Filtermaterial

#1 - 22 november 2010 11:22
Ghaa, har sökt o sökt.
Jag har precis medicinerat ett av mina kar och tänkte då byta ut filtermaterialet.
Det som var innan va 7 cm tjock grov filtermatta och aktivt kol.

Hållaren är 13 cm bred och 18 hög.

Jag funderade på att bara köra 2 ggr 5 cm tjock filtermatta och en fin 5 cm ovanför.

men finns det bättre lösningar?
behöver tips och ideer.
#2 - 22 november 2010 13:10
nu har jag suttit o läst om filtermedia o inte blir jag klokare för det.

till ett 165 liter akvarium, kan man köra grov matta rakt igenom eller ska man kanske ha grov i botten sen bollar o grov igen eller dylikt?
hur har ni?
#3 - 22 november 2010 13:23
Är det ytterfilter? I mitt fluval 405 kör jag först grov filtermatta i nedersta korgen, sen filtermakaroner i de två mittersta och biobollar i den övre korgen. Vet inte om det är rätt eller bra, men det verkar fungera iaf. Hur går aktivt kol och medicinering ihop, tar inte det aktiva kolet bort medicinen ur vattnet?
#4 - 22 november 2010 13:34
kanske skulle sagt det, plockade ut kolet innan, det är ändock mättat så ska inskaffa nytt sen när medicineringen är klar.
jag har som en korg, inte eheim varient med flera backar.
men biobollar verkar populärt tillsammans med makaroner, undrar bara hur man ska lösa det i en stor behållare, utan att behöva svära varje gång man rengör det.
#5 - 22 november 2010 14:22
har nog bestämt mig, blir tetratecs biobollar i botten, kubitar av filtermatta ppi 10, men en solitär matta 5 cm över 10 ppi
#6 - 22 november 2010 18:04
varför byta filtermaterial? du har ju medicinerat o du har kol som renar från mediceneringen.
#7 - 22 november 2010 18:15
kolet som var i är mättat med alla säkerhet, varit i ett kar ett år, sen legat ett år.
och det enda utöver kolet var en filtermatta på 5 cm i botten. så hursom behöver jag nytt för att fylla upp det.

Annons