Filterrengöring

#1 - 13 januari 2004 13:56
Jag har en Eheim 2213. Nu är det dags att se över den. Hur ska jag bära mig åt? Jag skulle vara tacksam för en punktlista som tom min 6-åring kan följa [:-29] så kan vi slå våra kloka huvuden ihop.
För aldrig att jag ber om hjälp av särbon.. trots tåten "...akvarienörd" [:-39] Kan själv!
#2 - 13 januari 2004 17:49
Här skulle det varit bra med dubbelkranar, eller har du det ?
Med dubbelkranar stänger man två kranar på varje slang och delar kopplingen på mitten, underlättar mycket.
I vilket fall som helst skall du koppla loss slangarna från utsug/returrören alternativt att du tar med alltihop ut i badrummet.
Knäpp loss locket och ta ut filtermatrialet, en sort i taget och skölj rent det (har du filterkorg eller ligger det löst i burken?).
Gör ren slangarna, antingen med deras speciella slangborste eller så får du på ett eller annat sätt en tråd genom slangarna och fäster en tuss med filtervadd, det bildas nämligen gärna någon sorts guck på insidan som kan hindra flödet rejält.
Lägg tillbaka filtermatrialet i burken, fukta O-ringen eller smörj den med vaselinet som de skickade med (gjorde de i alla fall till mitt filter) och sätt tillbaka den på locket, sätt tillbaka locket på burken (helt rakt, luta den inte och se till att uttagen för låsclipsen kommer mitt för clipsen), anslut utsugsslangen på röret och filtret, anslut returslangen på filtret och sug till ordentligt så att vattnet börjar rinna ner i filtret.
När filtret är fyllt kan du ansluta slangen på returröret och starta filtret, förmodligen kommer du att ha luft kvar i filtret och då får du luta och skaka filtret tills det har försvunnit.
Kontrollera att slangarna verkligen sitter ordentligt fast, att de är ordentligt fästade med låsringarna.
Förmodligen har jag glömt något men i stort brukar det väl vara ungefär så jag brukar göra.
#3 - 13 januari 2004 18:01
Ahhh..Tack!..Ska gömma den här sidan för Tobbe! [:-103]
#4 - 15 januari 2004 06:05
Nu har jag skrammel i filtret! Det började imorse, sen gjorde jag rent filtret..:)..Men skramlet är kvar! Vad är detta nu då?
#5 - 15 januari 2004 06:16
Nä!! Det tog slut på skramlet!!!.. [:-94]
Men det här med dubbelkranar.. En till utblås och en till insuget? Finns att fråga om på Akvarielagret va? Jag måste ju ha något att handla där..:)
#6 - 15 januari 2004 06:19
Ibland skramlar mitt filter lite när jag har gjort rent det, tror det beror på luft i filtret.
Det brukar tystna efter ett tag
#7 - 15 januari 2004 06:24
Det började skrammla INNAN rengöring.. Och nu har det börjat igen.. inte..Hmm.. Varför håller det på så!? Är det något mer än själva filtermaterialet som ska rengöras?
#8 - 15 januari 2004 07:23
I locket sitter en impeller på en axel. Sitter låst med en "klämma" som ska vridas, så får man ut hela axeln och kan göra rent den och kanalerna i själva pumpen. För sprängskiss se:
http://www.eheim.de/eheim/pdf/english/ersatzteile/2213%20(GB).pdf
#9 - 15 januari 2004 08:36
Det kan vara axel eller impellerns rotor som kan vara slitna å att det finns ett glapp mellan dessa som gör att det låter ibland.

Särskylt när man rent gjort dom så kommer skramlet mer markant. Det försvinner efter ett tag med att det samlas avlagringar på axeln å i rotorn, å att luftbubblorna försvinner.

Har samma problem med en Fluval 203 det låter om den men den funkar.
Rotor till den kostar skjortan. Så den får låta lite ett tag till ;-)

#10 - 15 januari 2004 08:38
Ska väl inte bli slitet på en månad va!
#11 - 15 januari 2004 08:49
Nä...det tror jag inte...

Var den ny alltså!!! Då vette sjutton om vad det kan vara.

#12 - 15 januari 2004 08:50
Kolla ändå glppet mellan rotor å axel, då kan du utesluta det helt.
#13 - 15 januari 2004 08:52
Ska nog plocka fram papprena till den.. HAtar såna.. Sen ska jag nog lära mig tålamod..:).. Rensade den imorse i ren frustration över skramlet. Förresten.. Den har tystnat nu..:)

Annons