filtervaddsbyte=grummligt vatten

#1 - 15 mars 2008 17:40
Har någon bra tips på byte av filtervadden längst upp på filterkasetten?

Jag har ett Juwel 180l med orginal pump/filter. När jag ska byta filtervadden stänger jag av filtret och lossar pumpen för att komma åt den igensatta vadden. Jag drar upp den sätter i ny, monterar pumpen igen och hur mycket gojs som helst har spridit sig ut i vattnet. Det tar ett bra tag innan vattenet är klart igen. Mycket irriterande.

Har någon en bra strategi för vaddbyte??
#2 - 15 mars 2008 17:49
Juwel i ett nötskal, sug ur filtret med en slammahävert!

Nu kommer Trotterskan att skälla på mig..
#3 - 15 mars 2008 18:49
Gaffel skrev:

Nu kommer Trotterskan att skälla på mig..

Jesper ! Detta borde vara i din signatur =)
#4 - 15 mars 2008 20:34
Elis02 skrev:
Har någon bra tips på byte av filtervadden längst upp på filterkasetten?

Jag har ett Juwel 180l med orginal pump/filter. När jag ska byta filtervadden stänger jag av filtret och lossar pumpen för att komma åt den igensatta vadden. Jag drar upp den sätter i ny, monterar pumpen igen och hur mycket gojs som helst har spridit sig ut i vattnet. Det tar ett bra tag innan vattenet är klart igen. Mycket irriterande.

Har någon en bra strategi för vaddbyte??

Ja, gör det på kvällen ! så tills morgon har du fint fint vatten igen =)
#5 - 15 mars 2008 20:51
Låter som en rysk 5 års plan..

Lite problemet med Juwel, dom har en bra lösning för genomsnitts akvaristen, men så fort man vill gå utanför Juwel ramarna med tex ett annat märke på bakgrund, montera ett ytterfilter, höja temperaturen(kondensdropp) osv så stöter man på patrull
#6 - 15 mars 2008 21:17
Gaffel skrev:
Låter som en rysk 5 års plan..

Lite problemet med Juwel, dom har en bra lösning för genomsnitts akvaristen, men så fort man vill gå utanför Juwel ramarna med tex ett annat märke på bakgrund, montera ett ytterfilter, höja temperaturen(kondensdropp) osv så stöter man på patrull

Det tycker jag inte.
Jag har eheim 2080 i mitt 450 L juwel och jbl 500 ytterfilter och det fungerar utmärkt .

[COLOR=red]KAN MAN SÅ GÅR DET :) [/COLOR]
[COLOR=red][/COLOR]
[COLOR=red]KAN MAN INTE SÅ GAFFLAR MAN[/COLOR]

att det skitar ner är vanligt bland innerfilter oavsett märke.

ex. (gäller bakgrund)

Aquastabil

har också fasta mittstag så egentligen förstår jag inte ditt gafflande =) :D

Annons