Filter till ett 310 liters???

#1 - 14 juni 2004 20:34
Hej på er!!!

Jag har tänkt att byta ut mitt 180 liters till ett 310 liters....

Jag har nu ett ytterfilter ett Eheim 2213 som pumpar 440 l/h och har en filteryta på 3 liter.

Vad för pump ska jag komplettera med för jag tror att ytrörelsen kommer vara minimal med detta filter jag har nu......

Har just nu en slöjstjärt, tre silverhajar, två siamesiska algätare, en scalare och en kampfisk hona...'

Kommer kanske att sätta i mer fisk men först efter ca en månad karet varit igång......

Men vilket filter skulle ni ha kompletterat med om ni hade haft som jag!!!!

Mvh//Froggy
#2 - 14 juni 2004 21:30
Jag kör med en Fluval 4+ i mitt 310 liter och det fungerar mycket bra, men det beror på vilka fiskar och hur många du skallha. Skall du ha slöjstjärtar och liknande då behövs bättre eller fler filter
#3 - 14 juni 2004 22:37
Slöjstärten vill ha mycket omsättning av vattnet i filtret, men inte strömt. Silverhajarna har nog inget emot lite strömt vatten. Ej heller siamensiska algätarna. Scalaren vill inte ha så strömt, ej heller kampfiskhonan.

I vilket fall som helt, om du inte vill byta ut ytterfiltret, så komplettera med ett innerfilter eller ett egenbyggt innerfilter av blå filtermaterial (se artikeln om filter här i zoopet). Du kan klä in baksida med ett flak med blått filtermaterial. Sedan så kan du sätta några mindre lösa pumphuden i filtermaterialet, baksidan mot bakrutan. Utblåset från dessa går genom hål som man gjort i filtermaterialet så att de pumpar ut vatten tillbaka till akvariumet. Då får du ett utmärkt filter som du inte behöver rengöra så ofta (kanske en gång var eller vart annat år). Den blå färgen kommer att försvinna efter ett tag och bli brun av filterbakterierna. Du kan även plantera växter i filtermaterialet, som ytterligare döljer filtret.

Annons