jag har 54 liter filtermedium och en nominell genomströmmning i mitt 300 som är tusen procent kraftigare än vad som normalt behövs för att uppnå ett 'lägsta godtagbart förhållande' i ett standard akvarium, om man oavsett filterfabrikat räknar på att omk 40% försvinner i effektförlust så återstår knappt 5 500 liter i timmen vilket kan anses vara ett bra normalvärde på ett saltvattenskar, visst saltvatten kräver en betydligt högre syresättning men varför vissa lägger mer pengar på att mata ihjäl sina fiskar än på en så viktig aspekt som syresättning är för mig obegripligt!
Jag har som vanligt lite svårt att följa dina resonemang men att vi hamnade på genomströmning i ett saltvattensakvarium när diskussionen handlade om filtermedia i ett sötvattensakvarium har väl någon sorts logik.
Dina tankar om syresättning bör nog kompletteras dessutom. Fisk är inte fisk, dvs alla arter har inte samma behov och lever inte i samma miljö. Som exempel, de stora sjöarna i Afrika är så stora att de ur viss synvinkel påminner mer om havsmiljö med stabilt och syrerikt vatten. Killies som ibland lever i tillfälliga gölar med stora temperaturskillnader har utvecklats för att kunna leva enligt de förutsättningarna.
Om du nu tror att syrebrist är ett problem i ett "vanligt" akvarium får du nog lägga fram lite bättre belägg för det.
När det gäller filtermedia och Eheims förslag finns det naturligtvis en ekonomisk aspekt, de vill sälja en dyr, men bra, produkt men akvaristen vill ha tillräckligt bra resultat utan att tömma börsen. Filtermattorna ska ses ur det perspektivet, de ger ett bra resultat med enkla och billiga medel men självklart är ett filtersubstrat med kanske 5-10 gånger så stor yta effektivare (och börja nu inte med nedsmutsning och genomströmning). Det kanske inte behövs bättre helt enkelt.
Din diskussion om att "gå vidare i akvaristiken" med hög fisklast och därmed behov att bättre filtrering är knappast värd att kommentera, är det något som utmärker den okunniga nybörjaren så är det stor fisklast. Även om du kan få fiskarna att leva bra med extrem filtrering är det ett uselt sätt att hålla djur, dessutom är det fult.
Tobbe