Filterinsuget och yngel

#1 - 15 september 2006 19:55
När jag startade upp mitt Asien-akvarium satte jag filtermatta på insuget (se bilden) i fall mina planerade maosaikguramis skulle få för sig att leka och få yngel. Nu väntar jag även med spänning på att 5 betta imbellis ska komma. JHur som helst vill jag ju inte att något yngel ska riskera att sugas in i filtret.

Problemet är att filtermattan sätts igen rätt så ofta och då sugs den in en bit i insuget, vilket gör att filtret börjar låta mer. Ja jag vet att det är bara att rengöra filtermattan, men jag kan faktiskt inte plocka upp munstycket till insuget för att göra det, så jag måste göra det där det sitter = massa smuts svävande i vattnet.

Filtrets ena viktiga funktion är ju att avlägsna smuts från akvariet. Så jag börjar undra om det inte var en dum idé. Men hur gör ni som har yngel i akvariet?
#2 - 19 september 2006 18:28
Jag har iofs inga lösa insug osv utan mina pumpar är gömda bakom min bakgrund
men insugen är täkta med finmaskigt nät typ som på en tesil

Kanske kan funka om du klär insuget med en fint nät som du enkelt kan ta bort o rengöra vid behov
#3 - 19 september 2006 18:34
Skär en skåra tvärs igenom ena sidan, så är det bara att dra loss det när du ska tvätta ur det. Om du inte vill riskera några blivande yngel ,så har du 2 likadana så du gör bara ett byte av dessa filtermattor.
#4 - 19 september 2006 18:40
Smart! Ska testa med det.
#5 - 19 september 2006 18:53
Vi kör med en nylonstrumpa över våra filter.

Thomas
#6 - 19 september 2006 21:15
Hur funkar det tycker ni? sätts det inte igen väldigt fort?
#7 - 20 september 2006 07:56
Ju tätare förfilter/galler/damstrumpa du har desto säkrare för ynglena.
Men och andra sidan så måste du tvätta ett tätare material oftare.

Om man har en tillräckligt stor bit filtermatta som man trär på ett borrat rör så är det helt yngelsäkert och behövs aldrig tvättas. Nackdelen är förståss att blå filtermatta inte är så snyggt, så där får man vara lite kreativ med att dölja det.

Dessvärre tror jag inte att några yngel kommer att överleva i ditt kar i vilket fall, för många yngeljägare. Om du vill ha yngel så föreslår jag antingen ett eget odlingskar eller att plocka upp skumbot.
MVH
Magnus
#8 - 20 september 2006 08:08
batski skrev:
Hur funkar det tycker ni? sätts det inte igen väldigt fort?

Inte så farligt får göra ren strumpan ca 1ggr/v.Vi har innefilter så det är lätt att göra rent.

Thomas
#9 - 20 september 2006 10:10
Tropfrog skrev:
Dessvärre tror jag inte att några yngel kommer att överleva i ditt kar i vilket fall, för många yngeljägare. Om du vill ha yngel så föreslår jag antingen ett eget odlingskar eller att plocka upp skumbot.

Hmm, trodde hanen försvarade boet... Vet även om folk som har haft en del guramis i samma akvarium och de lyckades föröka sig. Fast han hade iofs inga andra fiskar.
#10 - 20 september 2006 11:50
Visst försvarar hannen boet i början. Men när han är färdig med yngelvården så är ynglena fortfarande tillräckligt små för att bli barbmat.
MVH
Magnus
#11 - 20 september 2006 11:58
Ok. Jag funderar faktiskt på ett yngelakvarium.

Annons