Här skulle det varit bra med dubbelkranar, eller har du det ?
Med dubbelkranar stänger man två kranar på varje slang och delar kopplingen på mitten, underlättar mycket.
I vilket fall som helst skall du koppla loss slangarna från utsug/returrören alternativt att du tar med alltihop ut i badrummet.
Knäpp loss locket och ta ut filtermatrialet, en sort i taget och skölj rent det (har du filterkorg eller ligger det löst i burken?).
Gör ren slangarna, antingen med deras speciella slangborste eller så får du på ett eller annat sätt en tråd genom slangarna och fäster en tuss med filtervadd, det bildas nämligen gärna någon sorts guck på insidan som kan hindra flödet rejält.
Lägg tillbaka filtermatrialet i burken, fukta O-ringen eller smörj den med vaselinet som de skickade med (gjorde de i alla fall till mitt filter) och sätt tillbaka den på locket, sätt tillbaka locket på burken (helt rakt, luta den inte och se till att uttagen för låsclipsen kommer mitt för clipsen), anslut utsugsslangen på röret och filtret, anslut returslangen på filtret och sug till ordentligt så att vattnet börjar rinna ner i filtret.
När filtret är fyllt kan du ansluta slangen på returröret och starta filtret, förmodligen kommer du att ha luft kvar i filtret och då får du luta och skaka filtret tills det har försvunnit.
Kontrollera att slangarna verkligen sitter ordentligt fast, att de är ordentligt fästade med låsringarna.
Förmodligen har jag glömt något men i stort brukar det väl vara ungefär så jag brukar göra.