Filter till stort akvarie

#1 - 5 augusti 2007 21:56
Kan man ha innerfilter i stora (200-500L) akvarier eller blir ytterfilter ett måste då? MVH
#2 - 5 augusti 2007 22:04
det beror lite på hur mycket fisk du ska ha i karet! ytterfilter tycker jag är att föredra dock:)
#3 - 5 augusti 2007 22:20
Aha, jag hade väl inte tänkt att överbefolka det på något sätt, utan mest ha ett större för att kunna ha någon lite större fisk..
Men ytterfilter, tar det upp en massa plats? eller kan man göra det snyggt på något sätt? (har begränsat utrymme på rummet)
#4 - 5 augusti 2007 23:23
Aha, jag hade väl inte tänkt att överbefolka det på något sätt, utan mest ha ett större för att kunna ha någon lite större fisk..

Men ytterfilter, tar det upp en massa plats? eller kan man göra det snyggt på något sätt? (har begränsat utrymme på rummet)
ytterfiltret ställer man undet karet och där brukar det vara tomt... själv har jag en möbel till mitt kar och där har jag ytterfiltret!
#5 - 6 augusti 2007 00:06
okej!.. för jag har sett bilder på folks filter osv här på Zoopet, och det har inte alltid vart en vacker syn, stora o klumpiga apparater, "sumpen" som jag inte har en aning om vad det är ens:D och så. Men om det är en enkel match så är ju ytterfilter det jag självklart kommer skaffa!.. men, låter dessa mycket?. Kommer ha akvariet i mitt sovrum, så inte så bra om det låter en massa! MVH
#6 - 6 augusti 2007 07:44
Det går utmärkt med att ha innerfilter i stora akvarium. Jag har själv innerfilter i mitt 450 liters. Men välj ett filter med så stor filteryta som möjligt. Köra med två filter är ett annat alternativ.
Jag har eheim 2252 som jag har köpt till en extra filtermoduler.

Alla filter låter mer eller mindre så mitt råd är att undvika akvarium i sovrum.
#7 - 6 augusti 2007 08:21
Måste säga att mitt Rena P3 ytterfilter inte låter alls, om det inte kommer inn luft, men det är enkelt att göra nått åt.
Men det är som du säger inget snyggt att ha ett stort filter brevid akvariet, mitt filter är så stort att jag inte kan ställa det under akvariet.
Om man inte vill se 'tekniken' så finns det olika saker man kan göra iofs. Jag har sneglat på filtermodul, jag menar då BTN modul som man silikonar fast i akvariet, monerar i en cirkulationspump och fyller med filtermaterial, man kan gömma doppvärmaren där i också om man vill. Fungerar som ett stort innerfilter. :D
#8 - 6 augusti 2007 08:35
jag har aquaels och tetratecs ytterfilter och de är tystare än innerfilter!
#9 - 6 augusti 2007 15:18
Jag skulle tro att mitt Bluwave 09 kunde sköta hela mitt 540 liters ensamt om jag hade velat det - det renar bra som attan, men låter lite, dock. Jag har dock kompletterat det med ett ytterfilter som hände med akvariet och ett innerfilter till för att få lite snurr på vattnet.

Annons