Filterlösning i avdelat kar

#1 - 9 augusti 2005 10:31
Hejsan!
Ska bygga mig ett kar på ca 120*40*25. detta kar ska delas in i 8st fack. Så långt har jag alltså kommit ;-)
Hur löser jag enklast filterfrågan i ett sådant här kar. Jag vill ju hellst inte att det ska ta alltför mkt plats, bottenfilter? Invånarna ska bestå av en kamphane i varje fack. Idéer?
#2 - 9 augusti 2005 15:05
Hmmm... Är det 8 smala fack på rad eller två rader med 4 fack?

/Torkel
#3 - 9 augusti 2005 15:23
Alla fack i en rad.
#4 - 9 augusti 2005 16:04
http://img.photobucket.com/albums/v218/Raven1234/sdfsdfs.jpg

kanske nåt sånt här typ och låta vattnet gå över eller under "väggarna"

grönt är till ytterfiltret och blått är till akvariet.
#5 - 9 augusti 2005 16:55
problemet är att få ett bra flöde, eftersom att det ska vara till kamphanar är det ju viktigt att de inte kan ta sig in till varandra. Men om man kopplade ett ytterfilter till ett bottenfilter, ung som på bilden skulle det funka?

Mvh /Anna
#6 - 9 augusti 2005 17:02
om du använder plexiglas till mellanväggarna så är det ju inga problem att borra en 10-12st 4mm hål längst nere vid botten.

använder du glas kan du försöka skära en halvmåne stor som en enkrona.

hos mekonomen hcj och liknande affärer finns tunt aluminiumnät.
används när man spacklar över rosthål i bilkarosser till exempel som du kan silikona fast.
#8 - 9 augusti 2005 20:41
I föreningslokalen har vi ett par fiffiga flerfackskar. Har tyvärr inga bilder men så här skulle det fungera i ditt fall:

- Gör ett avlångt fack längs hela bakväggen kanske 5 cm brett. Men lämna ett mellanrum på några cm till botten.
- Limma in skivorna som gör de 8 facken mellan framruta och nya bakväggen, limma även mot bottnen.
- Tryck ner filtermatta längs bottnen i bakfacket så att det blir tätt till alla facken.
- Sätt en cirkulationspump som pumpar från bakfacket till ett långt strilrör med ett par hål för varje fack.

Det går även att ha mellanrummet för nya bakväggen på ovansidan istället men då blir det svårare att fästa filtermattan.

Nackdelen med detta bygge är att filtret inte går att tvätta utan att ta ut fiskarna. Har man spalten i ovankanten istället är det bara att sänka vattennivån, sedan kan man tvätta filtret utan att fiskarna kan komma in till varandra.

Annons