Filter till 540 liters.

#1 - 20 oktober 2008 19:32
Jag ska försöka leta upp ett akvarium som är ca 540 Liter och har hittat ett men tyvärr utan pump.

Vilken pump rekomenderar ni för att få ett bra men även billig pump.
Jag tänkte ha ett diskusakvarium.

// Simon
#2 - 20 oktober 2008 20:26
Ett rejält ytterfilter med strilrör borde bli lagom.
Eller två, kanske...

Jag kör med ett Eheim 2215 och ett 2026 till mitt 540.
#3 - 21 oktober 2008 04:28
Kolla in det här,jag har en sådan till mitt 540 liters påfågels och papegoj kar.
http://www.pwss.se/product.php?productid=3335&cat=598&page=1
#4 - 21 oktober 2008 06:33
Eller ett sånt här http://www.cyberzoo.se/
#5 - 21 oktober 2008 06:45
Beror lite på vad du tänkt för fiskar.
Generellt så är AM-top 3338 bra filter som duger till ditt 540liters som ensamt ytterfilter.
AquaEl Unimax 700 är också bra(lite dyrare dock).

Resun EF1600
http://www.vattenliv.nu/akvarieytterfilter-resun-1600-p-1333.html

Sen finns det bra filter från Marex men jag hittar inte länken tyvärr.

Om du ska ha två ytterfilter för växelvis rengöring eller ett som biologiskt o ett som mekaniskt så är det bara att gå ner i storlek för respektive modell.
#6 - 21 oktober 2008 11:36
Föreslår antingen ett Fluval FX5 - eller alternativt en kombination av powerhead/filtermatta på ena sidan och powerhead och bottenfilter på den andra. Respektive powerhead på sisådär 1200-2000 L/h per sida. Detta skulle sörja för både god filtrering och vettig ytvattenrörelse.
#7 - 21 oktober 2008 12:43
Okej tack men om man köper ett http://www.pwss.se/product.php?productid=3335&cat=598&page=1 Räcker det med bara det? :)
#8 - 21 oktober 2008 13:07
Köp ett Rena xP3 istället så kommer du bli nöjd... Rena xP3 drar hälften så mycket ström som ett skitfilter från AM-Top... http://www.pwss.se/product.php?productid=1853&cat=307&page=1
#9 - 21 oktober 2008 14:00
patdah skrev:
Köp ett Rena xP3 istället så kommer du bli nöjd... Rena xP3 drar hälften så mycket ström som ett skitfilter från AM-Top... http://www.pwss.se/product.php?productid=1853&cat=307&page=1

Okej den var ganska billig och såg bra ut :P// SImon
#10 - 21 oktober 2008 14:15
Lågt wattantal brukar tyvärr även innebära snabbare försämrad ork om filtret får lite klägg i sig.
Det är som sagt att föredra 2 filter för växelvis rengörning vid behov, och du bör ha 3-4 ggr akvariets volym per timma i kapacitet.
Själv har jag två ytterfilter, Eheim 2217 samt bottenfilter med en Aquaclear 70 som pumpar 1300 liter till mitt diskuskar på 900 liter och detta känner jag är i minsta laget.
Vilken pump som du ska/bör ha finns det massor av förslag till så det är bara att kolla hur djup din plånbok är;).
#11 - 21 oktober 2008 14:29
ansjo skrev:
Det är som sagt att föredra 2 filter för växelvis rengörning vid behov, och du bör ha 3-4 ggr akvariets volym per timma i kapacitet.

3-4 ggr totalt eller per filter?

/ Göran
#12 - 21 oktober 2008 14:36
Totalt.
Och det beror även givetvis med på fiskbelatningen;).
#13 - 21 oktober 2008 14:37
Vilken kapacitet man skall välja beror naturligtvis på akvariets storlek - det vet vi ju redan i det här fallet. Sedan beror det på hur mycket och ofta du kommer att mata - samt på vilka krav fisken ställer på t.ex. rörelse i vattnet. Om det (som i ett akvarium med Malawi) krävs bra ytvattencirkulation räcker det kanske lite dåligt med en kapacitet om 1200 liter/h och man måste tillsätta en cirkulationspump - alternativt ett filter till i andra änden av akvariet. Nu vet inte jag vad Discus har för krav därvidlag, men det är det säkert någon annan som kan svara på.

Man brukar ju säga att filtret skall vara så stort som man har råd med och den enda siffra jag har sett (det brukar vara svårt att få någon att specificera sig) är att det bör ha en kapacitet som är minst 2-3 gånger akvariets storlek.

Som ett exempel har jag följande i mina akvarier:
450 liter - Fluval FX5 - 3500 l/h + Stream pump från Koralia 4600 l/h
150 liter - Powerhead+filtermatta 1200 l/h + litet powerhead 600 l/h i andra änden.
60 liter - Innerfilter 1200 l/h - ger i verkligheten 400 l/h.
40 liter - Innerfilter Fluval 2 - 400 l/h.

Jag har således tagit i ordentligt men hade gärna bytt ut min streampump från Koralia mot ett powerhead+filtermatta om det inte hade mött motstånd från den som egentligen bestämmer hemma.. :-)

Om du skulle bestämma Dig för ett pumphuvud+filtermatta skulle det kunna räcka med detta: http://www.akvarieshopen.com/project-pjp-1501-p-304.html. Lägg till en bit PVC-rör och en bit filtermatta och du kommer under 700 kr.
#14 - 21 oktober 2008 14:42
Att ha hög kapacitet på pumparna är ingen nackdel till diskus, men de ska inte ha det för strömt i karet. Detta går att råda bot på med ganska enkla knep så där är inget problem.
Att ha en powerhead med filtermatta kanske inte är det snyggaste i ett diskuskar, men smaken är som baken;).
#15 - 21 oktober 2008 14:53
patdah skrev:
ett skitfilter från AM-Top...

Håller inte med om att AM-Top är ett skitfilter,är väldigt nöjd med filtreringkapaciteten och volymgenomströmning med tanke på att jag har påfågelsciklider.
Har haft både Sicce och Fluval ytterfilter och dom kommer inte i närheten av AM-Topens effektivitet.
#17 - 21 oktober 2008 15:15
ansjo skrev:
Att ha en powerhead med filtermatta kanske inte är det snyggaste i ett diskuskar, men smaken är som baken;).

Håller med - men det går ju att gömma undan med t.ex. 1-2 bitar av BTN slimline bakgrund. Anledningen till att jag inte har det i mitt stora kar (i vardagsrummet) är att det helt enkelt inte tillåts...[B)]. Men det blir i alla fall ett billigt alternativ.
Bäst ur ett estetiskt perspektiv om man inte kan/vill gömma undan det, är ju naturligtvis ett ytterfilter och då tycker åtminstone jag att man får mycket för pengarna med ett Fluval FX5. Alternativet är väl i så fall ett bottenfilter men det verkar som om det inte rekommenderas längre.
#18 - 21 oktober 2008 15:26
Hogan1 skrev:
Alternativet är väl i så fall ett bottenfilter men det verkar som om det inte rekommenderas längre.

Sant, jag känner mig som ett utrotat släkte;). Jag har faktiskt bottenfilter i alla mina kar för närvarande, iofs tillsammans med ytterfilter i de större karen men i de mindre kör jag bara med detta.
Super till kar med fisk och/eller räkor som riskerar att åka in i olika slags filter.
#19 - 21 oktober 2008 16:24
Bottenfilter är ju grymt, kör motordrivna bf i ställningen (6x180l). Till 570-litrarn har jag dock en FX5'a som faktiskt är förvånansvärt tyst för sin kapacitet.

//C
#20 - 21 oktober 2008 17:59
Det ska vara ett 540 liters akvarium intiktat mestadels på diskus. Jag vill ha ett bra och billigt ytterfilter eftersom att plånboken inte är så tjock ;) :(
Jag funderar på att ha smile line eller vad det heter på akvariumets baksida.
Tack för alla olika förslag men just nu är jag lite förvirras ;) Är http://www.pwss.se/product.php?productid=3335&cat=598&page=1 bra?
Vilka fördlar och nackdelar har just den pumpen?
#21 - 21 oktober 2008 18:22
http://cyberzoo.se/index.php?act=viewProd&productId=120
Jebo filter två stycken:D

Jag ska beställa tre själv när lönen kommer.
Har tidigare haft tre jebo var av två är i min ägo fortfarande.
Funkar fortfarande med 100% effektivitet efter 5år, då är det oandra sidan den gamla modellen av samma men jag misstänker att nya är bättre.
Även en hel del amerikanska sajter och odlare använder jebo filter dels för att de är kostnads effektiva men också att de håller i flera år samt att de är tysta.

AM-top är som sagt va ett bra alternativ.
Mina am-top filter funkar också 100% efter flera års användande, det ända jag hade problem med i början var valet av filtermaterial men det kan du ju rådfråga om senare.
#22 - 21 oktober 2008 18:37
Ursäkta förvirringen - då får vi kommentera vad vi kan när det gäller ytterfilter. Min personliga uppfattning är att det inte har tillräcklig kapacitet för ett 540. Om du matar sparsamt - ja - men annars inte. Om det är något man inte skall spara in på så är det filterkapaciteten.
Jag känner inte till detta filter (AM Top) eftersom jag inte haft något själv. Tidigare har jag haft Eheim ytterfilter som varit bra - men lite krångligare om jag minns rätt än mitt nuvarande Fluval FX5 som jag verkligen kan rekommendera. Och eftersom jag inte känner till eventuella fördelar eller nackdelar med AmTop nämner jag fördelarna med FX5 som jag ser dem efter 2 månaders användning.

1) Kapaciteten både vad gäller L/H och filtervolym (20 liter)
2) Lätt att sätta upp och hantera
3) Enklast möjliga vattenbyte. Skaffa bara en extra slang, koppla loss utblåsslangen från filtret, sätt dit extraslangen och starta filtret igen. 250 liter vatten borta på ett par minuter.
4) Olika filtreringsmöjligheter (se sid 14 i deras manual)http://www.hagen.com/pdf/aquatic/FX5_user_manual_EN.pdf
5) Pris i förhållande till kapacitet

Någon annan får sjunga AmTops lov - jag har som sagt aldrig haft ett sådant.
#23 - 21 oktober 2008 18:58
http://cyberzoo.se/index.php?act=viewProd&productId=120

Jebo filter två stycken:D

Jag ska beställa tre själv när lönen kommer.

Har tidigare haft tre jebo var av två är i min ägo fortfarande.

Funkar fortfarande med 100% effektivitet efter 5år, då är det oandra sidan den gamla modellen av samma men jag misstänker att nya är bättre.

Även en hel del amerikanska sajter och odlare använder jebo filter dels för att de är kostnads effektiva men också att de håller i flera år samt att de är tysta.

AM-top är som sagt va ett bra alternativ.

Mina am-top filter funkar också 100% efter flera års användande, det ända jag hade problem med i början var valet av filtermaterial men det kan du ju rådfråga om senare.

Okej tack för hjälpen :)
#24 - 21 oktober 2008 18:59
Hogan1 skrev:
Ursäkta förvirringen - då får vi kommentera vad vi kan när det gäller ytterfilter. Min personliga uppfattning är att det inte har tillräcklig kapacitet för ett 540. Om du matar sparsamt - ja - men annars inte. Om det är något man inte skall spara in på så är det filterkapaciteten.

Jag känner inte till detta filter (AM Top) eftersom jag inte haft något själv. Tidigare har jag haft Eheim ytterfilter som varit bra - men lite krångligare om jag minns rätt än mitt nuvarande Fluval FX5 som jag verkligen kan rekommendera. Och eftersom jag inte känner till eventuella fördelar eller nackdelar med AmTop nämner jag fördelarna med FX5 som jag ser dem efter 2 månaders användning.

1) Kapaciteten både vad gäller L/H och filtervolym (20 liter)

2) Lätt att sätta upp och hantera

3) Enklast möjliga vattenbyte. Skaffa bara en extra slang, koppla loss utblåsslangen från filtret, sätt dit extraslangen och starta filtret igen. 250 liter vatten borta på ett par minuter.

4) Olika filtreringsmöjligheter (se sid 14 i deras manual)http://www.hagen.com/pdf/aquatic/FX5_user_manual_EN.pdf

5) Pris i förhållande till kapacitet

Någon annan får sjunga AmTops lov - jag har som sagt aldrig haft ett sådant.

okej tack :) Ska läsa lite mer om den pumpen låter skit bra :D
Guest
#25 - 21 oktober 2008 19:15
3500l/h är väl för mkt för diskus.. Kanske funkar om man kör me strilrör..
#26 - 21 oktober 2008 20:19
Då det gäller am-top så har deras största 7,5liter filter.
JBL har motsvarande men kostar betydligt mindre men samma kapacitet.
fx5 funkar nog bra om man har strilrör.
Annars har du ju eheim pro 3 serien som är super.

Båda sist nämnda är dock dyrare.
#27 - 21 oktober 2008 20:32
Narii skrev:
3500l/h är väl för mkt för diskus.. Kanske funkar om man kör me strilrör..

Jag är ingen diskusexpert - eller snarare - kan inte ett smack om diskus och vad de kräver. Men Fluval FX5 har under alla omständigheter 2 utblås som kommer ut från samma slang ner i akvariet. Detta innebär att man kan t.ex. rikta det ena längsledes och det andra snett uppåt mot framrutan som jag har gjort (se bild) - eller hur man vill egentligen eftersom de går att vrida. Jag fick faktiskt inte tillräcklig rörelse i mitt 450 och fick sätta in en cirkulationspump i andra änden för att täcka hela akvariet i längsled.
#28 - 21 oktober 2008 21:21
Tveksam om det går att få det någorlunda lugnt i vattnet med en Fluval FX5. Nu har jag inte kollat närmare hur eller om man kan koppla strilrör på utblåsen, något som jag ser som mer eller mindre nödvändigt om man inte vill ha fiskarna klistrade i ena rutan;).
#29 - 21 oktober 2008 21:29
Nu kapar jag tråden lite, om det är okej?

Jag kommer förmodligen få hem ett 540L nästa vecka eller veckan därpå, och ska då ta och sälja av mitt 350L, men behålla mitt fluval 405. Får även ett fluval 404 med på köpet av 540L, och undrar då hur man ska placera dessa. Ett filter på varsin kortsida? Båda på samma kortsida? Kommer två fluval räcka?
#30 - 21 oktober 2008 21:33
Tycker du är inne på helt rätt spår Johan, ett på var sida skulle jag med haft och de båda pumparna bör räcka till om du inte har för hög fiskbelastning.
#31 - 21 oktober 2008 21:46
Kör själv med ett strilrör i änden på ett 2028 monterad på gaveln för ytvattenrörelse och ett utblås från hembygget riktad snett ner i akvariet för lite turbulens och detta i ett 300 liters vilket i eget tycke är lite i underkant..
#32 - 21 oktober 2008 22:43
Johanski skrev:
Nu kapar jag tråden lite, om det är okej?

Jag kommer förmodligen få hem ett 540L nästa vecka eller veckan därpå, och ska då ta och sälja av mitt 350L, men behålla mitt fluval 405. Får även ett fluval 404 med på köpet av 540L, och undrar då hur man ska placera dessa. Ett filter på varsin kortsida? Båda på samma kortsida? Kommer två fluval räcka?
Hur du placerar dem e en smaksak bara du ser till att det rör sig lite överallt i karet;) Och JA 2 fluval 405(4) ska gott klara filtrerinsbiten utan problem!! (har du kastat ut kassetten med de fyra mattorna och tryckt i en 5cm grov matta?!:))
#33 - 21 oktober 2008 23:10
åheim skrev:
Hur du placerar dem e en smaksak bara du ser till att det rör sig lite överallt i karet;) Och JA 2 fluval 405(4) ska gott klara filtrerinsbiten utan problem!! (har du kastat ut kassetten med de fyra mattorna och tryckt i en 5cm grov matta?!:))

Snart [:o]
#34 - 22 oktober 2008 00:19
Kör själv med ett strilrör kopplad till ett 2028 monterad på ena gaveln för ytvattencirkulationen och utblåset från mitt hembygge riktat snett ner i akvariet för lite turbulens vilket i mitt eget tycke är i underkant för ett 300 med den belastning jag har.

Akvariet är alltså väl ansat med bara en bråkdel av grodbladen kvar och med javamossan och javaormbunkarna kraftigt decimerade.

Tände belysningen för att ta filmen så papegojorna är en smula nyvakna.. [B)]
#35 - 22 oktober 2008 07:52
Med fluval 405 o 404 på varsin kant i 540liters bör duga mer än väl.
Förrutsatt att du inte ska ha koi karp eller påfågelsciklider.
Ska du ha nersmutsare så bör du fixa förfilter typ en aquael filterkassett från ett fan1 där insugsröret är instucket.

Som brukligt så bör du köra med grovfiltermatta i filtrerna.
Eventuellt något annat filtermaterial högst upp i ett av dem.
#36 - 22 oktober 2008 17:49
Okej tack fär hjälpen alla :) // SImon

Annons