Filterhörn

#1 - 16 maj 2014 22:21
Tjenna! :d
Tänkte bygga mig ett filterhörn för fösta gången. Karet är 540 liter. Jag ska inte använda mig utav någon BTN utan vill ha ett stilrent kar med disket pump osv. Min tanke är att använda mig av ett filterhörn och "måla" glasskivan med svart silikon.

Om jag limmar en skiva i ett hörn och lämnar ca 10 cm till bottnen. Fyller upp förnet nedifrån med filtermaterial. Pumpen monteras överst en bit under vattenytan och ett rör ut genom glaset genom ett tätt hål för utflödet i lämplig rikting.
Ev extra cirkulationspump monteras i andra änden av karet.

Skulle detta funka?

Tack på förhand!! :)
#2 - 18 maj 2014 20:20
Kan ju bli lite problem med att pumpen går torr när det blir lite gojsigt i filtermaterialet och pumpen pajar av det i sin tur
#3 - 18 maj 2014 20:35
Kan du inte stå ut med att ha en synlig, svart filtermatta istället för en svart glasskiva så tar det nog betydligt längre tid innan det tätnar...
[ATTACH=CONFIG]68998[/ATTACH] [ATTACH=CONFIG]68999[/ATTACH] [ATTACH=CONFIG]69000[/ATTACH]
#4 - 18 maj 2014 20:49
Eller tvärtom.. Använda glaslådan som en w/d och skicka in vatten i den vi överrinning och suga ur vatten ur den..
#5 - 18 maj 2014 20:51
Se, det finns ju massor av alternativ om man bara funderar lite! :D
#6 - 19 maj 2014 20:06
Tack för svaren, mycket sant! det har jag inte tänkt på. Fast jag sket i det här med filterhörn efter lite snack med min säljare pga nedskräpning vid städing.
Köpte mig en färdig låda med olika filtermaterial i och har sen förut en [COLOR=#636E75][FONT=Arial]EHEIM Innerfilter 2252 Powerline XL..
[/FONT][/COLOR]Borde inte detta funka?[COLOR=#636E75][FONT=Arial]

[/FONT][/COLOR]

Annons