Filtermaterial ytterfilter

#1 - 12 juni 2010 22:21
Har en 2028 med makaroner först följt av nylontrassel och sist 5mm grus. Nån cm klassisk filter-skum sitter överst på de 2 undre behållarna och nåt vadd-aktigt (kläggar alltid igen) sitter högst upp ovanför gruset.

Känns inte helt uppdaterat :)

Vad byter jag bort? Finns nån överlägsen kombination för mina 3 behållare?
Har fattat att biobollar är bra. Ska jag byta makaronerna, byta allt eler vad?
#2 - 13 juni 2010 02:17
biobollar eller filtermatta nerklippt i 5x5cm kuber är två bra varianter... se bara till att ha bra flås genom filtret så funkar biofiltreringen bäst...
#3 - 13 juni 2010 08:54
Har massa filtermatta i 5x5x5-kuber som jag kan använda. Insuget till pumpen sitter i en BTN-modul på ett par liter. Bör jag ha filtermaterialskuber i BTN-modulen också?
#4 - 13 juni 2010 09:15
Fick nyligen rekomendationen att inte ha filtermaterial i akvariumet då det är svårt att byta. Blir ju ett för-filter då med massa skit och väldigt svårt att göra rent.
#5 - 13 juni 2010 10:12
i ett ytterfilter är kuber på 2x2xcm mer lämpad storlek, det mesta vattnet kommer annars passera bredvid istället för igenom filtermattan! Grov matta (ppi 10) bakom en bakgrund kommer du aldrig att behöva ta upp och rengöra!
Bilagor:
#6 - 13 juni 2010 17:36
åheim skrev:
...det mesta vattnet kommer annars passera bredvid istället för igenom filtermattan! Grov matta (ppi 10) bakom en bakgrund kommer du aldrig att behöva ta upp och rengöra!


Så vad ska jag byta? makaronerna, nylontrasslet eller gruset?
#7 - 13 juni 2010 20:53
sme_h skrev:
Så vad ska jag byta? makaronerna, nylontrasslet eller gruset?
makaronerna kan du skippa, trassel likaså och ersätt hellre med grov matta, är "gruset" eheim substrat pro så ska du behålla det men är det vanligt grus så släng det och ersätt hellre med filtermatta!
#8 - 14 juni 2010 09:12
Fyllde modulen med 5cm-kuber nu. Ska köra mindre kuber i filtret om det är bättre. Är det smartast att byta ett lager i taget så slipper man full omstart av biologiska filtreringen?

Isf börjar jag nog med gruset. Vet inte vad det är för grus men när jag tänker på det så är det vitt och kan säkert innehålla kalk. Inge vidare till ett SA-kar när man har medelhårt vatten ur kranen.....

Andra bud annars?
Är det nån vits att ha nåt annat än 10ppi eller har mindre porer bara mekanisk filtereffekt och kommer samla skit och sättas igen? Tänker tex på filtervadden jag har.
#9 - 14 juni 2010 10:38
åheim skrev:
makaronerna kan du skippa, trassel likaså och ersätt hellre med grov matta, är "gruset" eheim substrat pro så ska du behålla det men är det vanligt grus så släng det och ersätt hellre med filtermatta!


Vad menar ni med makaroner? Är det de keramiska rören vore det intressant att få veta anledningen till att skippa dessa?

Tobbe
#10 - 14 juni 2010 11:57
Tobbe R skrev:
Vad menar ni med makaroner? Är det de keramiska rören vore det intressant att få veta anledningen till att skippa dessa?



Tobbe


Jag lyssnar också gärna på denna info. Har nog läst nånstans att ytan för goda bakterier att fästa på är för liten. Porösa material i dessa odlar tydligen bakterier men flödet går aldrig igenom porerna så det hjälper inte speciellt.

Är detta ung. korrekt???
#11 - 14 juni 2010 14:41
Tobbe R skrev:
Vad menar ni med makaroner? Är det de keramiska rören vore det intressant att få veta anledningen till att skippa dessa?



Tobbe
jag tycker helt enkelt att det funkar bättre med grov filtermatta rakt av! Vill man ändå ha något grövre före mattan så är isåfall biobollar ett bättre alternativ!
#12 - 14 juni 2010 15:52
åheim skrev:
jag tycker helt enkelt att det funkar bättre med grov filtermatta rakt av! Vill man ändå ha något grövre före mattan så är isåfall biobollar ett bättre alternativ!


Inget särskilt skäl då. Ett annat påstående om biobollar är också intressant att få bakgrunden till. Keramiska ringar har väldigt porös yta men biobollar har inte det, i varje fall de jag sett. Vad är syftet med biobollar framför mattan?

Tobbe
#13 - 14 juni 2010 17:30
Tobbe R skrev:
Inget särskilt skäl då. Ett annat påstående om biobollar är också intressant att få bakgrunden till. Keramiska ringar har väldigt porös yta men biobollar har inte det, i varje fall de jag sett. Vad är syftet med biobollar framför mattan?



Tobbe
Klassiska makaroner är inte särskilt porösa! Det finns porösa makaroner men de ska vara i sista filtreringsteget för att de ska vara biologiskt effektiva, sätts de först i filtret så kläggar de fina porerna genast igen och de blir lika ineffektiva som klassiska makaroner! Biobollar däremot har en mycket större yta än de klassiska makaronerna! Syftet med biobollar framför mattan tja, den bidrar nästan enbart med en biolgisk rening och ingen mekanisk vilket mattan gör och det kan vara önskvärt med ett enbart biologiskt media också, men sen finns det förstås mer och mindre effektiva biobollar;)!

Vad är dina åsikter om detta med olika filtermaterial?
Bilagor:
#14 - 14 juni 2010 19:01
Jag tycker det fungerar bäst att skilja mekanisk filtrering från biologisk. Så mitt råd är att ta bort finvadden som du har i för den stoppar bara flödet.
Den biologiska ska ha så pass bra drag att det inte bygger upp en massa slam i sig. Jag delar mina ytterfilter ca var fjärde vecka (har två st och skiftar om att ta de varannan vecka, då sitter det mest slam i filtermattorna.
Den mekaniska kör jag med packad vadd i avklippt petflaska kopplad till ett pumphuvud och det rengör jag var vecka. Sedan jag började med det har vattnet blivit klarare.

http://www.zoopet.com/forum/attachment.php?attachmentid=22946&d=1252425451
#15 - 14 juni 2010 20:26
Är bara flödet tillräckligt högt så fungerar PPI10 matta både på det mekaniska och biologiska planet, är genomströmmningen däremot otillräcklig så blir man tvungen att laborera med skiktning av olika medier.

I ett 2028 kör jag ett (1) lager keramiska makaroner i bottenhinken för att bättre fördela inkommande vatten och i resten av hinken sitter en tillklippt PPI10, i hink 2 kör jag bara ett tillklippt PPI10 och sista hinken är fylld med ehfisubstrat pro bollar, inget finfilter.
#16 - 15 juni 2010 06:26
Det var tydligen en 2328 jag hade men den är ju snarlika 2028 föutom årsmodell och värmare.
Räcker draget i dessa för att inte 2x2x2 kuber ppi10 i alla 3 fack inte ska klägga igen? Mitt syfte är att slippa göra rent dessa eller ganska sällan just för att inte förstöra den biologiska filtreringen.

Gaffel skrev:


i hink 2 kör jag bara ett tillklippt PPI10....


Har du också 2*2*2 cm-kuber?
#17 - 15 juni 2010 07:03
Beror helt på vilken typ av växtlighet du har när du skriver 'klägga igen', draget blir lite högre med filterkuber även om du förlorar en del yta för bakterierna att gro på så jag rekommenderar att du provar dig fram, strö ett tunnt lager med makaroner i bottenhinken och fyll upp med kuber.
#18 - 15 juni 2010 07:20
Gaffel skrev:
Beror helt på vilken typ av växtlighet du har när du skriver 'klägga igen', draget blir lite högre med filterkuber även om du förlorar en del yta för bakterierna att gro på så jag rekommenderar att du provar dig fram, strö ett tunnt lager med makaroner i bottenhinken och fyll upp med kuber.


Insåg att jag missat...
Självklart beror det på belastning etc. Men förutsättningarna skall vara goda då iaf om man gör kuber. har ju 5cm-kuber i en modul där insuget sitter så det största ska fastna där hoppas jag.

Testar makaroner i fack 1 så länge och byter trassel och (kalk-)grus till 2cm-kuber.

Bilder på akvariet finns på länken nedan. Dessvärre flöt bottenväxterna upp så de slängde jag och det är alltså inte lika tätt längre. mest crypto kvar...
#19 - 15 juni 2010 10:28
åheim skrev:
Klassiska makaroner är inte särskilt porösa! Det finns porösa makaroner men de ska vara i sista filtreringsteget för att de ska vara biologiskt effektiva, sätts de först i filtret så kläggar de fina porerna genast igen och de blir lika ineffektiva som klassiska makaroner! Biobollar däremot har en mycket större yta än de klassiska makaronerna! Syftet med biobollar framför mattan tja, den bidrar nästan enbart med en biolgisk rening och ingen mekanisk vilket mattan gör och det kan vara önskvärt med ett enbart biologiskt media också, men sen finns det förstås mer och mindre effektiva biobollar;)!



Vad är dina åsikter om detta med olika filtermaterial?


Hade jag läst från början hade jag väl förstått vad som menas med makaroner. Eheims förfilter-rör antar jag. Ser inget fel i att använda dem, den mekaniska filtreringen på grov matta är inte högeffektiv och det är väl lättare att göra rent en påse rör än en svamp.

Jag har inga särskilda synpunkter på filtermaterial, använder i stort sett enbart mattor själv. Så enkelt som möjligt är den princip jag går efter. Skulle nog aldrig fundera på biobollar, behöver man extra yta är väl Ehfi-substratet eller BioMax eller liknande mycket bättre.

Lite intressant är det att trots att några här höjer Eheim till skyarna använder man inte Eheims rekommendationer hur filtret ska inredas:)

Tobbe
#20 - 15 juni 2010 14:07
Anledningen som jag ser det är att många av oss passerat den nivå inom hobbyn där ett enkelt 'vanligt' filter fungerar klanderfritt, de flesta av oss storgöder, maxar upp belysning och har både högre fisklast samt växtlighet än det som dom flesta 'akvariepaket' är avsedda för, det större intresset för hobbyn gör samtidigt att man utvecklar en lust att bryta ny mark och prova nya vägar, som jag med ett 2028, två 2217, en 2262 och en stream i ett 300, vågar man inget utvecklas man inte.
#21 - 15 juni 2010 17:02
Mekanisk filtrering är bara för ögat eller?

Har fått för mig att diskus inte gillar skit som svävar runt. Är skit som flyter runt ett lyxproblem eller är det parasiter och bakterier i det som påverkar fiskhälsan också?
#22 - 15 juni 2010 20:44
Gaffel skrev:
Anledningen som jag ser det är att många av oss passerat den nivå inom hobbyn där ett enkelt 'vanligt' filter fungerar klanderfritt, de flesta av oss storgöder, maxar upp belysning och har både högre fisklast samt växtlighet än det som dom flesta 'akvariepaket' är avsedda för, det större intresset för hobbyn gör samtidigt att man utvecklar en lust att bryta ny mark och prova nya vägar, som jag med ett 2028, två 2217, en 2262 och en stream i ett 300, vågar man inget utvecklas man inte.



Du har aldrig funderat på att om du skippar växter och fiskar kan du få in fyra filter till?

Tobbe
#23 - 16 juni 2010 07:23
jag har 54 liter filtermedium och en nominell genomströmmning i mitt 300 som är tusen procent kraftigare än vad som normalt behövs för att uppnå ett 'lägsta godtagbart förhållande' i ett standard akvarium, om man oavsett filterfabrikat räknar på att omk 40% försvinner i effektförlust så återstår knappt 5 500 liter i timmen vilket kan anses vara ett bra normalvärde på ett saltvattenskar, visst saltvatten kräver en betydligt högre syresättning men varför vissa lägger mer pengar på att mata ihjäl sina fiskar än på en så viktig aspekt som syresättning är för mig obegripligt!
#24 - 16 juni 2010 10:53
Gaffel skrev:
jag har 54 liter filtermedium och en nominell genomströmmning i mitt 300 som är tusen procent kraftigare än vad som normalt behövs för att uppnå ett 'lägsta godtagbart förhållande' i ett standard akvarium, om man oavsett filterfabrikat räknar på att omk 40% försvinner i effektförlust så återstår knappt 5 500 liter i timmen vilket kan anses vara ett bra normalvärde på ett saltvattenskar, visst saltvatten kräver en betydligt högre syresättning men varför vissa lägger mer pengar på att mata ihjäl sina fiskar än på en så viktig aspekt som syresättning är för mig obegripligt!


Jag har som vanligt lite svårt att följa dina resonemang men att vi hamnade på genomströmning i ett saltvattensakvarium när diskussionen handlade om filtermedia i ett sötvattensakvarium har väl någon sorts logik.
Dina tankar om syresättning bör nog kompletteras dessutom. Fisk är inte fisk, dvs alla arter har inte samma behov och lever inte i samma miljö. Som exempel, de stora sjöarna i Afrika är så stora att de ur viss synvinkel påminner mer om havsmiljö med stabilt och syrerikt vatten. Killies som ibland lever i tillfälliga gölar med stora temperaturskillnader har utvecklats för att kunna leva enligt de förutsättningarna.
Om du nu tror att syrebrist är ett problem i ett "vanligt" akvarium får du nog lägga fram lite bättre belägg för det.
När det gäller filtermedia och Eheims förslag finns det naturligtvis en ekonomisk aspekt, de vill sälja en dyr, men bra, produkt men akvaristen vill ha tillräckligt bra resultat utan att tömma börsen. Filtermattorna ska ses ur det perspektivet, de ger ett bra resultat med enkla och billiga medel men självklart är ett filtersubstrat med kanske 5-10 gånger så stor yta effektivare (och börja nu inte med nedsmutsning och genomströmning). Det kanske inte behövs bättre helt enkelt.

Din diskussion om att "gå vidare i akvaristiken" med hög fisklast och därmed behov att bättre filtrering är knappast värd att kommentera, är det något som utmärker den okunniga nybörjaren så är det stor fisklast. Även om du kan få fiskarna att leva bra med extrem filtrering är det ett uselt sätt att hålla djur, dessutom är det fult.
Tobbe
#25 - 16 juni 2010 19:36
Tillbaka då..

Är mekanisk filtrering bara för ögat?
Är ppi10 i kuber lika bra som biobollar ur ett biologiskt perspektiv?
Är makaroner sämst?
Varför proppar då eheim makaroner i pumparna?

Fick hem en 2028 idag som komplement till min 2328. Den hade 2 fack med eheims kulor och ett fack med makaroner.
#26 - 16 juni 2010 20:58
Eheim använder makaronerna som mekaniskt filter. Fördelen är främst att de inte påverkar flödet i så stor utsträckning samt är lätta att skölja ur. Ehfi-substrat eller liknande är känsliga för partiklar som sätter igen porerna, därav det mekaniska filtret i första behållaren.
Partiklar kommer ju att hamna någonstans, antingen far de omkring i karet eller så fastnar de i filtret.
Effektiviteten på bollar och kuber beror på flera saker, bollar finns det av olika slag och med olika stor yta. Även där är det i stor utsträckning tyckande utan någon saklig grund, antagligen fungerar båda tillräckligt bra så man ser ingen skillnad. Vattnet kan inte bli mer än nitritfritt, det finns inget "ännu_mera_nitritfritt". Att filtermattor inte behöver något partikelfilter är mest önsketänkande, utan sådant kommer de att bli fulla med skit så småningom. Är mattan tillräckligt grov tar det längre tid men då fungerar den i gengäld sämre som biologiskt filter pga mindre yta. Återigen, ppi10 har visat sig fungera bra i praktiken.
Jag tror att det finns skäl att lyssna på en välkänd filtertillverkare, det är alltid säkrast att lita på expertisen och det är Eheim.
Gaffels version som han hänvisade till är säkert ett mycket bra tips, motiveringen till varför han gör så är som jag ser det sämre.

Jag har sparat frågan om grumligt vatten till sist och det beror på att svaret är "beror på". Om man inte har något bra svar om fiskarna trivs i miljön eller inte är det alltid bäst att se hur det ser ut där de kommer ifrån, om det normalt är kristallklart vatten eller inte. Lyssnade för ett tag sedan på någon som hämtat hem intressanta malar från Sydamerika, de gick i grumligt vatten men fick naturligtvis bättre vatten här hemma. Problemet var att de tappade de fina färger de haft där, kraftig färg är en signal där det behövs, dvs i vatten med sämre sikt.

Tobbe
#27 - 17 juni 2010 02:03
Vänta lite, jag glömde sätta på PA't, [FONT=Comic Sans MS][SIZE=6][COLOR=Blue]SYRESÄTTNING!![/COLOR][/SIZE][/FONT]

En riktigt [COLOR=Red]hög genomströmmning[/COLOR] transporterar alltså en större mängd [COLOR=Red]syre[/COLOR] [COLOR=Red]per tidsenhet[/COLOR] genom filtermediet samt håller densamma fri från skit vilket gör att risken för döda zoner minskar och en större procentuell del av filtermediet kan bebos av [valfri text här, det börjar på bak men det är alltså inte Karros!]
#28 - 17 juni 2010 06:34
Gaffel skrev:
Vänta lite, jag glömde sätta på PA't, [FONT=Comic Sans MS][SIZE=6][COLOR=Blue]SYRESÄTTNING!![/COLOR][/SIZE][/FONT]



En riktigt [COLOR=Red]hög genomströmmning[/COLOR] transporterar alltså en större mängd [COLOR=Red]syre[/COLOR] [COLOR=Red]per tidsenhet[/COLOR] genom filtermediet samt håller densamma fri från skit vilket gör att risken för döda zoner minskar och en större procentuell del av filtermediet kan bebos av [valfri text här, det börjar på bak men det är alltså inte Karros!]


Alldeles riktigt min gode Gaffel men bara relevant om man tävlar i grenen "Vem kan ha mest fiskar utan att få nitrit"
Om du är nere på nollvärde behöver du inte mera kapacitet.
Tobbe
#29 - 17 juni 2010 06:56
Tack ni som tagit er tid. Återkommer med hur jag väler att göra.

Har ju som sagt 2 filter nu och kan växelbyta. Då minskar behovet av ett evighetsfilter i ytterfilterna.

Troligtvis blir det
Filter 1, 2028:
Förfilter (ej utbytbart) 5cm-kuber i BTN-modul
Fack1: makaroner+1cm 10ppi matta
Fack2: 2cm 10ppi kuber
Fack3: Eheims ehfisubstrat + (ev 1cm finfilter)

Filter 2, 2328:
Förfilter (ej utbytbart) 5cm-kuber i BTN-modul
Fack1: 3cm 10ppi kuber
Fack2: 2cm 10ppi kuber
Fack3: Eheims ehfisubstrat + (ev 1cm finfilter)

Tyck gärna till
#30 - 17 juni 2010 09:17
Ser utmärkt ut tycker jag, men det enda rätta i din situation är hur det funkar hos dig. Det är just det som menas med att utvecklas som akvarist, man ska ha förmågan att dra rätt slutsatser utifrån vad man ser.
Man kan diskutera om du behöver makaronerna eftersom du redan har ett förfilter. Jag tycker att du ska starta med att ha dem i, det visar sig snabbt om de samlar en massa skit, om det är så gör de nytta, annars kan du byta ut dem mot matta.

Som ett exempel, jag har bl.a ett guppyhotell som har stor inbyggd filtervolym, procentuellt mycket större än vad du får nu. I första facket har jag grov matta ca 20 cm som vattnet ska igenom. Trots detta får jag skit i fack 2. Nu är inte dettta ett skäl till att det inte ska funka hos dig, jag matar friskt beroende på att där är en massa yngel, jag har alltså valt att sköta burken på detta sätt. Det finns många parametrar som påverkar, varav fisklast och matning är de viktigaste men även mängden växter och bottensubstrat påverkar vattenkvalitén.
Som du förstått tillhör jag den skolan som anser att man inte ska överdriva tekniken, mest för att systemet då blir känsligt för driftsstörningar.

Tobbe
#31 - 17 juni 2010 10:33
Tobbe R skrev:
Ser utmärkt ut tycker jag, men det enda rätta i din situation är hur det funkar hos dig. Det är just det som menas med att utvecklas som akvarist, man ska ha förmågan att dra rätt slutsatser utifrån vad man ser.

Man kan diskutera om du behöver makaronerna eftersom du redan har ett förfilter. Jag tycker att du ska starta med att ha dem i, det visar sig snabbt om de samlar en massa skit, om det är så gör de nytta, annars kan du byta ut dem mot matta.



Som ett exempel, jag har bl.a ett guppyhotell som har stor inbyggd filtervolym, procentuellt mycket större än vad du får nu. I första facket har jag grov matta ca 20 cm som vattnet ska igenom. Trots detta får jag skit i fack 2. Nu är inte dettta ett skäl till att det inte ska funka hos dig, jag matar friskt beroende på att där är en massa yngel, jag har alltså valt att sköta burken på detta sätt. Det finns många parametrar som påverkar, varav fisklast och matning är de viktigaste men även mängden växter och bottensubstrat påverkar vattenkvalitén.

Som du förstått tillhör jag den skolan som anser att man inte ska överdriva tekniken, mest för att systemet då blir känsligt för driftsstörningar.



Tobbe


Nä. Fisklast etc kommer vara ganska låg så jag hoppas att det skall tåla en del driftstörningar. Även vits att faktiskt göra rent filter emellanåt för att inte få totalkrach vid längre strömavbrott.

Men vad händer då med förfiltret i BTN-modulerna som inte går att göra rent? Lär ju bli en del syrekäkande där? Är inte riktigt bekväm med ett förfilter som inte kan göras rent men samtidigt vill jag ju ha max filtervolym
#32 - 17 juni 2010 20:40
Gaffel skrev:
Vänta lite, jag glömde sätta på PA't, [FONT=Comic Sans MS][SIZE=6][COLOR=blue]SYRESÄTTNING!![/COLOR][/SIZE][/FONT]



En riktigt [COLOR=red]hög genomströmmning[/COLOR] transporterar alltså en större mängd [COLOR=red]syre[/COLOR] [COLOR=red]per tidsenhet[/COLOR] genom filtermediet samt håller densamma fri från skit vilket gör att risken för döda zoner minskar och en större procentuell del av filtermediet kan bebos av [valfri text här, det börjar på bak men det är alltså inte Karros!]



Det där med syre, jag kör själv utan filter och det strömmar bubblor från mina växter. Skiten får jag dock själv ta hand om.

Bra vattenvärden och knappt någon nitrit så att ha sånt blås i burkarna förstår jag inte riktigt.
#33 - 17 juni 2010 21:10
Det där med syre, jag kör själv utan filter och det strömmar bubblor från mina växter. Skiten får jag dock själv ta hand om.



Bra vattenvärden och knappt någon nitrit så att ha sånt blås i burkarna förstår jag inte riktigt.


Nu ska vi vara lite rättvisa mot Gaffel, han menar säkert att nitrifikationsprocessen kräver ordentligt med syre och det har han alldeles rätt i. Problemet är att han överdriver samt att det inte alltid är så lätt att förstå vad han menar.

Tobbe
#34 - 17 juni 2010 21:10
det där senor bastardo funkar bara om man har en extremt låg fisklast och mycket välmående växter och alltså inte kompatibelt i såna här sammanhang som dessa! Nästan ingen nitrit...;)
#35 - 17 juni 2010 21:16
Jag förstår inte hur du tänker om du nu överhuvudtaget gör detta alls, en optimal syresättning är den primära förutsättningen för nästan allt liv, ett akvarium som dagtid sprudlar av överskottssyre dippar lätt nattetid när växter istället börjar förbruka syret vilket i sin tur påverkar både bakterieflora och fisk, visst kan man med ganska enkla medel hålla liv i ett sällskaps akvarium men det är ingen tillfällighet att vissa akvarier i större utsträckning än andra drabbas av sjukdom, det är lätt att skylla på än det ena, än det andra när olyckan är framme men man bör då komma ihåg att det för det mesta är förutsättningarna som styr, att sen nedvärdera användandet av både livrem och hängsel är så dumt att jag blir häpen.
#36 - 18 juni 2010 17:50
Gaffel skrev:
Jag förstår inte hur du tänker om du nu överhuvudtaget gör detta alls, en optimal syresättning är den primära förutsättningen för nästan allt liv, ett akvarium som dagtid sprudlar av överskottssyre dippar lätt nattetid när växter istället börjar förbruka syret vilket i sin tur påverkar både bakterieflora och fisk, visst kan man med ganska enkla medel hålla liv i ett sällskaps akvarium men det är ingen tillfällighet att vissa akvarier i större utsträckning än andra drabbas av sjukdom, det är lätt att skylla på än det ena, än det andra när olyckan är framme men man bör då komma ihåg att det för det mesta är förutsättningarna som styr, att sen nedvärdera användandet av både livrem och hängsel är så dumt att jag blir häpen.


Ingen anledning att vara oförskämd Gaffel, jag har inte nedvärderat ned dig på något vis. Du kan väl hålla med om att ha sådant fullt blås som du har i burken inte tillhör det vanliga?

Jag ville bara nyansera med att syresättningen inte är direkt avhängig cirkulationen i karet. Har själv inte haft några problem med sjukdomar så jag har inte haft anledning att skylla på det ena eller det andra.

Även om växter nattetid använder sig av syre så finns det ingen anledning till oro för att syrebrist skulle uppstå, det var något som man oroade sig över förr men de förbrukar inte i sådan utsträckning att det hotar fiskarnas välbefinnande.
#37 - 18 juni 2010 17:51
åheim skrev:
det där senor bastardo funkar bara om man har en extremt låg fisklast och mycket välmående växter och alltså inte kompatibelt i såna här sammanhang som dessa! Nästan ingen nitrit...;)



Jag kan beskyllas för mycket men inte att ha en extremt låg fisklast i burkarna, däremot välmående växter. Däremot skulle jag inte köra utan filter i en burk utan växter.
#38 - 18 juni 2010 21:33
Ingen anledning att vara oförskämd Gaffel, jag har inte nedvärderat ned dig på något vis. Du kan väl hålla med om att ha sådant fullt blås som du har i burken inte tillhör det vanliga?



Jag ville bara nyansera med att syresättningen inte är direkt avhängig cirkulationen i karet. Har själv inte haft några problem med sjukdomar så jag har inte haft anledning att skylla på det ena eller det andra.



Även om växter nattetid använder sig av syre så finns det ingen anledning till oro för att syrebrist skulle uppstå, det var något som man oroade sig över förr men de förbrukar inte i sådan utsträckning att det hotar fiskarnas välbefinnande.
Intressant att du går i omedelbar polemik i tron att jag i mitt förra inlägg vänder mig till just dig, bara lugn det kunde varit du men den gången var det inte dig jag refererade till..

För att vara lite mer förklarande kanske jag skulle nämna att den minsta fisken i papegojträsket är en stackars ancistrus på 8 cm som framhärdar sina dagar i det dolda för att undvika att hamna i magen på papegojorna, resten av besättningen är rätt biffiga saker i storleksordningen 22 till 28cm, skiter som flodhästar och kräver som du förstår lite mer än bruklig filtrering.

Jag förstår inte riktigt vad du menar med 'nyansera men att du sen hävdar att cirkulationen INTE skulle vara direkt beroende av akvariets cirkulation får mig att anta att du antingen löst detta problem genom en oxydator eller helt enkelt inte riktigt förstår vad du skriver eftersom möjligheterna till en fullgod syresättning annars bara sker genom gasutbytet mellan luft och vattenyta, växters produktion av syrgas vid fotosyntes eller ett tillskott av ren syrgas direkt ner i vattnet.

Sen kan jag hålla med dig om att det i nuläget inte är direkt vanligt att man gör på det sätt som jag gör i sötvatten, det har tagit mig snart sex år att komma till den här insikten och då först efter att ha tjuvtittat på saltvattenanläggningar och mfk tankar.
#39 - 19 juni 2010 07:37
Helt rätt och riktigt Gaffel jag har mycket växter och som jag nämnde i mitt inlägg bubblar det fint från dem. Vattnet är alltså tämligen mättat på syre. Om de har stora fiskar förstår jag att du behöver filtrering.

Vad jag är ute efter är att påvisa att det inte finns en och blott en kardinallösning vad gäller akvarier. Det har även ändrat sig över tid. Förut var ju "gammalt" akvarievatten det enda rätta sättet, något som jag tror skulle vara svårt att framhärda som en bra lösning idag. Men man odlade och höll fisk framgångsrikt även kring förra sekelskiftet och då utan filter men med mycket växter.

Att utbyta tankar och erfarenheter kring akvaristiken borde ju vara forumets främsta syfte. Du (liksom jag) tillhör väl extremerna i hur man har löst att sköta sina akvarier. Det funkar för mig och uppenbarligen för dig så något gör vi väl rätt fast vägen dit är mycket olika.
#40 - 19 juni 2010 10:02
Funderar på att skicka i torv i ett fack också. Frågan ligger i en ny tråd under akvarievatten. Vad för torv bör man ha med hyfsad långtidseffekt som in sätter igen filtret
#41 - 19 juni 2010 10:31
Det finns torvpellets, de löser inte upp sig i första taget. Men gå försiktigt fram de är väldigt koncentrerade.
#42 - 19 juni 2010 13:51
Vad tror ni om torvblock från plantagen. Ser lite ut som ett block packat sågspån. Kan det vara så att den inte är speciellt humifierad (eller vad det heter)?
Var köper man pellets?
#43 - 19 juni 2010 16:48
Testade torvblocket nu. en halv dl torv till 2dl vatten har fåt pH att rasa från över 8 till 4.5 på 3h. Däremot färgas inte vattnet det minsta. Borde pH ändras mer eller verkar det vara nåt klipp i torven?
#44 - 19 juni 2010 17:35
Försäkra dig bara om att de inte innehåller någon typ av gödningsmedel eller dylikt. Jag köper min torv av en akvarieaffär så jag kan försäkra mig om att den inte innehåller något annat.

Pellets kan du köpa i varje välsorterad akvarie/zooaffär. Eller i brist på det beställa:

http://www.guldfisken.se/beta/catalog/ehfitorf-torvpellets-p-3716?osCsid=4fe1b3c9554239891ffc2841a4598804
http://www.pwss.se/product.php?productid=4582&cat=0&page=1
http://www.pwss.se/product.php?productid=528&cat=0&page=1











Annons