filter till räkkar

#1 - 21 augusti 2007 07:12
Jag har nu 2 kar;

ett som varit igång i ca 1 år som är 54 liter. Räkor, ampullaria och växter. Där har jag ett vanligt innerfilter som jag räk-säkrat så gott det går.

ett nystartat på 18,5 liter. Vet inte vad den typen av filter heter... men det hänger på kanten så det rinner ner vatten i karet.

Jag funderar nu på om jag skulle byta dessa filter mot luftdrivna filter i båda karen.

I karet på 18,5 liter är det nog inget problem, men hur skulle det funka i mitt 54 liters kar?

Finns ju en del olika typer av luftdrivna filter, något som kan ge mig rekomendationer på vad jag skall välja?

En luftdriven pump är väl aldrig tyst, men någon som kan rekomendera mig en som inte är så enormt högljud?
#2 - 21 augusti 2007 07:15
http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=105490&highlight=r%E4ks%E4kra

Kolla även längst ner på den här sidan så ser du andra frågor om samma ämne (sökfunktionen är super att använda ;) )
#3 - 21 augusti 2007 07:17
jag sökte och kollade igenom en massa trådar... men kunde inte hitta det jag sökte... därför ställde jag frågan ;)

fundar på något sänthär: http://www.akvariumbutiken.se/filter_pumpar_12/innerfilter_1210/innerfilter__cristal_standard_536.html

någon som kan säga nått om den typen av filter?
#4 - 21 augusti 2007 10:10
Lite dyrare, men nog mycket bra är detta:http://www.akvariumbutiken.se/filter_pumpar_12/innerfilter_1210/innerfilter_turbo_350_fraan_aquael_519.html

Aqua-el Turbofilter. Jag har det största i mitt stora akvarium, och det är knäpptyst. Sätter man på luftbubblet så låter det lite, men det är då bubbelljud.
Ganska stort och klumpigt, men jag vet inte hur stora de minsta modellerna är.
Fördelen för räkorna är ju att det sitter en svamp över hela insuget, så det finns inget för dem att fastna i.

Har själv haft fundering på svampfilter till luftpumpen, men min luftpump låter så illa (fast den var ny o fin) så den använder jag inte alls.
#5 - 21 augusti 2007 11:28
Den ser ju bra ut... men jag tror inte jag kan ha den i mitt kar... jag har inte direkt någon möjlighet att hänga fast saker på kanten... för då måste jag byta ljusramp ;)
#6 - 21 augusti 2007 11:35
Aquael hänger inte på kanten? Mina sitter fast i en platta med sugproppar... http://www.akvariumbutiken.se/files/000/06/0000623_01_full.jpg
om du kollar noga på bilden så ser du att den har en platta OCH en häng-mupp- Hängmuppen har jag tagit bort, använder bara plattan. Jag har även skippat luftslangen...
#7 - 21 augusti 2007 11:52
Det missade jag totalt! ^^
#8 - 21 augusti 2007 11:57
Jonaflax skrev:
Lite dyrare, men nog mycket bra är detta:http://www.akvariumbutiken.se/filter_pumpar_12/innerfilter_1210/innerfilter_turbo_350_fraan_aquael_519.html

Aqua-el Turbofilter. Jag har det största i mitt stora akvarium, och det är knäpptyst. Sätter man på luftbubblet så låter det lite, men det är då bubbelljud.

Ganska stort och klumpigt, men jag vet inte hur stora de minsta modellerna är.

Fördelen för räkorna är ju att det sitter en svamp över hela insuget, så det finns inget för dem att fastna i.

Antar att du är nöjd med detta filter? hur fungerar det liksom? Som vanligt, man pluggar i sladden och reglerar flödet?
#9 - 21 augusti 2007 11:59
precis!
knäpptyst och prisvärd!
#10 - 29 augusti 2007 13:49
har precis fått hem detta kar, monterat ihop det (det var inte världens lättaste!) och placerat det i karet. Det fick precis plats på höjden, litet och nätt på bredden och tittar man in i karet framifrån ser man det knappt. Än så länge är jag mycket nöjd! Jag tackar för detta tipset!
#11 - 29 augusti 2007 15:37
Hej, jag måste passa på och fråga i denna tråd också, är alltså denna http://www.akvariumbutiken.se/files/000/06/0000623_01_full.jpg samma som denna http://www.akvariumbutiken.se/filter_pumpar_12/innerfilter_1210/innerfilter_turbo_350_fraan_aquael_519.html fast filtersvampen typ är bortplockad på första bilden?

Funkar den bra för räkor alltså? Måste jag ändå täppa för på nåt sätt, eller kan man använda den som den är?

Om jag bara har räkor typ i ett 40liters kar, funkar det med en sån pump då?
#12 - 29 augusti 2007 15:45
Det är samma filter, men filtersvampen och behållaren med stenar (vet inte vad den heter ^^) är inte med heller.

Eftersom insuget "skyddas" av ett filter så kan räkorna inte åka in i filtret.
#13 - 29 augusti 2007 15:48
Annaica skrev:
Det är samma filter, men filtersvampen och behållaren med stenar (vet inte vad den heter ^^) är inte med heller.

Eftersom insuget "skyddas" av ett filter så kan räkorna inte åka in i filtret.

Aha, praktiskt, vad är stenarna till för? :confused: :)
#14 - 29 augusti 2007 15:48
Hur stor är den pumpen i höjd och bredd förresten?
#15 - 29 augusti 2007 17:31
Filtrering ;)

Höjd är den väl ca 30 cm... bredd... kanske... 10. Har inget vettigt att mäta med :P
#16 - 29 augusti 2007 17:41
Annaica skrev:
Filtrering ;)

Höjd är den väl ca 30 cm... bredd... kanske... 10. Har inget vettigt att mäta med :P

30cm? oj, då är den större än vår Aquael Fan plus 2 pump t.o.m.. fast du kanske räknade med den där hänganordningen?

Jaja, men då blir den kanske lite väl hög i mitt 40liters..hmm..

Ja, jag får klura lite och se, kanske den finns på nån affär så kan jag kolla hur den ser ut :)

Tack för infon iaf! :)
#17 - 29 augusti 2007 17:55
Jag har gjort en annan variant som jag skulle tro är räksäker. Jag har köpt en mindre cirkulationspump, på typ 250L/h, som man kan justera ner beroende på hur stort flöde man har.
Sen har jag köpt Grovkornigt filter material (20x10x10 HxBxL) och klippt ett hål i denna i mitten, sen pressat ner pumpen i filtermaterialet och stoppat för längst upp så man bara ser en stor blå klump.
Klippte ett hål för att kunna trycka in en liten slang bit och trädde på pumpen. Funkar väldigt bra enligt mig faktiskt :)

EDIT: Har själv inga räkor, men eftersom allt som syns är filtermattan så kan jag inte tänka mig att några räkor tar sig in där. Alternativt kan man ju använda någon finare än den grova filtermattan.
#18 - 29 augusti 2007 17:59
Zirconia skrev:
30cm? oj, då är den större än vår Aquael Fan plus 2 pump t.o.m.. fast du kanske räknade med den där hänganordningen?

Jag gjorde bara en uppskattning. Tror att mitt kar är 30 cm högt och filtret är ungefär lika högt som karet ^^
#19 - 29 augusti 2007 18:46
Mamma Mia skrev:
precis!

knäpptyst och prisvärd!

Nu har det varit igång i några timmar och jag skulle nog inte vilja säga att det är knäpptyst. Hade jag haft karet i sovrummet hade jag absolut inte kunnat sova med filtret igång!

Är det något fel på mitt eller... låter dom en del?
#20 - 29 augusti 2007 20:27
Annaica skrev:
Jag gjorde bara en uppskattning. Tror att mitt kar är 30 cm högt och filtret är ungefär lika högt som karet ^^

Okej, ja, men då är det nog så högt ca.. men ja.. jag ska kolla mått och så, men då vet jag iaf hur det funkar, bra att jag fick veta det! tack :D
#21 - 29 augusti 2007 20:28
mongoloj skrev:
Jag har gjort en annan variant som jag skulle tro är räksäker. Jag har köpt en mindre cirkulationspump, på typ 250L/h, som man kan justera ner beroende på hur stort flöde man har.

Sen har jag köpt Grovkornigt filter material (20x10x10 HxBxL) och klippt ett hål i denna i mitten, sen pressat ner pumpen i filtermaterialet och stoppat för längst upp så man bara ser en stor blå klump.

Klippte ett hål för att kunna trycka in en liten slang bit och trädde på pumpen. Funkar väldigt bra enligt mig faktiskt :)

EDIT: Har själv inga räkor, men eftersom allt som syns är filtermattan så kan jag inte tänka mig att några räkor tar sig in där. Alternativt kan man ju använda någon finare än den grova filtermattan.

Okej, jo, det går ju alltid att göra så på nåt sätt.. jag får se vad jag hittar på. Tack :)
#22 - 29 augusti 2007 20:45
Glömde naturligtvis nämna att måtten på filtermaterialet är angivet i dm :P Säkert luddigt beskrivet av mig med.
#23 - 29 augusti 2007 21:00
mongoloj skrev:
Glömde naturligtvis nämna att måtten på filtermaterialet är angivet i dm :P Säkert luddigt beskrivet av mig med.

okej, ja, men ingen fara heller, tack så mycket :)
#24 - 3 september 2007 15:11
Har nu märkt att mitt ryggsäcksfilter låter något... OTROLIGT! Funderar seriöst på att byta ut det till ett luftdrivet... men jag är samtidigt lite skeptisk eftersom luftpumpar kan låta ganska mycket.

vad tror ni om detta luftdrivna filter? http://www.guldfisken.se/beta/catalog/oxygen-plus-p-4640?osCsid=e7a9264b694ea365c3606587b7518091

Kan någon tipsa om en tyst luftpump?
#25 - 4 september 2007 09:43
Mitt ena ryggsäcksfilter bullrade bra i början, tills jag kom på att lägga något mellan det lilla "stödet" längst ner och glaset. Jag tog även bort plastlocket ovanpå. Nu är det tyst! De låter också mer när vattennivån i karet är för låg... det där var ju ett sött litet filter för väldigt bra pris :)
#26 - 4 september 2007 09:58
jag stängde av fildter... höll ner själva insuget i vattnet och ah, höll i filtret för att undersöka om ljudet berodde på vibrationer mot glaset. Men det låter likadant även om det inte har något att vibbrera mot!
#27 - 14 september 2007 23:22
Varför inte ett bottenfilter med cirkulationspump på? alltså inte luftdrivna verisionen. Vad har du för bottenmaterial?
#28 - 14 september 2007 23:46
yllekanin skrev:
Varför inte ett bottenfilter med cirkulationspump på? alltså inte luftdrivna verisionen. Vad har du för bottenmaterial?

Små räkor kommer garanterat att sugas in i en cirkulationspump.
#29 - 15 september 2007 07:13
Loelle skrev:
Små räkor kommer garanterat att sugas in i en cirkulationspump.

inte om den é kopplat till ett bottenfilter...
(som det står i svaret)
#30 - 15 september 2007 10:49
Tetras brilliantfilter...eller varför inte ett åleds bottenfilter?
#31 - 21 oktober 2007 15:09
Annaica skrev:
jag sökte och kollade igenom en massa trådar... men kunde inte hitta det jag sökte... därför ställde jag frågan ;)

fundar på något sänthär: http://www.akvariumbutiken.se/filter_pumpar_12/innerfilter_1210/innerfilter__cristal_standard_536.html

någon som kan säga nått om den typen av filter?

hur funkar ett sådant filter?
Ska man koppla en luft pump till filtret?:confused:
#32 - 22 oktober 2007 06:54
Gör ett eget...
Elektriker rör...svart filtersvamp, skit liten cirkulationspump eller luftpump(rena, eheim)
Sen tar du en vanlig matlåda av plast...lägger i lite grus i botten och sen filtersvampen....tryck ner elektrikerröret i filtersvampen...ner med en diffusor i röret(obs får inte vara för stor diffusor) anslut luftslang till diffusorn och sen starta luftpumpen...
Funkar hur bra som helst...
Gräver du ner behållaren lite i sanden så syns den ju inte...

Annons