Filterproblem

#1 - 15 juni 2007 22:31
Hej!
Har ett juwel rio 180liter med tillhörande pump. Varje gång jag gör rent och byter vatten i akvariet stänger jag av filtret genom att dra ur kontakten. Som jag läst att man ska göra. Men får då också varje gång problem att få igång pumpen igen, kan inte förstå varför.
Har nu haft karet sedan i julas och lyckas alltså varje gång till slut få igång pumpen igen genom att ta loss motor eller rucka lite på den, dra ur och sätta i kontakten åtskilliga gånger. Vet inte vad det är som gör att den till slut går igång igen. Känner någon till problemet och kanske kan tipsa mig om hur jag lättare skall få igång det efter rengöring??/C
#2 - 15 juni 2007 22:38
Har du provat att hålla den upp&ner i vattnet innan du startar den?
Vid vattenbyte under pumpnivå tömmer du såpass mycket vatten så det kommer luft in i pumpen och det blir som en luftficka i den, som försvinner om du vänder på pumphuvudet. Så är det nästan alltid med pumphuvudet till mitt Rio 240 och det är antagligen likadant med din.
#3 - 15 juni 2007 22:47
Upp och ner?? Mitt pumphuvud sitter ju i bakre högra hörnet i en svart låda...som vanligt i dom Juwel jag sett. Menar du att du tar ut den utanför lådan, håller den upp och ner, sätter i kontakten och sedan sätter tillbaka den på sin plats?? Då måste den ju ut i luften igen efter igångsättningen??Förstår alltså inte riktigt hur du menar, men skall ta med upp&ner tänket nästa gång jag städar..
#4 - 15 juni 2007 22:55
Precis vad jag menar. Får du bara in lite vatten i den så är det oftast inga problem att få igång den, men å andra sidan kan det vara bra att ta isär själva pumpen för lite rengöring då det fastnar en massa klägg inuti huvudet.
Du kan även prova att rikta utblåset snett uppåt, så rinner det ner vatten in i pumphuvudet utan att du behöver plocka väck den.
#5 - 15 juni 2007 23:08
Stort tack! Blir lika nervös varje gång jag får krångel med den. Nu kanske jag kommer över problemet. Förstår ju att jag gör något fel när det ändå slutar med att den går i gång sso.
Passar på att tala om min lilla baby lycka när det råkar vara någon som lyssnar. Har två små rödzebra yngel som växt sig så stora att jag nästan vågar hoppas på att dom skall klara sig till vuxen ålder. Tidigare haft golden bebisar som troligtvis blivit mat åt större fiskar, men dessa verkar smartare och blivit större än några yngel tidigare.
Försökt fånga tuggande mammor tidigare för att sätta i yngelakvarium, men tvingats ge upp då dom inte velat låta sig fångas.
Kul det här!
Skall gå och nana kudden nu, men skulle du ha något tips om hur man fångar envisa tuggande mammor utan att riva hela akvariet och stressa sönder alla fiskar, så skall jag läsa och lära mer i morgon.
Tack än en gång och sov gott.
#6 - 15 juni 2007 23:12
JAg är ingen Malawisnubbe, men har samma "problem" som du. Har ett 450 liters på jobbet med Malawi och ser lite då och då yngel men aldrig att de får växa upp och bli stora.
Tycker ändå att det är något som skulle klara sig någon gång men inte. Kan inte heller ha spottkar på jobbet så det får bli som det blir:p.
Du kommer säkert att få massor av tips i tråden när folk vaknar till liv i morgon så kolla in tråden då ska du se.

Annons