Filtermattans förträfflighet

#1 - 17 augusti 2004 12:03
Kan bara tala om att i dag har jag med hjälp av filtermatta 10ppi skapat ett excellent kupéfilter till min bil. Jag var såååå trött på att få hela kupén full av björkfrön varje morgon (jo, jag ska dammsuga bilen, sen) och snål som jag kan vara ville jag inte köpa något original. Så då funderade jag på om jag kunde ha något som funkade (trodde inte riktigt på nylonstrumpa) och då slog det mig: Filtermatta!! Så ut och knöla in i det i luftintaget och voilá![^] Funkar finfint! Kanske ett tips också till andra med lite äldre bilar??

Om kategorin är fel feel free to flytta inlägget.
#2 - 17 augusti 2004 12:04
Hehe, känner igen problemet... förträfflöig lösning! ;)
#3 - 17 augusti 2004 12:06
Jag har en bit filtermatta i skafferiets ventilation. Det kom damm ifrån trafiken utifrån in i skafferiet så jag fixade ett bra filter.[:D]
#4 - 17 augusti 2004 12:13
Hey, smart, Tricella! Det hålet ska vi titta på också.[:-92] Men då blir det nog den finare mattan (kommer inte i håg ppi:na - 10 är väl grov och 100 fin va?) Till bilen för att stoppa större saker utan att minska luftintaget i kupen funkar den grova fint.
#5 - 17 augusti 2004 12:40
Om jag ska späda på än mer med smågalna projekt så har jag faktiskt använt filtermatta i spisfläkten också...den gamla rasade isär då förre hyresgästen knappast hade rengjort den. Jag kunde inte köra utan så när jag i samma veva bytte ut filtermatta i ett av mina ytterfilter så rengjorde jag den noggrannt och satte sedan upp den i spisfläkten. Luften dras ju uppåt så därför kom ingen lukt som eventuellt kunde vara kvar...*asg*

Detta var den finare mattan...jag bytte i ytterfiltret till den bättre PPI 10.
#6 - 17 augusti 2004 20:45
Tricella! Vad menar du med,, bytte till den bättre PPI 10?....
Jag trodde den had större yta en den grövre?
/Lasse
#7 - 17 augusti 2004 21:04
I mitt ytterfilter så hade jag först den tätare filtermattan. Jag skulle precis byta till PPI 10 när problemet med spisfläkten dök upp...så istället för att kasta den tätare filtermattan så använde jag den i fläkten.

PPI 10 räknar jag som den absolut bästa dimensionen för filtermatta i ytterfilter.
#8 - 17 augusti 2004 21:07
Tricella. Förklara varför PPI 10 är bätre. Ny fiken bara
/Lasse
#9 - 17 augusti 2004 21:27
*Vattnet passerar snabbare igenom filtermaterialet, vilket är gynnsamt för bakteriefloran.

*Underhåll - Rengöring krävs inte lika ofta pga att PPI 10 inte slaggar igen lika fort som andra filtermattor med tätare porer.

*Ytterfilter - Om man använder sig av ytterfilter så gör PPI 10 inte så stort motstånd som en tätare matta...dvs pumpkapaciteten dras inte ned i samma skala som om man använder tätare filtermatta eller det välkända filtervadden.

Det kanske finns fler fördelar gentemot tätare filtermaterial, men det är detta jag kom på nu som känns viktigast.

Jag använder korta stunder även filtervadd för att rena vattnet lite extra. Detta kör jag i ca 1 vecka, men det märks ganska markant på utblås att vattnet strömmar trögare igenom.

Annons