Filter till 540L

#1 - 8 juli 2010 16:15
Köpte nyss ett 540L akvarium och fick då ett bluewave 09 filter med, tycker det ser ut att vara lite litet för mitt kar. Vad säger ni om det? Fick ingen instruktionsbok eller liknande så jag vet inget om filtret.
#2 - 8 juli 2010 18:38
Tja den är rekomenderat till max 500L, men den har ju en riktigt hyffsad filtervolym (mycket filtermaterial) och den borde kunna fixa en tillräcklig filtrering i ditt kar om du inte har allt för mycket och stora fiskar!
#3 - 8 juli 2010 19:03
Skall köra små men det blir ju några stycken. Har aldrig haft ett så stort kar förut och är därför ganska osäker på mycket:)
#4 - 19 juli 2010 13:12
Tycker fortfarande det är för dålig rörelse i vattenytan, har ett innerfilter passande ca 200L kar kan jag sätta i det också ock i såfall ska det sitta på motsatt sida i karet?
#5 - 19 juli 2010 15:01
Vad har du/ska ha för fiskar i?

Malawi vill t.ex. har rätt strömt medan andra typ diskus vill ha det stillastående.

Tycker du filtreringen fungerar bra så räcker det såfall att komplettera med en cirkulationspump exempelvis powerhead.
Eric66
Banned
#6 - 19 juli 2010 16:30
Avendesora skrev:
Köpte nyss ett 540L akvarium och fick då ett bluewave 09 filter med, tycker det ser ut att vara lite litet för mitt kar. Vad säger ni om det? Fick ingen instruktionsbok eller liknande så jag vet inget om filtret.

På ferplast sait står det information om ditt filter. http://www.ferplast.com/default_eng.php
Ditt filter har en cirkulation på 1200 L/H.

Har själv ett Eheim 2217+Fluval 4plus och en powerhead 802 i mitt 540 L.
Funkar bra med detta setup. Har 8 frontoser i detta kar.
#7 - 19 juli 2010 16:33
Jag har kopparbarber, kampfiskar, kuhliålar och borneo suckers och inte speciellt många än så länge, karet är under uppstart.
Skulle nog räcka med en cirkulationspump, det är syresättningen jag är orolig för.

Annons