Filterhörn med circulationspump, vilken?

#1 - 29 augusti 2008 23:11
Håller på att byta upp mig i akvariestorlek, från 180l till 325.
Då jag kör Tanganyika vill jag ha bra cirkulation tänkte kompletera mitt filter med en cirkulationspump. Ska göra en egen bakgrund så jag tänkte bygga in.
Funderar på vilken kombination av filter och pumpar jag ska köra:

Om man bygger ett hörn med cirkulationspump med blå filtermatta framför i ena hörnet.

Ska man sätta ett inner filter i andra hörnet?

Filter som finns att tillgå:
ehim 2215 620L/h ytter
ehim2048 inner 600l/h
fluval 4 inner 1000l/h

en pump som ska införskaffas, men vilken? Tips och råd mottages tacksamt
och kombinera med vilket av de filter jag redan har.
#2 - 30 augusti 2008 05:21
http://www.janrigter.nl/mattenfilter/
Denna sajt berättar mer om filterhörn eller filterväggar av typ hamberfilter. Om det visar sig att man behöver filtrera bort partiklar i vattnet som Hamburgerfiltret inte hinner ta hand om så kan man installera ett filter med vadd eller annat tätt filtermedium som komplement. Detta behövs långt ifrån alltid.
#3 - 30 augusti 2008 06:28
Intressant artikel, men jag hade velat gömma mitt och inte ha filtermaterial hela långsidan, hur fungerar det för de som fyller sina bakgrunder med filterkuber och filtrerar igenom det. Hur många liter kuber ska man ha för att fixa rätt cirkulation? Kan man göra ett hörn så istället?
#4 - 30 augusti 2008 14:36
MattiasL skrev:
http://www.janrigter.nl/mattenfilter/

Denna sajt berättar mer om filterhörn eller filterväggar av typ hamberfilter. Om det visar sig att man behöver filtrera bort partiklar i vattnet som Hamburgerfiltret inte hinner ta hand om så kan man installera ett filter med vadd eller annat tätt filtermedium som komplement. Detta behövs långt ifrån alltid.
Bra och intressant länk!! Det ikullkastar allt vad våran guru Lasse alltid säger om kraftiga pumpar och små mattor (1000L/tim per 1 liter filtermaterial) och eftersom jag själv når framgång med stora mattor och relativt små pumpar så ställer jag mig på Janrigters sida (lr rättare sagt Olaf Deters);););)
#5 - 31 augusti 2008 20:44
Intressant artikel, men jag hade velat gömma mitt och inte ha filtermaterial hela långsidan, hur fungerar det för de som fyller sina bakgrunder med filterkuber och filtrerar igenom det. Hur många liter kuber ska man ha för att fixa rätt cirkulation? Kan man göra ett hörn så istället?
Ja om du gör ett filterhörn med grov matta och inte så stark cirkulation (tex din eheim 600L/tim) så drar det inte till sig så mycket fast avfall och du kommer då sällan/aldrig att behöva rengöra det och det kommer då stå för den biologiska reningen (den viktigaste)! sedan kan du köra din fluval 4 och 2215 som huvudsaklig mekanisk rening och detta sammanslaget borde nog räcka som cirkulation:)
#6 - 3 september 2008 10:16
åheim skrev:
Ja om du gör ett filterhörn med grov matta och inte så stark cirkulation (tex din eheim 600L/tim) så drar det inte till sig så mycket fast avfall och du kommer då sällan/aldrig att behöva rengöra det och det kommer då stå för den biologiska reningen (den viktigaste)! sedan kan du köra din fluval 4 och 2215 som huvudsaklig mekanisk rening och detta sammanslaget borde nog räcka som cirkulation:)

Hur ska jag använda mitt eheim, koppla loss filterhuvudet och sätta fast ett rör med hål + filterkub. Var det så?
Eftersom jag har tänkt bygga in den bakom bakgrunden, hur gör man med insuget av vatten. Om man sätter raster sätter man då filtermattan tätt emot eller ska det vara ett mellanrum. Vad blir skilnaden med filterkuber/ matta?
#7 - 3 september 2008 12:16
Hur ska jag använda mitt eheim, koppla loss filterhuvudet och sätta fast ett rör med hål + filterkub. Var det så?

Eftersom jag har tänkt bygga in den bakom bakgrunden, hur gör man med insuget av vatten. Om man sätter raster sätter man då filtermattan tätt emot eller ska det vara ett mellanrum. Vad blir skilnaden med filterkuber/ matta?
har du bakgrund så brukar man fylla den med matta klippt till kuber och insug på ena sidan och pumpen på den andra!
#8 - 3 september 2008 16:26
Varför inte använda ditt ytterfilter och ha insuget och utlopp i bakgrunden?
Menar du har insuget i bakgrunden och utloppet blir genom bakgrunden.
Sen kör du enbart ditt fluval 4 som mekanisk rening i andra änden.
Således kommer ditt ytterfilter fungera som mestadels biologisk medans mera fasta partiklar fastnar i fluvalen.
Dvs att du har exempelvis en plexiskiva i mitten som separerar de två filterna.
Raster dvs fint nät eller galler två stycken.
Det ena nära fluvalfiltret, det andra nära mitten i samma fack som ytterfiltrets montering.
Sen så kan du ju ha kuber/filtermatta i båda kamrarna.
5cm tjocka 10ppi eller 30ppi filtermattor.

Annons