Jag ska försöka leta upp ett akvarium som är ca 540 Liter och har hittat ett men tyvärr utan pump.
Vilken pump rekomenderar ni för att få ett bra men även billig pump.
Jag tänkte ha ett diskusakvarium.
// Simon
patdah skrev:Köp ett Rena xP3 istället så kommer du bli nöjd... Rena xP3 drar hälften så mycket ström som ett skitfilter från AM-Top... http://www.pwss.se/product.php?productid=1853&cat=307&page=1
patdah skrev:ett skitfilter från AM-Top...
ansjo skrev:Att ha en powerhead med filtermatta kanske inte är det snyggaste i ett diskuskar, men smaken är som baken;).
Hogan1 skrev:Alternativet är väl i så fall ett bottenfilter men det verkar som om det inte rekommenderas längre.
ciklidcollector skrev:http://cyberzoo.se/index.php?act=viewProd&productId=120
Jebo filter två stycken:D
Jag ska beställa tre själv när lönen kommer.
Har tidigare haft tre jebo var av två är i min ägo fortfarande.
Funkar fortfarande med 100% effektivitet efter 5år, då är det oandra sidan den gamla modellen av samma men jag misstänker att nya är bättre.
Även en hel del amerikanska sajter och odlare använder jebo filter dels för att de är kostnads effektiva men också att de håller i flera år samt att de är tysta.
AM-top är som sagt va ett bra alternativ.
Mina am-top filter funkar också 100% efter flera års användande, det ända jag hade problem med i början var valet av filtermaterial men det kan du ju rådfråga om senare.
Hogan1 skrev:Ursäkta förvirringen - då får vi kommentera vad vi kan när det gäller ytterfilter. Min personliga uppfattning är att det inte har tillräcklig kapacitet för ett 540. Om du matar sparsamt - ja - men annars inte. Om det är något man inte skall spara in på så är det filterkapaciteten.
Jag känner inte till detta filter (AM Top) eftersom jag inte haft något själv. Tidigare har jag haft Eheim ytterfilter som varit bra - men lite krångligare om jag minns rätt än mitt nuvarande Fluval FX5 som jag verkligen kan rekommendera. Och eftersom jag inte känner till eventuella fördelar eller nackdelar med AmTop nämner jag fördelarna med FX5 som jag ser dem efter 2 månaders användning.
1) Kapaciteten både vad gäller L/H och filtervolym (20 liter)
2) Lätt att sätta upp och hantera
3) Enklast möjliga vattenbyte. Skaffa bara en extra slang, koppla loss utblåsslangen från filtret, sätt dit extraslangen och starta filtret igen. 250 liter vatten borta på ett par minuter.
4) Olika filtreringsmöjligheter (se sid 14 i deras manual)http://www.hagen.com/pdf/aquatic/FX5_user_manual_EN.pdf
5) Pris i förhållande till kapacitet
Någon annan får sjunga AmTops lov - jag har som sagt aldrig haft ett sådant.
Narii skrev:3500l/h är väl för mkt för diskus.. Kanske funkar om man kör me strilrör..
Hur du placerar dem e en smaksak bara du ser till att det rör sig lite överallt i karet;) Och JA 2 fluval 405(4) ska gott klara filtrerinsbiten utan problem!! (har du kastat ut kassetten med de fyra mattorna och tryckt i en 5cm grov matta?!:))Johanski skrev:Nu kapar jag tråden lite, om det är okej?
Jag kommer förmodligen få hem ett 540L nästa vecka eller veckan därpå, och ska då ta och sälja av mitt 350L, men behålla mitt fluval 405. Får även ett fluval 404 med på köpet av 540L, och undrar då hur man ska placera dessa. Ett filter på varsin kortsida? Båda på samma kortsida? Kommer två fluval räcka?
åheim skrev:Hur du placerar dem e en smaksak bara du ser till att det rör sig lite överallt i karet;) Och JA 2 fluval 405(4) ska gott klara filtrerinsbiten utan problem!! (har du kastat ut kassetten med de fyra mattorna och tryckt i en 5cm grov matta?!:))