filterkammare längs med ytan? bra eller dåligt?

#1 - 27 september 2012 14:23
ja precis som rubriken säger, är det en bra placering på en filterkammare? att ha den längs ytan istället för ståendes från botten och uppåt.

akvariet i fråga är 80cm högt.

såhär ser det ut, eller ja, de såg ut så för nu har ja skurit bort den å ska flytta den.
men funkar detta bra? ja tänker mig att det kanske blir svårt å få me skit från nedre delen när filtret sitter så högt upp.

[ATTACH=CONFIG]56254[/ATTACH] [ATTACH=CONFIG]56255[/ATTACH]
#2 - 27 september 2012 14:49
Jag hade inte satt den så. Dels för att som du säger, skit på botten lär inte komma med upp, dels för att det inte ser så snyggt ut, och dels för att det kommer skugga och bli som en "balkong" över karet.

Nä, bättre att ha den i en hörna istället :)
#3 - 27 september 2012 14:52
Har du bara hyfsat drag i den så kommer det mesta att sugas in. EN fördel är ju att det blir ju längre=större volym och det är ju alltid bra.
Sen gillar jag ju att det blir skuggor i akvariet så det är ju bara fint :)
Kjell Fohrman
Administrator
#4 - 27 september 2012 15:05
Det primära är väl inte var filtret sitter utan var insuget är. Det bör vara nära botten för att vattencirkulationen skall bli otimal.
#5 - 27 september 2012 15:11
En fördel är att du får schyst ytskimmning så proteinhinnor eller liknande kommer inte bli något problem. (förutsatt att insuget inte sitter på undersidan av "balkongen")
#6 - 27 september 2012 15:13
Det primära är väl inte var filtret sitter utan var insuget är. Det bör vara nära botten för att vattencirkulationen skall bli otimal.

det var lite så jag tänkte också. hmm de blir de nog att fundera mot en annan lösning.
#7 - 27 september 2012 15:19
freddi36 skrev:
En fördel är att du får schyst ytskimmning så proteinhinnor eller liknande kommer inte bli något problem. (förutsatt att insuget inte sitter på undersidan av "balkongen")

insuget satt pån undersidan :p men de blir nog å bygga ett hörn på höjden istället.
#8 - 27 september 2012 16:20
Annars kan du ju bara dra ner ett rör från den också?
Vore ju coolt att ta en lite grövre gren och kapa den på hälften och sen gröpa ut den och ha den gående ner från filtret och ha insuget inuti den :)
#9 - 28 september 2012 11:00
MrH skrev:
ja precis som rubriken säger, är det en bra placering på en filterkammare? att ha den längs ytan istället för ståendes från botten och uppåt.akvariet i fråga är 80cm högt. såhär ser det ut, eller ja, de såg ut så för nu har ja skurit bort den å ska flytta den.men funkar detta bra? ja tänker mig att det kanske blir svårt å få me skit från nedre delen när filtret sitter så högt upp. [ATTACH=CONFIG]56254[/ATTACH] [ATTACH=CONFIG]56255[/ATTACH]
Om vattennivån sjunker lite i akvariet (semester och grannen som matar?) finns ju risken att det i princip går torrt. En kammare byggd på höjden och med bra placering av insuget på pumpen minskar den risken rejält.
#10 - 28 september 2012 11:20
Påminner ju en del om droppfilter en del har ovanför karen.

fungerar klockrent, bra rening, bra syresättning,,,,,,,,,,,,,,,,men...

som flera har sagt redan. Insuget skall vara nära botten.

de som kör med droppfilter, har cirk pumpar som kan vara utanför karet.
#11 - 28 september 2012 12:32
Påminner ju en del om droppfilter en del har ovanför karen.

fungerar klockrent, bra rening, bra syresättning,,,,,,,,,,,,,,,,men...

som flera har sagt redan. Insuget skall vara nära botten.

de som kör med droppfilter, har cirk pumpar som kan vara utanför karet.

Bara rent ovetenskapligt har jag lite funderingar till det. Det optimala vore väl att suga in så syrerikt vatten som möjligt in i det biologiska filtret (mer syre åt nedbrytningen) och ha separata enheter för cirkulation och uppsamling av bös?
#12 - 28 september 2012 16:44
Bara rent ovetenskapligt har jag lite funderingar till det. Det optimala vore väl att suga in så syrerikt vatten som möjligt in i det biologiska filtret (mer syre åt nedbrytningen) och ha separata enheter för cirkulation och uppsamling av bös?

jo....

normalt sett så har man droppfilter en bit ovanför karet, helt eller delvis öppet,
sedan rinner normalt sett vattnet ner i karet via en överrinningskanal, och det
ger mer syre än en kammare som är helt tillsluten (inner som ytterfilter)

.

Annons