Filter till en blomvas

#1 - 15 juli 2008 20:17
Nu har jag också börjat med Räkor,och dem har placerats först i en liten vas som jag hade,men nu har jag inköpt en väldigt stor vas på IKEA som botten motten massa kör jag med Finsand,så det funkar inte med Bottenfilter.

Så har ni nåt tips vad jag ska köra med i den runda vasen,eller behövs det inte kanske efter som jag har kört med vattenbyte varannan dag om det är tillräckligt så kan jag tänka mig att köra med det:)men lite tips på en liten pump som passar till en rund vas skulle gärna vara till hjälp:)
#2 - 15 juli 2008 20:22
Patrik vad är definitionen på en väldigt stor vas? :)
#3 - 15 juli 2008 20:24
kaj.p skrev:
Patrik vad är definitionen på en väldigt stor vas? :)
Ja du Kaj..den är väldigt stor:D
#4 - 15 juli 2008 20:31
Haha Ok men skall du ha ett luftdrivet så spelar ju höjden in för att orka driva det hela. Detta spelar ju ingen roll om du skall ha morotdrivet.
Sedan gäller ju också om du har botten yta nog så du kan gömma t.ex ett svampfilter bland växterna.
#5 - 15 juli 2008 20:35
kaj.p skrev:
Haha Ok men skall du ha ett luftdrivet så spelar ju höjden in för att orka driva det hela. Detta spelar ju ingen roll om du skall ha morotdrivet.

Sedan gäller ju också om du har botten yta nog så du kan gömma t.ex ett svampfilter bland växterna.
Jag hade tänkt mig nåt sånt också,men då får jag ha i lite fler växter i först har bara lite javamossa och tre Bamboväxter i:)men tror du att jag behöver ett filter om jag kör vattenbyte varannan dag??
#6 - 15 juli 2008 20:49
Ett morotsfilter borde ju vara lätt att gömma bland grönskarna :-)
#7 - 15 juli 2008 20:52
Ett morotsfilter borde ju vara lätt att gömma bland grönskarna :-)
Har du nån länk?
#8 - 15 juli 2008 22:09
Har för mig att Sonja här på forumet kör sina räkkar utan filter....
#9 - 15 juli 2008 23:04
tag en glasburk/vas och i den lägger den minsta pump man kan hitta (i mitt fall en eheim compact 300) i botten, fyll upp med porösa makaroner och toppa med grov matta och igenom detta går slangen rakt upp och skapar en bra uppåtström i ett litet akvarium enkelt men väldigt funktionellt:)
#10 - 16 juli 2008 07:07
Har du nån länk?

Tror nån syftade på att det skrevs "morot" och inte motor ;)
#11 - 16 juli 2008 14:47
Fuzzop skrev:
Tror nån syftade på att det skrevs "morot" och inte motor ;)
Ser det nu:Ddet var Kaj han har många järn i elden han:)
#12 - 16 juli 2008 14:51
Jag har en väldigt liten fontänpump hemma den är ca 3cm gånger 3cm,den har jag klätt in med fin filtermassa som jag har lindat med fiskelina om.Blir väl av med att testa det,men sen kom jag på det ska helst gå en sladd till den och då blir det inte kanske så fint att ha det på bordet som den nuvrande är,räcker man snubblar på sladden då blir det väldigt vått..Så det får ligga på is så länge tills denfår plats nån annanstans
Kjell Fohrman
Administrator
#13 - 16 juli 2008 14:57
Jag hade tänkt mig nåt sånt också,men då får jag ha i lite fler växter i först har bara lite javamossa och tre Bamboväxter i:)men tror du att jag behöver ett filter om jag kör vattenbyte varannan dag??

Nej, det tror jag inte behövs.
#14 - 16 juli 2008 20:31
Liten undran... Varje gång jag byter vatten så ömsar mina räkor sitt skal och då borde det vara ganska påfrestande för dem om man byter varannan dag?
#15 - 16 juli 2008 20:44
Mina är än så länge bara små Räk-Bebisar så ömsa skal tror jag inte dem gör än eller??vad vet jag är nybörjare på räkor...

Annons