filtermaterial förutom Eheim

#1 - 18 december 2005 15:09
då eheim är så förbannat dyrt så undrar jag vad man kan köpa för annat märke till vettigare pris som motsvarar "Eheim ehfimech" och "Eheim ehisubstrat"
#2 - 18 december 2005 15:20
Jag fick den rekommendationen att makaronnerna är ganska onödiga och man kan ersätta dom med vanligt filtermaterial.

Om man kan ersätta substratet med något annat som är vettigt vet jag inte, men det är dyrt i alla fall.
#3 - 18 december 2005 15:38
det är ju substratet som är dyrt.. makron priset kan jag leva med..men alla kan väl inte ha eheim filtermaterial i sina filter
#4 - 18 december 2005 15:43
Jag använder Fluvals som ligger mycket bättre till i pris, sen vet jag inte om ytan blir större med Eheims eller Fluval, känns som det kvittar, jag har inga problem med Fluval.
#5 - 18 december 2005 15:48
får väl höra mig för på lite affärer i v-ås då...nåt förslag på filtermaterial och dessa proportioner till ett filter som har ca 7 liter filtermaterial fördelat på 4 korgar
#6 - 18 december 2005 16:00
Som jag har så är det grov filtermatta i nedersta korgen, sedan Fluval Bio-substrat i övriga korgar toppat med en tunn filtermatta med fin maskvidd.

Funkar bra, gjorde en lättare rengöring i helgen av den grova filtermattan, övriga korgar rörde jag inte, filtret hade varit i drift sedan April/Maj
#7 - 18 december 2005 16:34
det är 4st 1 literskorgar i mitt nya filter..funderar på att ha..grovfitlermatta i den nedersta sen en liter efhimech som kommer från mitt gamla filter som är igång nu å sen blir det nå filtermatta igen å sen en liter med efhisubstratet som också är "inkört" å sen filter i den sista..nån som har nå annat förslag
#8 - 18 december 2005 16:44
Hej!

Det är många som har skurit blå filtermattappi 10 i små kuber. stora som dubbla sockerbitar. sen fyllt hela filtret med dessa(bla Kjell F). billigt och mycket bra filtermaterial.
Vill man även köra partikelfiltrering så får man välja nåt finare också.

Urban
#9 - 18 december 2005 16:52
skippa korgarna då eller fyllt alla korgar med sånt å avslutat med fin filtervadd..som jag har fattar så blir ju alla filter biologiska efter etag..så även om man bara har filtermatta i kuber
#10 - 18 december 2005 17:28
[QUOTE=fabiaRS]skippa korgarna då eller fyllt alla korgar med sånt å avslutat med fin filtervadd..som jag har fattar så blir ju alla filter biologiska efter etag..så även om man bara har filtermatta i kuber[/QUOTE]

korgarna måste du la ha .. annars går inte vattnet genom filtersubstratet....
gissar på att korgarna har en "gång" ner som passar emot insuget i filtret,,,,
#11 - 18 december 2005 17:30
jo..det har dom...får kika lite på det där å..fast det där grova filtermattan är väl inte heller så billig..får spana vidare på det där...ska ju vara bra även fast det är billigt...
#12 - 18 december 2005 17:52
blåmatta é förhållandevis billig....

säg.. 50*50*3 för 130, (nån annan får räkna på hur många liter det é...)
#13 - 18 december 2005 18:00
Fungerar bra med att enbart ha makaroner eller biobollar. Kostar inte heller så mycket.

1 liter biobollar ca 25:-
1 liter makaroner ca 30:-
#14 - 18 december 2005 18:59
[QUOTE=Gimbo]Fungerar bra med att enbart ha makaroner eller biobollar. Kostar inte heller så mycket.

1 liter makaroner ca 30:-[/QUOTE]

jasså vad kan detta beställas ifrån då?
#15 - 18 december 2005 19:07
kolla på PWSS .se
#16 - 18 december 2005 19:34
[QUOTE=fabiaRS][QUOTE=Gimbo]Fungerar bra med att enbart ha makaroner eller biobollar. Kostar inte heller så mycket.

1 liter makaroner ca 30:-[/QUOTE]

jasså vad kan detta beställas ifrån då?[/QUOTE]

Din lokala zooaffär eller som nämts www.pwss.se

Annons