Filtersubstrat lågbudget

#1 - 10 november 2009 07:55
En fundering.

Mycket har diskuterats här kring biobollar, och de kostsamma förpackningarna med substrat av allehanda märken.

Vid mitt senaste besök på Granngården (Lantmännens affärer), så såg jag lavakross för blomkrukor och rabatter (Weibulls). Fanns som röd eller grå kross. Det stod på påsen att det var gödslat, så det är troligtvis impregnerat med någon fosfat/nitrat-kombo. (PMDD kanske ;-). Någon organisk gödsel som koskit är det dock inte, eftersom det bara är grus i påsarna. Men en säck med 12 kg har jag för mig gick på en hundring.

Någon som testat detta i ett filter?

Det borde ju gå att laka ur krossen från berikningen. De flesta av stenarna är enligt min bedömning ungefär som Ehfilav.

Parentes: Dessutom hittade jag en kartong med pimpsten (Ca: 50 st i storlek ungefär som golfbollar-inte runda dock)(f ö Landmanns sten för bastu/eldstad), som jag lade i blöt. Några av stenarna flöt, så de hamnade i trädgården, men jag har lagt i ett trettiotal i yngelakvariet med framgång. Körsbärsräkorna lägger ägg i "stenröset", och eftersom pimpstenen är ljus, samlas grönalger på dem, som ancistrusynglen gillar.
#2 - 10 november 2009 14:40
Problemet med lava- och pimpsten är att håligheterna sätter igen, därför blir det inget flöde över biofilmen som sitter på filterytan och filterbakterierna dör... sama sak händer med ehfilav och sintrat glas... ska man ha billligt filtermaterial som inte sätter igen, jämförbart med biobollar finns det till exempel engångs plastbestick, airsoftkulor, kakelkryss eller nabbipärlor...
#3 - 10 november 2009 14:52
jag har halva mitt eheim prof.3 med typ lava-stenar i nått nät.. följde med när jag köpte det och har funkat utmärkt. men det börjar närma sig rengöring, då ska jag nog prova att fylla med mer filtermaterial och se om det blir nån skillnad,
#4 - 10 november 2009 16:03
sönderklippta hårrullar funkar jättebra.

.
#5 - 10 november 2009 16:06
Pssst!
Körsbärsräkor lägger inte ägg utan bär rommen tills den kläcks;).
#6 - 10 november 2009 17:30
Jag har lösningen man går till zoozajacs monter när man är på mässa och håvar till sig biobollar i en kasse typ i storleken som en vanlig icapåse för nästan inga pengar alls.

Eller filtermatta stor som en bäddmadrass och klipper ner till kuber och mosar i sitt filter var länge länge sedan jag köpte orginal filtermedia.
#7 - 11 november 2009 11:43
Kakelkryss var ju riktigt fiffigt! Som förstalager i ytterfiltret borde det vara en höjdare, om man har en grövre sil på insuget. Makaroner som förstalager kan ju även med lite missflyt bli ganska tätt, om de ligger ner "sida vid sida".
#8 - 11 november 2009 12:03
Vad är definitionen på lågbudgett??
#9 - 11 november 2009 13:03
Bra fråga. Mindre än 50 kronor kilot för sten/keramik/glas/plast kanske?
#10 - 11 november 2009 13:05
Svetsaren skrev:
Kakelkryss var ju riktigt fiffigt!

Vad kostar en liter sådana? Skulle tro att det blir billigare med originalsubstratet isf;).
#11 - 11 november 2009 13:10
ansjo skrev:
Vad kostar en liter sådana? Skulle tro att det blir billigare med originalsubstratet isf;).

Precis min mening hittade pris på 100 kakelkryss 23 kr o hur många 1000 går det inte per kilo? Eller hårrullar går nog också en hel del per kilo.
#12 - 11 november 2009 13:16
kaj.p skrev:
Eller hårrullar går nog också en hel del per kilo.

Beror nog på vilken frilla de är ämnade att göra:p:D!
Men tråden är riktigt bra annars, och det billigaste man kan göra är nog att köpa okända märken på filtersubstratet man ska ha.
Man ska då förhoppningsvis inte köpa grejer som är impregnerade med än det ena eller det andra som inte är så bra för karet eller fiskarna...
#13 - 11 november 2009 13:22
Vad jag menade är egentligen att man kan använda nästan vad som helst i pvc... kakelkryss kanske inte är så vanligt att ha hemma, men känner man en plattsättare så brukar de inte vara dyra...

Själv har jag även spånat lite på att bygga filter av LP-skivor, typ de man köper på secondhandskivaffärer för en spänn styck... lär ju vara stor yta för pengarna, frågan är ju bara om den är belagd med nåt eller består helt av polyvinylklorid, vilket ju även biobollar gör...
#14 - 11 november 2009 13:29
Stämmer nog Petter men samtidigt handlar det ju om hur stor volym man har för filtermaterial också. Ta t.ex leca kulor som fungerar ypperligt och är billigt men det tätnar också fort i ett litet filter men jag vet de som har det i 200 liters sumpar under akvariumen och då har det aldrig behövts rengöras, trots flera års drift

Sedan Vinyl nja har en med Alice Cooper men det står Poison på den. :D:D
Kjell Fohrman
Administrator
#15 - 11 november 2009 13:49
Svetsaren skrev:
Bra fråga. Mindre än 50 kronor kilot för sten/keramik/glas/plast kanske?

Priset måste väl sättas i relation till effekten annars blir väl jämförelsen meningslös.
Kjell Fohrman
Administrator
#16 - 11 november 2009 13:53
kaj.p skrev:
Stämmer nog Petter men samtidigt handlar det ju om hur stor volym man har för filtermaterial också. Ta t.ex leca kulor som fungerar ypperligt och är billigt men det tätnar också fort i ett litet filter men jag vet de som har det i 200 liters sumpar under akvariumen och då har det aldrig behövts rengöras, trots flera års drift

Sedan Vinyl nja har en med Alice Cooper men det står Poison på den. :D:D

Nja nog täpps lecakulor igen i större filter också. Jag vet dom som har testat med dåligt resultat i längden.
Själv har jag testat lavasten i några hundra akvarier och inte heller det funkade i längden.

Billigt och utrymmeseffektivt filtermaterial är filtermatta.
Billigast är sten/grus men då bör filtermatreialet vara ca. 1/3 av den totala vattenvolymen och måste backspolas med jämna mellanrum
#17 - 11 november 2009 14:04
Där ser man Ralf Battenberg körde leca i sin butik o var tillfreds med det.
Själv har jag dock inte provat. Det kanske finns olika typer med?
Det finns ju massor med olika typer av biobollar med.
Så givetvis borde pris i förhållande till resultat vara den viktigaste parametern. Som alltid :)
Kjell Fohrman
Administrator
#18 - 11 november 2009 14:34
kaj.p skrev:
Där ser man Ralf Battenberg körde leca i sin butik o var tillfreds med det.

Själv har jag dock inte provat. Det kanske finns olika typer med?

Det finns ju massor med olika typer av biobollar med.

Så givetvis borde pris i förhållande till resultat vara den viktigaste parametern. Som alltid :)

Vet att Christer på Lagret förr körde med Leca - men fick byta ut allt.
Vet inte om det finns olika kvaliteer på lecakulor.
Lavsten/grus borde vara effektivare än lecakulor (inte så små hål) men jag tyckte som sagt att inte heller det fungerade i längden.

Biobollarnas effektivitet beror nog mest på konstruktionen - i de billigaste passerar vattnet snabbt igenom och i de dyrarre tar det lång tiod för vattnet att passera genom att det tvingas rinna i "kringelkrokar"
#19 - 11 november 2009 15:30
Jag kan tipsa om en annan sak som är mycket billigare än nåt som än så länge kommit upp och funkat bra för mig, nämeligen gamla nätgardiner, allså sånna som man kan se bland många pensionärer, dessa gardiner va väldigt populär förr i tiden och är sällan av bomull (finns undantag så kolla först), numera finns dessa nästan bara på secondhand men kostar ofta inte mer än 5kr för nåt som räcker för att fylla en 15liters hink ;)

Annons