Som Gaffel säger, 2213 är inte speciellt kraftigt. Känns som jag pissar mer i timmen än 2213 :D Jag kör makaroner + små filtertärningar i mitt och det funkar bra, sätt inte i vadd om du inte har dubbelkranar till eheimen... Blir ett jävla jobb att öppna och byta vadd ofta. Kör hellre ett billigt innerfilter med vadd isf.
Haha, ja det gav mig en bild i skallen som kanske inte är helt rumsren. Dubbelkranar..?
Ett eheim 2213 classic har 2 st löstagbara galler, ett ska ligga på botten av kanistern med piggarna nedåt och ett ska ligga ovanpå filtermediet med piggarna uppåt mot filtrets motordel.
Kolla efter begagnade filter, z00pet har en annonsavdelning annars finns tex blocket!
Kör med dubbla aquarell tills du får tag på en ramp för 4 lysrör eller en dubbelram till.
Som jag skrev är ett 2213 alldeles för motorsvagt för att säkert hålla igång ett normalbelastat sällskapsakvarium på 200 liter, proppar du det med vadd så kommer det inte att putta ut mer än möjligen 150 liter vatten i timmen.
Att blanda olika typer av filtermedia är tyvärr ingenting annat än att leka med trolltrumman, det viktigaste är att se till att vattnet passerar hastigt genom hela filtermaterialet.
Nopes, hittar bara ett galler i det jag har med ett "handtag" på det ena. Men nu när du säger det minns jag att det ska vara två galler. Förstår att jag måste köpa ett bättre och starkare filter längre fram men de pengarna finns inte nu tyvärr. Känner mig lite tveksam att köpa begagnat igen, det kan ju bli bra men också inte (som det blev nu när ett galler fattas) utan väntar hellre tills jag har råd att köpa ett nytt.
Oki. Det är alldeles för svagt med två lysrör i ett 200-liters alltså? Kanske måste börja med växter som klarar sig på mindre ljus då, bra att veta.