Filterfråga och lysrampsfråga gällande 300 liters

#1 - 27 januari 2011 06:25
Nu var det gjort! Jag har köpt ett snyggt 300 liters kar med bänk. Fattas gör ett bra innerfilter och anpassad lysrörsramp (det följde med en gammal för liten Juwelramp). Karet är 120 x 50 x 50 cm.

Frågor:
Är det ett bra val att bygga lysrampen själv? Dom stora ser rätt dyra ut... Och vi är händiga så det räcker.
Är något märke "bäst" bland filterna? Jag vill ha ett innerfilter.
Storlek på pumpens kapacitet? Ska jag titta på antal liter/minut eller något annat värde?
Hur beräknar man behovet av doppvärmar-watt? Har aldrig haft så stort kar tidigare.. :)

Mvh, Carina
#2 - 27 januari 2011 10:45
Glömde säga att jag är MYCKET tacksam för alla svar och resonemang :)
#3 - 27 januari 2011 11:22
Kommer att tänka på alternativa belysningar, typ LED och andra hängande ovanför akvariet. Någon som vet hur det brukar funka? Eller är lysrör det enda som är bra nog för våra växter och fiskar?

Mvh, Carina
Bilagor:
#4 - 30 januari 2011 22:58
vaför inte ytterfilter? hade jag kört på utan tvekan. alternativt en bakgrund med filterkuber o pumphuvud bakom.
varför vill du ha innerfilter?
#5 - 31 januari 2011 05:05
Tack för dina svar, hannesc!
Enkelt svar på frågan: jag har ingen plats för ett ytterfilter (vill gömma det). Jag har inventerat den teknik som följde med akvariet lite noggrannare nu och kommer nog att prova den först. Både pump/filter och doppvärmare är fullt fungerande, återstår bara att se hur väl dom gör sitt jobb irl :)

Har idag haft kontakt med en kompis som är elektriker för med info ang lysrörsarmaturer. Intressant var det och jag ska nog till stan snart för en titt i butikerna vad som finns.

Mvh, Carina
#6 - 31 januari 2011 07:17
Sitter själv och bygger på en egen lysramp.
Mest för att den ska passa ihop med den bänk som vi har akvariet på.
Men även för att dom klar byggda är så j.....a dyra.

Jag fick tag på denna: http://www.pwss.se/product.php?productid=6320&cat=999&page=1
Fast då för T8 rör istället så priset stämmer inte.

Annons