Filtersystemet i Juwel Rekord 60

#1 - 4 oktober 2013 21:35
Hej!

Jag har tidigare varit medlem här men har glömt bort mitt användarnamn. Var aktiv för ett par år sedan då jag hade 8 kar i varierande storlekar, men fick dessvärre lägga ned de flesta projekt p.g.a. tidsbrist. Nu är jag tillbaka och kommer säkert titta in lite då och då - intresset har fått en nytändning... :)

Min första fråga är lite fånig, men... jag har just köpt ett begagnat Juwel Rekord 60. Håller på att putsa upp det och fixa till filtersystemet, men jag har fått hjärnsläpp. Skall pumpen placeras med sladden en bit under vattenytan...? [:o]

Innan isättning, filtermaterialet till vänster om pumpen: http://i79.photobucket.com/albums/j126/lyteskomik/juwel1_zps99578c45.jpg

Efter isättning: http://i79.photobucket.com/albums/j126/lyteskomik/juwel2_zpsd3b4dc53.jpg
#2 - 4 oktober 2013 21:38
Det ser rätt monterat ut:).
Och välkommen tillbaka:D!
#3 - 4 oktober 2013 21:42
Är den inte upp och ner? ska inte pumpen vara i botten på den där modellen? Röret sitter väl på utblåset på pumpen och då ska väl pumpen sitta på botten och suga vatten och trycka det upp i röret...
#4 - 4 oktober 2013 21:45
åheim skrev:
Är den inte upp och ner? ska inte pumpen vara i botten på den där modellen? Röret sitter väl på utblåset på pumpen och då ska väl pumpen sitta på botten och suga vatten och trycka det upp i röret...

Aha, jag trodde den funkade som de lite större modellerna Juwel har....där ser man:).
#5 - 4 oktober 2013 21:58
ansjo skrev:
Aha, jag trodde den funkade som de lite större modellerna Juwel har....där ser man:).
Nää jag är inte 100 men tycker det ser så ut och det der ut som den ska stå på dem där stagen man ser:)
#6 - 4 oktober 2013 21:58
Håller med nu när du säger det, men man har ju haft fel förr:p...
#7 - 4 oktober 2013 22:00
Hmm, så allt skall vara under vatten? :confused: Funderade också på det, för blåset måste ju ta vägen någonstans... Förra ägaren visade mig att det skulle vara som jag monterat nu, men jag är konfunderad. Har haft inbyggt system tidigare, men det såg inte alls ut så.
#8 - 4 oktober 2013 22:01
åheim skrev:
Nää jag är inte 100 men tycker det ser så ut och det der ut som den ska stå på dem där stagen man ser:)

Fast det var två skenor som man hakade i hela pumpen i och tryckte ned, det går inte om man vänder den upp-och-ned kom jag på. Så då skall den nog vara som den är!
#9 - 4 oktober 2013 22:07
kadahl skrev:
Fast det var två skenor som man hakade i hela pumpen i och tryckte ned, det går inte om man vänder den upp-och-ned kom jag på. Så då skall den nog vara som den är!
Kom på att jag faktiskt kollade på ett beg. rekord 60 för några år sen och på den tryckte man ner hela avdelaren som pumpen sitter i så att pumpen var nere i botten på filterkammaren iallafal. Dem där 2 stagen som sitter borde ju rimligen vara där för att skapa en vattenspalt under filterpartronerna som pumpen suger från och sen trycker vattnet upp i röret.

Sätt i sladden och testa;) funkar det inte så prova som jag tror det ska vara.:)
#10 - 4 oktober 2013 22:19
åheim skrev:
Kom på att jag faktiskt kollade på ett beg. rekord 60 för några år sen och på den tryckte man ner hela avdelaren som pumpen sitter i så att pumpen var nere i botten på filterkammaren iallafal. Dem där 2 stagen som sitter borde ju rimligen vara där för att skapa en vattenspalt under filterpartronerna som pumpen suger från och sen trycker vattnet upp i röret.

Sätt i sladden och testa;) funkar det inte så prova som jag tror det ska vara.:)

Det funkade! Tack! :D La även ut frågan på ett akvaristforum på Facebook, även där blev svaret att det var upp och ned... [:o]
#11 - 4 oktober 2013 22:20
Skam den som ger sig!! Jag hittade nu en bild på ditt gamla juwelfilter och jag min känsla var rätt:d http://aquacare.co.uk/pshop/index.php?id_cms=13&controller=cms
#12 - 4 oktober 2013 22:20
Tack! Har nu vänt på det och det pumpar på, utan att elektrifiera mig... ;)
#13 - 4 oktober 2013 22:37
Tack för all hjälp! Känner att jag varit borta för länge från detta... ;)
Christer5
#14 - 5 oktober 2013 09:40
Det är inte lätt med alla olika modeller :)

Annons