Filtersystem Akvastabil MOVE Serien Tips?

#1 - 5 januari 2018 18:12
Tittar runt lite på ett nytt akvarie och akvastabils move akvarium verkar väldigt lockande, de är då botten borrade och det finns tydligen flera olika system och välja på.
Länkar nedan från deras hemsida vilka alternativ det finns att välja på.
http://www.akvastabil.dk/sv/move/tillbehor

Jag själv tänker mig Lösning 1 med något Eheim ytterfilter, men skapar denna tråd mer för att någon kanske kan komma med tips eller rekommendationer angående systemlösningar.

Vilket tror ni renar bäst och är mest underhållsfritt för ett rovfisk akvarium på 720L? Skulle tro lösning 2 men det kanske är lite som "hur långt är ett snöre" beror väl på filter givetvis också.

Skitsamma vilket system hade du kört på?

#2 - 5 januari 2018 23:11
Jag skulle till det karet köra alt.5 som är sump. Skulle jag vilja köra ytterfilter skulle jag välja ett kar som inte är borrat!
#3 - 7 januari 2018 13:19
[QUOTE=åheim;n2377345]Jag skulle till det karet köra alt.5 som är sump. Skulle jag vilja köra ytterfilter skulle jag välja ett kar som inte är borrat![/QUOTE]

Får man fråga vad anledningen är till att du inte vill ha borrat med ytterfilter? Den finns faktiskt som val att ej få borrat, tror det blir FUSION serien då.
#4 - 7 januari 2018 15:32
Anledningen är att jag blir låst var insug och utblås ska sitta och på botten i hörnen vill jag kunna lägga inredning och det går inte med rör som kommer upp där. Det är ju inga problem med att dra ytterfilterslangarna bakom akvariet...
#5 - 7 januari 2018 19:32
Jag gillar enkelheten med ytterfilter som jag kan bära in i badrummet för rengöring.
Ska man ha sump eller fast filter (typ i bakgrunden) tycker jag man ska ha det kopplat till en bottenventil ut i avloppet så man kan vispa runt och skölja ur annars är det för slabbigt.
#6 - 8 januari 2018 18:06
[QUOTE=åheim;n2377433]Anledningen är att jag blir låst var insug och utblås ska sitta och på botten i hörnen vill jag kunna lägga inredning och det går inte med rör som kommer upp där. Det är ju inga problem med att dra ytterfilterslangarna bakom akvariet...[/QUOTE]

Där har du nog en bra poäng.

Jag vart faktiskt iväg idag på Zoogiganten i Lomma och fick se ett bottenborrat akvastabil i verkligheten, kallas då "MOVE" men jag tyckte att "FUSION" såg precis lika fint ut och det är ej bottenborrat.

Enda skillnaden på MOVE och FUSION är höjden på bänken i princip, och varför vet jag inte att de har olika höjder.

Men jag tyckte att FUSION var lagom höjd för mig på korta 1,75cm och då är FUSION de det lägsta akvarie paketet inkls möbel då.

Det börjar mer luta emot ytterfilter lösningen pga friheten man får att göra som man vill, precis som du nämner.
#7 - 8 januari 2018 18:06
[QUOTE=flygrc;n2377443]Jag gillar enkelheten med ytterfilter som jag kan bära in i badrummet för rengöring.
Ska man ha sump eller fast filter (typ i bakgrunden) tycker jag man ska ha det kopplat till en bottenventil ut i avloppet så man kan vispa runt och skölja ur annars är det för slabbigt.[/QUOTE]

Tack för din feedback, ska tänkas över, du har en bra poäng.

Annons