Filtermaterial och lysrör - vad ska jag välja?

#1 - 20 maj 2010 11:06
200 liters akvarium, "vanliga fiskar" som tetror, gurami, algätare etc, vill ha mycket växter.

I det begagnade Eheim 2213 jag fick med är först en blå filtermatta och sedan makaroner och sedan en blå filtermatta igen - är det ok stoppning? Ska köpa nytt när jag startar upp och har sett att det finns en sabla massa att välja på. För- och nackdelar med olika material?

Vilka lysrör passar? Vill främja växterna men inte algerna...
#2 - 20 maj 2010 11:11
aquarelle-rör är nog bäst isåfall( de har visst slutat tillverkas men grossister har en del kvar tror jag)
är det t5 eller t8 rör du har?

jo det är väl okej fast jag hade nog nästan lgt makaronerna i botten o sen filtermatta. sen kanske biobollar(bakterier växer på dom o bryter ner ämnen) sen filtermatta o sen lite filtervadd längst upp
#3 - 20 maj 2010 11:15
t5 eller t8??!? Jasså säger du det... [:I] Hur ser jag det? Jag kommer handla på Djurmagasinet (som är den enda affären som finns här i krokarna) och tar det de har men det vore bra att kunna säga så det inte blir nåt helgalet (är inte helt hundra på deras akvariekunskaper...).

Får jag plats med så mycket stoppning i en sån liten burk? Vad gör alla de här komponenterna för olika saker i filtret?
#4 - 20 maj 2010 11:41
t8 är "vanliga" lysrör. sånna du ser i lysramperna på jobbet typ. ett par cm i diametar
t5 är smalare men lite mer kräm i.

http://www.eheim.de/eheim/images/faq/FM_2213.JPG
här har du en bild på att det boerde gå in endel olika material:P
makaronerna delar upp vattenflödet så det blir jämn strömning genom filtret o sen tar de hand om de största delarna. typ växtdelar o så. filtermattan förstår du säkert vad den gör. på biobollarna kommer det växa bakterier som bryter ner skadliga ämnen (komemr det iof finnas i filtermattan med) o vadden tar upp de allra minsta partiklarna så du får klarare vatten :D
#5 - 20 maj 2010 11:49
Tror det är vanliga jag har - står 36"/89.46 cm 30 w på dem om det säger dig något. Men t hittar jag ingenstans.

Tack för bra bild! Har sköljt igenom det gamla filtermaterialet igen (2 filtermattor och makaroner) och nu tycker jag att det kanske känns onödigt att byta dem ändå. Mattorna är klarblå och makaronerna har bara pyttelite grått här och där. Hur länge kan man använda sånt här material? Har ingen aning om hur länge det har har körts. Tänkte om jag lägger på ett lager biobollar på det och skippar vadden (vet att jag slutade med den av nån anledning förut men minns inte varför)? Hur "packat ska det vara i själva burken? Nu är det lite spejs på nästan 1 dm upp till kanten.

(Och du - vad blev det för bakgrund nudå? :))
#6 - 20 maj 2010 12:08
vickson skrev:
Tror det är vanliga jag har - står 36"/89.46 cm 30 w på dem om det säger dig något. Men t hittar jag ingenstans.

Tack för bra bild! Har sköljt igenom det gamla filtermaterialet igen (2 filtermattor och makaroner) och nu tycker jag att det kanske känns onödigt att byta dem ändå. Mattorna är klarblå och makaronerna har bara pyttelite grått här och där. Hur länge kan man använda sånt här material? Har ingen aning om hur länge det har har körts. Tänkte om jag lägger på ett lager biobollar på det och skippar vadden (vet att jag slutade med den av nån anledning förut men minns inte varför)? Hur "packat ska det vara i själva burken? Nu är det lite spejs på nästan 1 dm upp till kanten.

(Och du - vad blev det för bakgrund nudå? :))

30W är nog t8.

ja det är inga problem att använda det du fick med. jag ahr filter oms är 10år gamla som jag itne bytt filtermaterial i så. hmm jag skulle nog kört med antingen vadd eller lite filtermassa längst upp ändå. du ska ju fylla hela filtret med filtermassor. annars fyller det ju ingen funktion. biobollarna flyter desutom så de kommer skramla runt om inget håller nere dom.

1 dm är ju massor oaf plats för material. varför itne vadd för? jag har det i mina o det tycker jag e kanon.. får kristalklart vatten.

bakgrund är inte bestämt. ska ner till djurmagazinet här i jönköping idag .pratade med micke där innan o han har nåra instresannta att kolla på.
#7 - 20 maj 2010 12:15
hannesc skrev:
30W är nog t8.

ja det är inga problem att använda det du fick med. jag ahr filter oms är 10år gamla som jag itne bytt filtermaterial i så. hmm jag skulle nog kört med antingen vadd eller lite filtermassa längst upp ändå. du ska ju fylla hela filtret med filtermassor. annars fyller det ju ingen funktion. biobollarna flyter desutom så de kommer skramla runt om inget håller nere dom.

1 dm är ju massor oaf plats för material. varför itne vadd för? jag har det i mina o det tycker jag e kanon.. får kristalklart vatten.

bakgrund är inte bestämt. ska ner till djurmagazinet här i jönköping idag .pratade med micke där innan o han har nåra instresannta att kolla på.

Minns faktiskt inte vad jag hade emot vadd. Kanske ska testa det då. Borde jag ha lite biobollar också eller duger det utan? Hur mycket ska jag trycka ihop vadden?

Åh vad avundsjuk jag blir på en djuraffär med några intressanta bakgrunder, det hade de inte här i Borlänge tycker jag. Berätta sen vad det blir för något.
#8 - 20 maj 2010 12:25
vickson skrev:
Minns faktiskt inte vad jag hade emot vadd. Kanske ska testa det då. Borde jag ha lite biobollar också eller duger det utan? Hur mycket ska jag trycka ihop vadden?

Åh vad avundsjuk jag blir på en djuraffär med några intressanta bakgrunder, det hade de inte här i Borlänge tycker jag. Berätta sen vad det blir för något.

Kanske att det tenderar att sätta igen snabbare? Fast det är ju priset man får betala för kristallklart vatten, vilket inte jag får som inte kör fint vadd pga filtertyper.
#9 - 20 maj 2010 12:33
Till ett så pass effektsvagt filter som ett 2213 kan jag rekommendera att du strör ett enkelt lager av keramikmakaroner över bottengallret och löst fyller upp resten av utrymmet med nerklippta tärningar av grov ppi10 filtermatta UTAN att packa och sen kompletterar du med ett 2215 eller större, filtervadd använder du på samma sätt som aktivtkol, dvs vid behov men sen ska det vara på utsidan av filtret, väljer du biobollar så bör du endast köra dessa och ingenting annat i filterkanistern.

3x30W TL-D 89 Aquarelle samt 1x30W TL-D 965 Aquasky närmst frontglaset, tätplantera från start och välj från början ett fullgott gödningsalternativ.
Bilagor:
#10 - 20 maj 2010 12:34
vickson skrev:

ja visst använd biobollar med. alltid bra med olika typer som renar på olika sätt.

a jag lovar att berätta. kommer slänga upp en projekttråd ikväll tänkte jag :D
Kanske att det tenderar att sätta igen snabbare? Fast det är ju priset man får betala för kristallklart vatten, vilket inte jag får som inte kör fint vadd pga filtertyper.

håller med
#11 - 20 maj 2010 12:35
Gaffel skrev:

3x30W TL-D 89 Aquarelle samt 1x30W TL-D 965 Aquasky närmst frontglaset, tätplantera från start och välj från början ett fullgott gödningsalternativ.

smäck! haha fifan jag var tvungen att läsa typ tre ggr:P
Bilagor:
#12 - 20 maj 2010 12:59

Hm. Ja kristallklart vatten kan ju vara fint. Typ. :)

Gaffel skrev:
Till ett så pass effektsvagt filter som ett 2213 kan jag rekommendera att du strör ett enkelt lager av keramikmakaroner över bottengallret och löst fyller upp resten av utrymmet med nerklippta tärningar av grov ppi10 filtermatta UTAN att packa och sen kompletterar du med ett 2215 eller större, filtervadd använder du på samma sätt som aktivtkol, dvs vid behov men sen ska det vara på utsidan av filtret, väljer du biobollar så bör du endast köra dessa och ingenting annat i filterkanistern.

Har inte ett bottengaller utan en hink man fyller och sätter ner. Har heller inte råd att köpa ett till filter utan börjar med detta så får jag se sen hur det ser ut. Tack för bra svar men vilken djungel... Herregud.

Har bara två lysrör i rampen. Kan jag köra ett Aquarelle bakom och Aqasky framför då kanske?

hannesc skrev:
ja visst använd biobollar med. alltid bra med olika typer som renar på olika sätt.

Oki. Tvärtemot vad Gaffel menar om jag förstod det inlägget rätt. Inte lätt med alla olika erfarenheter och råd jag läst mig till på olika ställen. Finns kanske inget rätt eller fel.

hannesc skrev:
a jag lovar att berätta. kommer slänga upp en projekttråd ikväll tänkte jag :D

Spännande!! :)
#13 - 20 maj 2010 13:07
Som Gaffel säger, 2213 är inte speciellt kraftigt. Känns som jag pissar mer i timmen än 2213 :D Jag kör makaroner + små filtertärningar i mitt och det funkar bra, sätt inte i vadd om du inte har dubbelkranar till eheimen... Blir ett jävla jobb att öppna och byta vadd ofta. Kör hellre ett billigt innerfilter med vadd isf.
#14 - 20 maj 2010 13:08
Ett eheim 2213 classic har 2 st löstagbara galler, ett ska ligga på botten av kanistern med piggarna nedåt och ett ska ligga ovanpå filtermediet med piggarna uppåt mot filtrets motordel.

Kolla efter begagnade filter, z00pet har en annonsavdelning annars finns tex blocket!

Kör med dubbla aquarell tills du får tag på en ramp för 4 lysrör eller en dubbelram till.

Som jag skrev är ett 2213 alldeles för motorsvagt för att säkert hålla igång ett normalbelastat sällskapsakvarium på 200 liter, proppar du det med vadd så kommer det inte att putta ut mer än möjligen 150 liter vatten i timmen.

Att blanda olika typer av filtermedia är tyvärr ingenting annat än att leka med trolltrumman, det viktigaste är att se till att vattnet passerar hastigt genom hela filtermaterialet.
Bilagor:
#15 - 20 maj 2010 13:18
Gaffel skrev:
Ett eheim 2213 classic har 2 st löstagbara galler, ett ska ligga på botten av kanistern med piggarna nedåt och ett ska ligga ovanpå filtermediet med piggarna uppåt mot filtrets motordel.

Mitt nya (ca 2år) Eheim 2213 Classic har bara en vit filterkorg som tar upp hela kanistern och står några centimeter ovanför botten vilaandes på några "piggar". Locket på korgen är avtagbart.

Antingen har de ändrat designen eller så har nån av oss fel ;)
#16 - 20 maj 2010 13:18
DAHLBERG skrev:
Som Gaffel säger, 2213 är inte speciellt kraftigt. Känns som jag pissar mer i timmen än 2213 :D Jag kör makaroner + små filtertärningar i mitt och det funkar bra, sätt inte i vadd om du inte har dubbelkranar till eheimen... Blir ett jävla jobb att öppna och byta vadd ofta. Kör hellre ett billigt innerfilter med vadd isf.

Haha, ja det gav mig en bild i skallen som kanske inte är helt rumsren. Dubbelkranar..?

Gaffel skrev:

Kolla efter begagnade filter, z00pet har en annonsavdelning annars finns tex blocket!

Kör med dubbla aquarell tills du får tag på en ramp för 4 lysrör eller en dubbelram till.

Som jag skrev är ett 2213 alldeles för motorsvagt för att säkert hålla igång ett normalbelastat sällskapsakvarium på 200 liter, proppar du det med vadd så kommer det inte att putta ut mer än möjligen 150 liter vatten i timmen.

Att blanda olika typer av filtermedia är tyvärr ingenting annat än att leka med trolltrumman, det viktigaste är att se till att vattnet passerar hastigt genom hela filtermaterialet.

Nopes, hittar bara ett galler i det jag har med ett "handtag" på det ena. Men nu när du säger det minns jag att det ska vara två galler. Förstår att jag måste köpa ett bättre och starkare filter längre fram men de pengarna finns inte nu tyvärr. Känner mig lite tveksam att köpa begagnat igen, det kan ju bli bra men också inte (som det blev nu när ett galler fattas) utan väntar hellre tills jag har råd att köpa ett nytt.

Oki. Det är alldeles för svagt med två lysrör i ett 200-liters alltså? Kanske måste börja med växter som klarar sig på mindre ljus då, bra att veta.
#17 - 20 maj 2010 13:20
DAHLBERG skrev:
Mitt nya (ca 2år) Eheim 2213 Classic har bara en vit filterkorg som tar upp hela kanistern och står några centimeter ovanför botten vilaandes på några "piggar". Locket på korgen är avtagbart.

Antingen har de ändrat designen eller så har nån av oss fel ;)

Exakt så ser mitt också ut! Då kanske jag har en ny Eheim och inte en gammal modell som jag trodde?
#18 - 20 maj 2010 13:20
Hmm. Står ju att 2213 rekommenderas upp till 250 liter. Varför gör de så om pumpen inte klarar av det?
#19 - 20 maj 2010 13:25
vickson skrev:
Hmm. Står ju att 2213 rekommenderas upp till 250 liter. Varför gör de så om pumpen inte klarar av det?

För att de ska kunna underdimensionera prylarna för lägre tillverkningskostnad och så att du ska behöva uppgradera senare. ;)
Sedan är specifikationerna ofta satta efter teorin vilket snabbt blir inaktuellt i praktiken.
#20 - 20 maj 2010 13:26
Rekommendationer :p

Dubbelkranar sitter på slangarna så man kan stänga filtret, stänga och koppla loss slangarna så det inte rinner ut på golvet och ta filtret till badrummet så man kan öppna det. Har man inte dubbelkranar måste man ta med sig slangarna och allt till badkaret... Dubbelkranar gör också så att det är lätt som en plätt att få igång filtret igen, häverteffekten behålls iom att slangarna redan är fyllda :)

jag skulle aldrig ha ett Eheim 2213 utan dubbelkranar, hade en innan... Jag sleeeet mitt hår varje gång. Dubbelkranarna kostar typ 7-800 kr, men det är det värt :D
#21 - 20 maj 2010 13:35
vickson skrev:
Förstår att jag måste köpa ett bättre och starkare filter längre fram men de pengarna finns inte nu tyvärr. Känner mig lite tveksam att köpa begagnat igen, det kan ju bli bra men också inte (som det blev nu när ett galler fattas) utan väntar hellre tills jag har råd att köpa ett nytt.

då tycker jag faktiskt inte att du ska sätta igång karet än. inte förrens du har tillräckligt med filterkapacitet
#22 - 20 maj 2010 13:39
Fel tråd...
#23 - 20 maj 2010 14:11
För att de ska kunna underdimensionera prylarna för lägre tillverkningskostnad och så att du ska behöva uppgradera senare. ;)

Sedan är specifikationerna ofta satta efter teorin vilket snabbt blir inaktuellt i praktiken.

Ah ok. Jag som tänkte att jag låg 50 liter + och att då är det inga problem. :(

DAHLBERG skrev:
Rekommendationer :p

Dubbelkranar sitter på slangarna så man kan stänga filtret, stänga och koppla loss slangarna så det inte rinner ut på golvet och ta filtret till badrummet så man kan öppna det. Har man inte dubbelkranar måste man ta med sig slangarna och allt till badkaret... Dubbelkranar gör också så att det är lätt som en plätt att få igång filtret igen, häverteffekten behålls iom att slangarna redan är fyllda :)

jag skulle aldrig ha ett Eheim 2213 utan dubbelkranar, hade en innan... Jag sleeeet mitt hår varje gång. Dubbelkranarna kostar typ 7-800 kr, men det är det värt :D

Aah då förstår jag. Såna blir det senare när jag har råd. Bra grej verkligen!

hannesc skrev:
då tycker jag faktiskt inte att du ska sätta igång karet än. inte förrens du har tillräckligt med filterkapacitet

Näe, jag förstår poängen i det men då skulle jag få starta upp det någon gång i höst och så länge kan jag bara inte vänta. Tanken är att jag ska ha mycket växter och relativt lite fiskar (i alla fall inte överbefolka på något vis) och jag hoppas att det ska göra sitt till.

Fel tråd...

:confused:
#24 - 20 maj 2010 14:14
VD har inte lärt sig att man faktiskt kan radera ett inlägg i en skriven tråd..
Bilagor:
#25 - 20 maj 2010 14:14
var bor du vickson?
#26 - 20 maj 2010 14:15
Gaffel skrev:
VD har inte lärt sig att man faktiskt kan radera ett inlägg i en skriven tråd..

haha...lagom förvirrad så här på en torsda eftermidda :P
#27 - 20 maj 2010 14:20
hannesc skrev:
haha...lagom förvirrad så här på en torsda eftermidda :P

Minst sagt! Värmen plus pluggande skapar problem i min lilla ärthjärna. :(

Borde inte hans filterval fungera ensamt nu till en början men sätta igen allt eftersom? Att få tag på ett till filter begagnat för lite mer cirkulation borde ju inte ta längre än någon månad.
#28 - 20 maj 2010 14:28
hannesc skrev:
var bor du vickson?

Borlänge

Minst sagt! Värmen plus pluggande skapar problem i min lilla ärthjärna. :(

Borde inte hans filterval fungera ensamt nu till en början men sätta igen allt eftersom? Att få tag på ett till filter begagnat för lite mer cirkulation borde ju inte ta längre än någon månad.

Jag råkar faktiskt vara en hon. :p

Saken är den att jag köpte ett sånt litet akvarium för att slippa fler filter och krångel, han jag köpte det av sa att det räckte för karet (men det är ju lätt att säga...). Min make knorrar redan för det har blivit betydligt dyrare än jag lovade från början med att jag fick lämna in det för silikon, köpa ny bakgrund vilket betyder mer grus och annat som jag har glömt att jag behöver så att lägga ut minsta lilla kronor på filter och annat nu är ett stort "no no". Just nu. Har redan förvarnat om att jag kommer köpa ny pump i höst och det var inte så populärt (och då har jag inte nämnt heller att 2 lysrör tydligen är för lite så att vi kommer behöva köpa till armatur..). Vi har ruggigt tight med pengar just nu och hade egentligen inte råd med det här över huvud taget. Klantigt av mig att inte ta reda på allt innan vi köpte det men så ser det ut. :(
Bilagor:
#29 - 20 maj 2010 14:29
vickson skrev:
Borlänge

Saken är den att jag köpte ett sånt litet akvarium för att slippa fler filter och krångel, han jag köpte det av sa att det räckte för karet (men det är ju lätt att säga...). Min make knorrar redan för det har blivit betydligt dyrare än jag lovade från början med att jag fick lämna in det för silikon, köpa ny bakgrund vilket betyder mer grus och annat som jag har glömt att jag behöver så att lägga ut minsta lilla kronor på filter och annat nu är ett stort "no no". Just nu. Har redan förvarnat om att jag kommer köpa ny pump i höst och det var inte så populärt (och då har jag inte nämnt heller att 2 lysrör tydligen är för lite så att vi kommer behöva köpa till armatur..). Vi har ruggigt tight med pengar just nu och hade egentligen inte råd med det här över huvud taget. Klantigt av mig att inte ta reda på allt innan vi köpte det men så ser det ut. :(

Fast det hade ju inte behövt enligt mig. där var du lite overkill. menmen.
#30 - 20 maj 2010 14:30
Kan ju tillägga att jag köpte ett beg Eheim 2213 med makaroner för 100 kr :D Den var iofs utan slangar och med trasiga clips, men de koster ca 60 kr. Farsan jobbar på Lundgrens och de har ju en del slang ;)

Så det går att få tag på billiga ytterfilter :)
#31 - 20 maj 2010 14:31
Jo jag vet att du och många tyckte det, men jag är ändå glad att jag gjorde det eftersom jag inte kan något om det alls. Och glasmästaren såg att det var mycket som var löst vilket han visade när vi var där så det var inte helt i onödan.
#32 - 20 maj 2010 14:32
DAHLBERG skrev:
Kan ju tillägga att jag köpte ett beg Eheim 2213 med makaroner för 100 kr :D Den var iofs utan slangar och med trasiga clips, men de koster ca 60 kr. Farsan jobbar på Lundgrens och de har ju en del slang ;)

Så det går att få tag på billiga ytterfilter :)

Haha. Ja DET var en bra affär!

Om jag hittar ett begagnat ytterfilter billigt - vilka modeller skulle då passa för ett 200-liters sällskapsakvarium?
#33 - 20 maj 2010 14:33
vickson skrev:
Borlänge

Du ser vilken ärthjärna jag har. ;)

Instämmer med hannesc att omsilikonering äskert var en ganska onödig utgift, men men...
Den räcker nog till (om än i rejäl underkant) om du inte har för mycket som stoppar flödet i karet.
#34 - 20 maj 2010 14:37
vickson skrev:
Haha. Ja DET var en bra affär!

Om jag hittar ett begagnat ytterfilter billigt - vilka modeller skulle då passa för ett 200-liters sällskapsakvarium?

Du har ju fördelen att du med ytterfilter lätt kan placera utblås och insug på de mest optimala ställena även om du bara skulle komplettera med ett till. Själv kör jag med dubbla innerfilter i båda mina kar och det är svårplacerat.
#35 - 20 maj 2010 14:38
Du ser vilken ärthjärna jag har. ;)

Instämmer med hannesc att omsilikonering äskert var en ganska onödig utgift, men men...

Den räcker nog till (om än i rejäl underkant) om du inte har för mycket som stoppar flödet i karet.

Det är många som tagit fel på det nicket förut så det säger inget alls om din hjärna. :)

Han omsilikonar inte hela utan skär bort kanterna och lägger nytt där samt kollar igenom allt och detta för 300 spänn så det var det helvärt.

Jag ska ha massa växter, en gren och bygga en del stengrottor så det kanske stoppar upp en del? Ska hålla utkik efter begagnade pumpar billigt också även om det inte är aktuellt alldeles denna månad och jag hellre skulle vilja köpa en helt ny. Men vilken pump skulle vara bra för mitt kar?
#36 - 20 maj 2010 14:38
http://www.tradera.com/FLUVAL-205-KNAPPT-ANVANT-auktion_301773_112830159
kanske inte så billigt men bra kompliment.
http://www.tradera.com/Eheim-Ytterfilter-auktion_301773_112916059
ett likadant som du har va?
http://www.tradera.com/FLUVAL-3-43--auktion_301773_112934528
innnerfilter. bra grej.
http://www.blocket.se/kristianstad/Fluval_3__filterpump_26423455.htm?ca=17&w=3&last=1
kanske det?

bara googlade fram ltie snabbt :P

du ju köra ett innnerfilter med. bra combo. vad sk du ha för fisk i??
#37 - 20 maj 2010 14:39
vickson skrev:

Han omsilikonar inte hela utan skär bort kanterna och lägger nytt där samt kollar igenom allt och detta för 300 spänn så det var det helvärt.

jo det är väl iof det vi menar när vi pratar omsilikonering.

håller jag på med hemma nu faktiskt :p
#38 - 20 maj 2010 14:40
Mitt begagnade 2213 kostade 50:- på en zoobutik, och det var komplett, fast jag var tvungen att ta med ett trasigt fluval därifrån som motprestation!

Det finns två varianter av mediabehållare till kanistern på eheim classic, burken som tidigare nämnts samt gallren, normalt används en mediapåse om man kör gallren.
#39 - 20 maj 2010 14:47
hannesc skrev:
http://www.tradera.com/FLUVAL-205-KNAPPT-ANVANT-auktion_301773_112830159

kanske inte så billigt men bra kompliment.

http://www.tradera.com/Eheim-Ytterfilter-auktion_301773_112916059

ett likadant som du har va?

http://www.tradera.com/FLUVAL-3-43--auktion_301773_112934528

innnerfilter. bra grej.

http://www.blocket.se/kristianstad/Fluval_3__filterpump_26423455.htm?ca=17&w=3&last=1

kanske det?

bara googlade fram ltie snabbt :P

du ju köra ett innnerfilter med. bra combo. vad sk du ha för fisk i??

Det är just det att jag vill slippa innerfilter eftersom jag tycker burken är så litet, vill ha så lite som möjligt däri. Bra alternativ du fick fram dock - och ja det är exakt ett sånt jag har.

Ska ha enklare fisk som tetror, gurami och kanske ett par fjärilsciklider och olika algätare.

hannesc skrev:
jo det är väl iof det vi menar när vi pratar omsilikonering.

håller jag på med hemma nu faktiskt :p

Jaha, trodde det var när man kör om hela alltet. Då har man lärt sig något nytt idag. :)

Gaffel skrev:
Mitt begagnade 2213 kostade 50:- på en zoobutik, och det var komplett, fast jag var tvungen att ta med ett trasigt fluval därifrån som motprestation!

Det finns två varianter av mediabehållare till kanistern på eheim classic, burken som tidigare nämnts samt gallren, normalt används en mediapåse om man kör gallren.

Det verkar som att det finns billiga filter att få tag på om man vet hur och bor på rätt ställe.

Bra att få de två olika modellerna utrett!
#40 - 20 maj 2010 20:32
jepp. o grattis till goldmember :D nu måste du verkligen lägga upp en projekttråd med bilder på uppstarten. lag på det o särskillt nu när vi pratat så mycklet om det.
#41 - 20 maj 2010 20:58
Ja tack du, kändes givet att man skulle bli en goldmember. :)

Näe, tror inte det blir nån projekt-tråd. Helt ärligt så har jag kroknat av allt strul. Kollar runt på pumpar och jag kan verkligen inte uppgradera nu och det är svårt att förklara för maken som kollat Eheims tabeller och säger att "ja men här står ju bla bla" och "varför skulle de skriva så om det inte gäller, de vill ju hellre sälja dyrare pumpar och borde ju skriva större i så fall". Sen har jag hittat på några andra ställen som skriver att 2 gånger litermängden i timmen i ett sällskapsakvarium är okej, men mer om man har ciklider. Här inne är ni så himla seriösa också och jag ska ju blanda en fisksoppa och den vetefan om jag vill visa upp i nåt projekt, haha. En ofiltrerad fisksoppa dessutom. :eek:
#42 - 20 maj 2010 21:13
jo visa upp. det är jätteintressant o fiolk kan komma med inspiration eller blir inspirerade. tänk på att de flesta som svarat o pratat med dig ( som jag) är akvarie-nördar som fna hellre köper nått til akvariet än mat till sig själv eller tvål till duschen. ;)
#43 - 20 maj 2010 21:13
Du, det är inte värre än 180l var innan jag tog över och fick upp ögonen för hobbyn, fisksoppa, misskött och ofiltrerat var bara förnamnet. Det tog ett tag att få ordning på det och det är fortfarande en rejäl blandning och konstiga lösninger men även sådana kar är roliga att följa, tycker iaf jag. ;)

Jag tror personligen att du kan klara ett ganska öppet och lågbefolkat kar med ditt filter, men bör ta det lugnt tills det kommer mer krut till karet.
#44 - 20 maj 2010 21:17
Ett 2213 är klockat till 440 liter i timmen utan filtermaterial vid en tryckhöjd av 0 meter(Hmax_m), efterom insuget räknas från vattenytan och utblåset kommer in på samma höjd bildas inget motstånd i lyfthöjden fastän ytterfiltret står under akvariet, däremot får man räkna in att slangar och krökar bromsar en hel del vilket även filtermaterialet gör.

Lågt räknat kan man utgå från att ett sällskapsakvarie behöver minst 3 x akvarievolymen, själv ligger det nominella värdet på 22 x akvarievolymen i mitt 300 liters akvariet, skulle jag räkna bort alla effektförluster och hamna på omk 60% av dom 6650 liter per timme så ligger jag ändå på en genomströmmning av 13 gånger akvarievolymen.

Sen är vi inte speciellt seriösa, eller Ansjo & admin är seriösa, vi andra uppvisar bara olika grader av pur galenskap..
#45 - 20 maj 2010 21:18
Ett 2213 är klockat till 440 liter i timmen utan filtermaterial vid en tryckhöjd av 0 meter(Hmax_m), eftersom insuget räknas från vattenytan och utblåset kommer in på samma höjd bildas inget motstånd i lyfthöjden fastän ytterfiltret står under akvariet, däremot får man räkna in att slangar och krökar bromsar en hel del vilket även filtermaterialet gör.

Lågt räknat kan man utgå från att ett sällskapsakvarie behöver minst 3 x akvarievolymen, själv ligger det nominella värdet på 22 x akvarievolymen i mitt 300 liters akvariet, skulle jag räkna bort alla effektförluster och hamna på omk 60% av dom 6650 liter per timme så ligger jag ändå på en genomströmmning av 13 gånger akvarievolymen.

Sen är vi inte speciellt seriösa, eller Ansjo & admin är seriösa, vi andra uppvisar bara olika grader av pur galenskap..
#46 - 20 maj 2010 21:24
hannesc skrev:
jo visa upp. det är jätteintressant o fiolk kan komma med inspiration eller blir inspirerade. tänk på att de flesta som svarat o pratat med dig ( som jag) är akvarie-nördar som fna hellre köper nått til akvariet än mat till sig själv eller tvål till duschen. ;)

*asg* Du kan då vända på orden du. Skit i maten om du vill men tvätta dig emellanåt för sjutton - tänk på dina medmänniskor. :p

Det är ju det som är så bra att ni är just akvarienördar och kan allt! :D

Du, det är inte värre än 180l var innan jag tog över och fick upp ögonen för hobbyn, fisksoppa, misskött och ofiltrerat var bara förnamnet. Det tog ett tag att få ordning på det och det är fortfarande en rejäl blandning och konstiga lösninger men även sådana kar är roliga att följa, tycker iaf jag. ;)

Jag tror personligen att du kan klara ett ganska öppet och lågbefolkat kar med ditt filter, men bör ta det lugnt tills det kommer mer krut till karet.

Haha, ja det lät snäppet värre än mitt, i alla fall än så länge. :)

Planeringen var som sagt var att inte ha alltför mycket fiskar, att ta det pö om pö. Ska fundera hur jag ska göra om jag ska starta nu eller helt enkelt lägga ner projektet tills jag har råd med en större pump.
#47 - 20 maj 2010 21:26
Gaffel skrev:

håller med
#48 - 20 maj 2010 21:27
Gaffel skrev:
Ett 2213 är klockat till 440 liter i timmen utan filtermaterial vid en tryckhöjd av 0 meter(Hmax_m), eftersom insuget räknas från vattenytan och utblåset kommer in på samma höjd bildas inget motstånd i lyfthöjden fastän ytterfiltret står under akvariet, däremot får man räkna in att slangar och krökar bromsar en hel del vilket även filtermaterialet gör.

Jisses Amelia. Det är för sent för min hjärna att kunna förstå matematik. :) Men jag förstår hur du menar.

Galenskap kan vara ganska befriande ofta, och det är ju svinbra att ni säger som det är!
#49 - 20 maj 2010 21:30
vickson skrev:
Planeringen var som sagt var att inte ha alltför mycket fiskar, att ta det pö om pö. Ska fundera hur jag ska göra om jag ska starta nu eller helt enkelt lägga ner projektet tills jag har råd med en större pump.

Ragga runt efter en ett billigt komplement. Sätt in en annons här, fråga folk du känner, gå med i en förening, hör med butiker om de har något begagnat stående, ja det finns mängder av sätt och folk som har något över vill ofta gärna hjälpa en seriös nybörjare. :)
#50 - 20 maj 2010 21:34
Ragga runt efter en ett billigt komplement. Sätt in en annons här, fråga folk du känner, gå med i en förening, hör med butiker om de har något begagnat stående, ja det finns mängder av sätt och folk som har något över vill ofta gärna hjälpa en seriös nybörjare. :)

Vad exakt är det som jag behöver? Är det genomströming av vatten? Är det filterkapacitet? Nåt annat? Allt? Om jag ska ha ett ytterfilter som är bra och det måste vara Eheim - vilket är då att rekommendera? (Så jag vet inför framtiden.)
#51 - 20 maj 2010 21:35
hannesc skrev:
håller med

Så kontentan är att jag har hamnat på ett forum där medlemmarna är galna, hungriga och luktar illa? Låter som rena Zombieland. :)
#52 - 20 maj 2010 21:37
(varför måste det vara eheim?)

ååh det finns sååå många typer o modeller. kan inte ens ge ett vettigt svar. har inte så bra koll. kolla runt lite själv o skaffa dig en uppfattning o sen ta upp det här för diskusion.

filtervolym kan man nästan inte få för mycket av. alltid bra med stor filtervolym. sen finns det någon omdiskuterad vag tumregel om att 3x akvariets volym/timmen. har du 100L så ska filtret pumpa minst 300L timmen. meen den där kan ju diskuteras.
#53 - 20 maj 2010 21:38
vickson skrev:
Så kontentan är att jag har hamnat på ett forum där medlemmarna är galna, hungriga och luktar illa? Låter som rena Zombieland. :)

ja men bara jag luktar illa..(tvål köps imon)
#54 - 20 maj 2010 21:40
vickson skrev:
Vad exakt är det som jag behöver? Är det genomströming av vatten? Är det filterkapacitet? Nåt annat? Allt? Om jag ska ha ett ytterfilter som är bra och det måste vara Eheim - vilket är då att rekommendera? (Så jag vet inför framtiden.)

Ytterfilter använder jag inte personligen så det överlämnar jag till andra. Jag tycker innerfilter känns säkrare på många sätt som vid strömavbrott.
vickson skrev:

Luktar illa: Check
Hungrig: Check
Galen: ... Check
#55 - 20 maj 2010 21:42
hannesc skrev:

ååh det finns sååå många typer o modeller. kan inte ens ge ett vettigt svar. har inte så bra koll. kolla runt lite själv o skaffa dig en uppfattning o sen ta upp det här för diskusion.

filtervolym kan man nästan inte få för mycket av. alltid bra med stor filtervolym. sen finns det någon omdiskuterad vag tumregel om att 3x akvariets volym/timmen. har du 100L så ska filtret pumpa minst 300L timmen. meen den där kan ju diskuteras.

Litar mest på Eheim, har bara erfarenhet av dem. Magkänsla. Fegt jag vet. Tror på något vis att jag får den kvalitet jag betalar för och jag vill göra det helt rätt när jag väl gör. Det jag skulle vilja satsa på i framtiden är Eheim 2217. Visst borde jag kunna ta filtermatieralet från det nuvarande då och lägga över den nya tanken med tillskott och på så vis behålla bakteriefloran?
#56 - 20 maj 2010 21:42

ha! då är vi två! :D
#57 - 20 maj 2010 21:45
hannesc skrev:
ja men bara jag luktar illa..(tvål köps imon)

:)

Ytterfilter använder jag inte personligen så det överlämnar jag till andra. Jag tycker innerfilter känns säkrare på många sätt som vid strömavbrott.

Oki. Ja innan jag väl köper det lär jag ha fått svar. Att bara stödja upp med en cirkulationspump ger ingen effekt eller? Det är själva filtret som måste vara starkare också?

Haha, zombieland som sagt. :)
#58 - 20 maj 2010 21:45
vickson skrev:
Litar mest på Eheim, har bara erfarenhet av dem. Magkänsla. Fegt jag vet. Tror på något vis att jag får den kvalitet jag betalar för och jag vill göra det helt rätt när jag väl gör. Det jag skulle vilja satsa på i framtiden är Eheim 2217. Visst borde jag kunna ta filtermatieralet från det nuvarande då och lägga över den nya tanken med tillskott och på så vis behålla bakteriefloran?

Bland mina fyra innerfilter kan jag säga att Fluvalen fungerar minst lika bra som de andra tre olika Eheimmodellerna.

Det låter som en fungerande variant! Borde gå utmärkt så länge du gör det snabbt.
#59 - 20 maj 2010 21:45
hannesc skrev:
ha! då är vi två! :D

Men, du kan ju inte ändra dig nu. Jag som nästan trodde du var... typ ... normal..[:o)]
#60 - 20 maj 2010 21:48
Bland mina fyra innerfilter kan jag säga att Fluvalen fungerar minst lika bra som de andra tre olika Eheimmodellerna.

Det låter som en fungerande variant! Borde gå utmärkt så länge du gör det snabbt.

Skulle jag köra på innerfilter skulle jag absolut kunna tänka mig andra märken, men det känns redan rätt kusligt att veta att det pumpas ut vatten ur akvariumet och då vill jag känna att jag gjort allt för att det vattnet inte ska hamna på golvet. Vad jag känner är Eheim trots allt dödligt driftsäkra och strular mer sällan än andra märken. Men det kan ju iofs vara fel. Det är ju bara bra om det är fel så att jag kan sikta in mig på något billigare.
#61 - 20 maj 2010 21:50
vickson skrev:
:)

Oki. Ja innan jag väl köper det lär jag ha fått svar. Att bara stödja upp med en cirkulationspump ger ingen effekt eller? Det är själva filtret som måste vara starkare också?

Filtret måste ju orka dra igenom vattnet men rör du om i vattnet borde det enligt mitt huvud fungera då den trots allt får tag på hela karet. Dock måste man som sagt belasta extremt försiktigt då biologiska filtreringen blir långsam. Få tag på ett billigt minst 700l/h innerfilter någonstans ifrån och kör det så länge som komplement, den filtermassan kan du ju klippa sönder och använda senare om du vill ta bort det.
#62 - 20 maj 2010 22:14
hannesc skrev:

Om man har ett 100 liters akvarium så bör inte det nominella värdet på filtret understiga 600 liter i timmen då man i snitt har en 60% effektförlust! 60% av 600 l/t = 360 l/t = 3,2 x akvarievolymen.
#63 - 20 maj 2010 22:23

Kanske känns säkrare, men det spelar ingen roll ;)
#64 - 20 maj 2010 22:26
DAHLBERG skrev:
Kanske känns säkrare, men det spelar ingen roll ;)

Bakterierna klarar sig längre i ett innerfilter såvitt jag vet. ;)
Ytterfilter är nog bättre på det mesta men det blev inner för mig och jag är nöjd-eli-nöjd-nöjd. :p
#65 - 20 maj 2010 22:44
Bakterierna klarar sig längre i ett innerfilter såvitt jag vet. ;)

Ytterfilter är nog bättre på det mesta men det blev inner för mig och jag är nöjd-eli-nöjd-nöjd. :p

Möjligt, men är det en längre tid är är det samma, huvudsaken är att man är nöjd! Fluval eller Eheim, inner eller ytterfilter... [SIZE=1]Men Eheim är bättre[/SIZE] ;)
#66 - 20 maj 2010 22:46
[SIZE=1]och speciellt då ytter :d
[/SIZE]
#67 - 20 maj 2010 22:47
Gaffel skrev:
[SIZE=1]och speciellt då ytter :d

[/SIZE]

Den som viskar han ljuger...!
Nej, här är det nog generellt en sanning. ;)
#68 - 21 maj 2010 09:31
Har nu efter en sömnlös natt beställt ett Aquael Fan 3+ billigt (700 l/h) och det får lov att duga.
#69 - 21 maj 2010 10:00
det lär det göra :D bra val!
#70 - 21 maj 2010 10:18
Låter som ett utmärkt köp! Den tar inte upp mycket plats och skyms lätt med växter eller någon rot. :)
#71 - 21 maj 2010 11:09
Tack. Den som säger något annat slår jag. :)
#72 - 21 maj 2010 17:22
Se nu till att köra med både ditt 2213 och den där fan.. ;)
#73 - 21 maj 2010 17:46
Gaffel skrev:
Se nu till att köra med både ditt 2213 och den där fan.. ;)

Jajemen! (Och vad ordvalet "den där fan" syfter till vill jag inte veta..) :)
#74 - 21 maj 2010 17:47
Aquael fan ;)
#75 - 21 maj 2010 18:00
Aquael fan ;)

Mjo jag förstod det men jag ville inte ha massa klag över hur dåligt filtret är för då går jag bärsärk. :p
Bilagor:
#76 - 21 maj 2010 20:42
Iofs bara ett 300:- filter men oavsett så brukar man i mångt och mycket få det man betalar för.. (brukar gälla alla utom mig! ;) )
#77 - 21 maj 2010 20:50
Det fungerar nog utmärkt, till skillnad från Juwels 600-kronorns-pumpar som lever .. inte så länge.
#78 - 21 maj 2010 21:20
Har hört både ris och ros om den här pumpen och det var en krislösning för nu så det fick bli så. Antingen så går det bra, eller så gör det inte det men man kan ju hoppas.
#79 - 22 maj 2010 13:24
jag har två aqua fan(-skap) o jag är myclet nöjd med dom.

Annons