akvarieaffär säljer eheim produkter. Finns det något bra eheim ytterfilter?
#12 - 22 januari 2012 13:54
slänger jag in tetratec 1200 ex. tystaste filter jag har hemma. lätt att rengöra. en pump inbyggt för att starta den. som är mycket bättre än fluval 405. ( har det filtret hemma med)

http://www.pwss.se/product.php?productid=4469&cat=829&page=1
#13 - 22 januari 2012 15:34
hannesc skrev:
slänger jag in tetratec 1200 ex. tystaste filter jag har hemma. lätt att rengöra. en pump inbyggt för att starta den. som är mycket bättre än fluval 405. ( har det filtret hemma med)

http://www.pwss.se/product.php?productid=4469&cat=829&page=1
Pfft..;) Fluval har faktiskt en ny uppdaterad serie på gång som heter 06 och där är faktiskt startmekanismen förbättrat och en mer isolerad motor för att göra den tystare: http://www.fluvalblog.com/the-best-just-got-better/
dem har annars behållit den fulländade tekniklösningen;)
#14 - 22 januari 2012 15:53
a hoppas det. för den startmekanismen som är på 05orna är fan kass i min mening. särkillt om man jämför med tetratecen. utan tvekan.

o vadå fulländad tekniklösning?
#15 - 22 januari 2012 16:12
Så det är http://www.pwss.se/product.php?productid=4469&cat=829&page=1 som är det bästa?

Hur stor filtervolym är det? Är det lätt att få tag på reservdelar, extra filter, vilka slangar passar, vad behövs förutom själva ytterfiltretför att installera det?
#16 - 22 januari 2012 16:29
alfreds skrev:
Så det är http://www.pwss.se/product.php?productid=4469&cat=829&page=1 som är det bästa?

Hur stor filtervolym är det? Är det lätt att få tag på reservdelar, extra filter, vilka slangar passar, vad behövs förutom själva ytterfiltretför att installera det?

Tror att du kommer att uppleva att 1200l/h är för lite som sagt. När det är filtermedium i och det varit i drift några veckor så är vattencirkulationen inget vidare. Jag kör Eheim 1250l/h men även ett JBL innerfilter för att få lagom vattenrörelse i mitt växtkar.
#17 - 22 januari 2012 16:36
alfreds skrev:

jag har tetratec, fluval och eheim ytterfilter igång hemma o är absolut mest nöjd med tetratecen. men det betyder inte att den är bäst. alla har olika uppfattningar o erfarenheter.
volymen är på 12L om jag inte missminner mig ( vilket jag tror är mer än 405an) jag har mitt till ett 350L SA kar. o det funkar utmärkt som sagt. rengör väldigt sällan.

Sleaper skrev:
Tror att du kommer att uppleva att 1200l/h är för lite som sagt. När det är filtermedium i och det varit i drift några veckor så är vattencirkulationen inget vidare. Jag kör Eheim 1250l/h men även ett JBL innerfilter för att få lagom vattenrörelse i mitt växtkar.

mjo så är det ju. men så är det med alla filter typ. utom kanske eheims nyaste som har dator i sig och varvtalstyrda pumpar för att hålla samma flöde konstant.

det finns ju ett ännu större tetratec med. 2400EX
#18 - 22 januari 2012 16:36
alfreds skrev:

Varför vill du ha så stort flöde genom filtret?Om det är för att du vill få lite mer flås i akvariet så skaffa en cirkulationspump.
Köp det filter som har mest liter filtervolym. Då kommer det att funka senare när du byter allt hightech material mot filtermatta.
Om du inte vill göra rent filtret så montera ett förfilter på sugledningen inne i akvariet. Då gör du enkelt och fint rent detta.
#19 - 22 januari 2012 16:41
Vilket märke/modell bör jag satsa på då?

http://www.pwss.se/product.php?productid=3064&cat=305&page=1 och http://www.pwss.se/product.php?productid=7025&cat=829&page=1 är väl lite väl stora.

Så borde det vara något i ca 1500 l/h-klassen?

Hur kommer det sig att http://www.pwss.se/product.php?productid=4248&cat=304&page=1 är så mycket dyrare än både tetratec och fluval när de pumpar mycket mera vatten än eheimfiltret?
#20 - 22 januari 2012 16:43
för att eheim är dyrt rent krasst. sen är just det filtret mer avancerat. elektronsikt styrt. kan göra vågor etc
#21 - 22 januari 2012 16:45
bossep skrev:
Varför vill du ha så stort flöde genom filtret?Om det är för att du vill få lite mer flås i akvariet så skaffa en cirkulationspump.

Köp det filter som har mest liter filtervolym. Då kommer det att funka senare när du byter allt hightech material mot filtermatta.

Om du inte vill göra rent filtret så montera ett förfilter på sugledningen inne i akvariet. Då gör du enkelt och fint rent detta.

håller med bosse.

jag skulle köra på tetratecen då den har störst volym. 1200exen asså. den räcker gott till 250L kar.
#22 - 22 januari 2012 16:47
alfreds skrev:
Vilket märke/modell bör jag satsa på då?

Hur kommer det sig att http://www.pwss.se/product.php?productid=4248&cat=304&page=1 är så mycket dyrare än både tetratec och fluval när de pumpar mycket mera vatten än eheimfiltret?

Lite som att köpa bil.
En Mercedes är ofta lite dyrare än en folkvagn. Båda fixar jobbet att ta dig från punkt A till B. Ofta kan du ta dig dit i en Hyundai också
#23 - 22 januari 2012 17:11
Jag märkte inte att hannesc och bossep hann klämma in var sitt inlägg medans jag skrev mitt:)

Men menar ni att jag ska byta ut allt filtermedia som kommer med Tetratec EX 1200? Vad ska jag byta till vanlig filtermatta?
#24 - 22 januari 2012 17:17
alfreds skrev:
Jag märkte inte att hannesc och bossep hann klämma in var sitt inlägg medans jag skrev mitt:)

Men menar ni att jag ska byta ut allt filtermedia som kommer med Tetratec EX 1200? Vad ska jag byta till vanlig filtermatta?

Mja spara kolfiltret om det sitter sådant i. Det kan vara bra att ha i framtiden. Sedan kan du nog använda resten men du kommer nog att byta till filtermatta i framtiden. Ingen stor skada skädd du byter lite i taget bara!
#25 - 22 januari 2012 17:20
nej byt inte filtermediet. det funkar skitbra det som följer med. kolet kan du ju ta ur efter nån månad.
#26 - 22 januari 2012 17:22
det står att det är ett "hölje" runt varje filterdel. Ska jag ta bort det också och lägga in vanlig filtermatta ppi 10? Du skriver att man kan bygga ett förfilter vi insuget. Menar du då att jag bara sk trä på en filtermatte bit?
#27 - 22 januari 2012 17:28
alfreds skrev:
det står att det är ett "hölje" runt varje filterdel. Ska jag ta bort det också och lägga in vanlig filtermatta ppi 10? Du skriver att man kan bygga ett förfilter vi insuget. Menar du då att jag bara sk trä på en filtermatte bit?
hannsec, hjälp med detaljerna please![:o]
Ja skaffa en bit 30 ppi skumbit som du pillar dit så den är enkel att ta bort och rengöra.
#28 - 22 januari 2012 17:35
alfreds skrev:

asså nej. det följer med filtermedia. både filtermatta o makaroner o biobollar o kol. kolet kan du ta ur efter nån månad för då gör det ingen nytta längre. lägg i filtermatta istället tex.

använd det som följer med. det är kanonbra grejjer.

höljet du pratar om är korgar. vilket gör det enkelt att rengöra. man tar bara ur korgarna och spolar av dom. istället för att allt filtermaterial är staplat på varann.

här har du en sprängskiss på filtret. väldigt enkelt filter att förstå.
#29 - 22 januari 2012 17:43
ännu en bra länk till hur du placerar filtermediumet i korgarna

http://www.charterhouse-aquatics.co.uk/catalog/tetratec-ex1200-external-filter-p-1415.html
#30 - 22 januari 2012 17:49
hannesc skrev:
ännu en bra länk till hur du placerar filtermediumet i korgarna

http://www.charterhouse-aquatics.co.uk/catalog/tetratec-ex1200-external-filter-p-1415.html
Intresant att dom kör vadden på slutet! Det hela ser ut som ett bakvänt Juwel eller har jag helt fel?
Hur som det där ser ut som något jag skulle kunna tänka mig att använda!
#31 - 22 januari 2012 17:56
jag kör alliid vadden sist. just för att den ska ta det allra minsta partiklarna. inte först då kloggar det igen kanonfort!

juwel har väl sitt längst upp men det är bara ytvatten som kommer in där. har jag för mig.
#32 - 22 januari 2012 17:58
Dessa nedan har jag, både ett 200 och ett 300. Funkar asbra och de är verkligen prisvärda!
"" target="_blank">

#33 - 22 januari 2012 18:07
Stort tack till hannesc och bossep som lyckades förklara så bra att till och med jag förstod! Tack!
#34 - 22 januari 2012 18:09
var så lite så :) därför vi är här. eller lite iaf :D
#35 - 22 januari 2012 18:14
hannesc skrev:
jag kör alliid vadden sist. just för att den ska ta det allra minsta partiklarna. inte först då kloggar det igen kanonfort!

juwel har väl sitt längst upp men det är bara ytvatten som kommer in där. har jag för mig.

Nja dom har nog ett annat tänk på Juwel tror jag och jag lutar åt att hålla med dom! Jag har för mig att allt vatten går genom vadden först sedan kol och därefter till det biologiska. Juwel tänker nog som jag att man skall bli av med så mycket grums och gift man kan innan det kommer till de känsliga bakterierna.
Men för säkerhets skull. Mathias kan inte du titta i fulburken och se hur det ser ut? Eller har du byggt om?
#36 - 22 januari 2012 18:15
Jag kommer säkert att ha en massa problem när jag ska installera filtret men det blir ett senare problem.
#37 - 22 januari 2012 18:16
alfreds skrev:
Jag kommer säkert att ha en massa problem när jag ska installera filtret men det blir ett senare problem.

Det fixar sig nog!;)
#38 - 22 januari 2012 18:23
Juwel:

vatten-->Filtervadd-->Kolfilter-->Nitritmattan-->20ppi Matta-->Biobollar-->Grov 10ppi -->20 ppi Matta-->Pump!

Att ha vadden senare i ett filtersystem finner jag märkligt, då klarar man sig förmodligen bättre utan :)
#39 - 22 januari 2012 18:30
Juwel:

vatten-->Filtervadd-->Kolfilter-->Nitritmattan-->20ppi Matta-->Biobollar-->Grov 10ppi -->20 ppi Matta-->Pump!

Att ha vadden senare i ett filtersystem finner jag märkligt, då klarar man sig förmodligen bättre utan :)

Snyggt! Tack då var det som jag hade förmig!
#40 - 22 januari 2012 18:33
Juwel:

för mig så är vadden till för att verkligen ta de minsta dammet typ. o alla vet ju att vadd kloggar igen kanonfort, så jag förstår inte alls varför man skulle ha det först i filtret. i min värld ska det vara den absolut sista touchen för att rena vattnet. menmen aja.
#41 - 22 januari 2012 18:34
alfreds skrev:

inte då! det är väldigt enkelt och bra utfört hur man sätter ihop o installerar. man behöver vara en idiot för att inte fatta.
#42 - 22 januari 2012 18:57
hannesc skrev:
för mig så är vadden till för att verkligen ta de minsta dammet typ. o alla vet ju att vadd kloggar igen kanonfort, så jag förstår inte alls varför man skulle ha det först i filtret. i min värld ska det vara den absolut sista touchen för att rena vattnet. menmen aja.

Det är just det som är grejen! Dom får sälja en massa filtermaterial! INTE!
Grejen är att man tar bort grumset innan det kommer in i den bakteriologiska filtret.
Detta vill man ha befolkat med ammonium och nitrit ätande bakterier och de gillar inte stora skit bitar. De vill ha käket upplöst i vatten. Deras brorsor de heterotrofa fixar att sönderdela möget åt dom. Men för att minska på den totala belastningen aka biomassan så är det smart att lyfta ut så mycket man kan innan det bryts ned.
Ibland sätter man ett finfilter efter det bakteriologiska detta för att fånga upp döda bakterier och flagor av biofilm. Jag tror inte detta har någon praktisk betydelse i akvariet då man inte borde se det. Det kan också bli lite aska just i slutet om filtret är riktigt effektivt men jag tvivlar på det med den fart man har i moderna kompakta filter.

Annons