Filterproblem?

#1 - 8 juli 2007 06:37
Hej,

jag ska idag köpa ett begagnat 375 liters akvarium. I akvariumet finns en del stora ciklider och malar. Transporten kommer ta cirka 1 timme, jag räknar med att filtret kommer vara ur bruk cirka 3 till 4 timmar.
Innan jag sätter igång filtret igen, när allt är på plats, måste jag tänka på något speciellt då?

(Hmm...läste även att det kan vara bra att släppa i honan först när det gäller ciklider då de revirhävdande hanarna eventuellt annars ska "bossa" runt i sitt nya "kungarike" om inredningen förändras.)

MVH NNN
#2 - 8 juli 2007 06:46
För att vara på den säkra sidan skall du rengöra filtret noga innan du tar det i bruk igen. De nyttiga bakterierna dör och kommer att förgifta vattnet.
#3 - 8 juli 2007 06:59
Tillsätt en bakteriekultur.
Sköt akvariet som nystartat med för mycket fisk.
#4 - 8 juli 2007 07:58
Hur beräknar man vattenbyte i detta karet då, i överbefolkat nystart?

Är det stora eller små vattenbyte varje dag?

Skulle verkligen behöva ett utförligt svar...

Är det bara nitrivec som behövs eller vad mer för biokultur bör jag sätta in?

Det är ett 375 liters kar med ytter- och innerfilter ganska stor kapacitet.
Det finns två 20 centimeters malar och några ciklider i samma storlek där i.
Bland annat guldsömsciklid, Jack Dempsy, och några andra sorter jag e minns namnet på, men sydamerikanska var de nog i alla fall.

( Kan tillägga att jag inte tänkte köpa dessa fiskar utan bara karet men de så att säga kom med på köpet). Är nybörjare inom akvaristik, men frågar man här så lär man sig nog en del, hoppas det räcker för att de ska överleva och trivas.

/NNN
#5 - 8 juli 2007 08:19
När du tar ur filtren rengör du dem under kallt vatten hemma hos de du köper grejerna hos. När du kommer hem sätter du filtren att gå i en hink med vatten mens du gör färdigt akvariet. När du startar akvariet använder du ett bakteriepreparat typ nitrivec under ca tre veckor - varje dag med förstadagsdoseringen. Mata oerhört lite under dessa första veckor och öka matgivan efterhand. Hur mycket? Ta så mycket som du tycker är lite - halvera det och ge varannan dag de första dagarna. Börja med varje dag (samma mängd). Börja två gånger om dagen och efter en tid ökar du givan. Kan du ta några dunkar av det gamla vattnet med dig hem så är det en stor fördel.

Så skulle åtminstone jag göra i din situation.

MVH Lasse
#6 - 9 juli 2007 15:53
Tack för er hjälp,

har precis dropptestat ph-värdet och nitriten:

Ph-8
Nitrit 0,1

Så det verkar som att allt är ok. Ingen verkar lida nöd heller.

När värdena ligger så här och vattnet ändå är ok...kan man mata dem lite extra då?

Någon av dem har också ynglat så jag har ca 20 yngel från dem nu med :confused:

De är i ett eget kar för tillfället men jag vet inte vad jag ska göra med dem när de blir större?

/NNN
#7 - 9 juli 2007 17:43
Tack för er hjälp,

Så det verkar som att allt är ok. Ingen verkar lida nöd heller.

När värdena ligger så här och vattnet ändå är ok...kan man mata dem lite extra då?

/NNN

Fortsätt att vara snål med maten ett par dagar öka sedan ytterst försiktigt. Behandla akvariet som ett nystartat - räkna starten till ca 3 veckor.

MVH Lasse
#8 - 22 juli 2007 13:55
Hallå igen,

kan berätta att cikliderna och malarna verkar ha det bra i akvariet. Inga dödsfall. Inga konstiga beteenden vad jag sett.

När ska filtren rengöras, ( med tanke på att det är nystart)? Ytterfilter som tar ca 1000 liter i timmen samt innerfilter 300 liter i timmen. Har nu varit igång
ca 2 veckor.

/NNN

Annons