Filterval?

#1 - 11 augusti 2011 18:25
Tja!

Jag ska köpa ett 240 l akvarium på måndag och jag undrar vad jag ska ha för filter? Orkar inte lägga pengar på ett filter som står utanför akvariet om pumpar vatten. Räcker det inte med ett innerfilter? Jag ska ha det i sovrummet så det får inte låta för mycket. :)
#2 - 12 augusti 2011 08:44
Beror ju på hur stor belastning karet har, alltså hur många och hur stora fiskarna är. Mer fisk/större fisk = högre belastning.

Kolla på pwss hemsida och kolla upp Fluval innerfilter U4 , ett bra filter som funkar och är tystlåtet.
#3 - 12 augusti 2011 15:48
Jag ska ha ciklider!
#4 - 12 augusti 2011 16:42
aapp skrev:
Jag ska ha ciklider!
Vilka ciklider? Centralamerika, Malawi, Sydamerika, Tanganyika, Viktoria? Det skiljer oerhört mycket mellan arterna och krav på filtrering!
#5 - 12 augusti 2011 19:12
Malawi tror jag!
#6 - 12 augusti 2011 19:29
Ok! då bör du ligga på ca 2000L/h i kombination med några liter filtermaterial tex filtermatta och biobollar och personligen brukar jag lägga till nån liter sera siporax i filterstrumpa! Malawi saknar växter och ställer då högre krav på filtreringen!
#7 - 12 augusti 2011 19:36
Men om vi säger såhär, om man köper ett ytterfilter, måste man då ha ett innerfilter också??
#8 - 12 augusti 2011 20:00
Vattnet måste ju cirkulera på något sätt!!
#9 - 12 augusti 2011 20:07
Nä med ytterfilter behöver du inte innefilter. Ytterfiltert cirkulerar ju vattnet. Sen är det inte fel med en cirkulationspump för att öka cirkulationen då malawi vill ha strömt vatten :)

Ett ytterfilter fungerar precis som ett innefilter, en motor som driver så att vatten sugs in och skjuts ut genom två olika slangar. Skillnaden är att ytterfiltert rymmer betydligt mycket mer filtermaterial och inte snor plats i akvariet.
#10 - 12 augusti 2011 20:25
aapp skrev:
Men om vi säger såhär, om man köper ett ytterfilter, måste man då ha ett innerfilter också??
Som redan tulle har svarat så cirkulerar ytterfiltret vattnet och är en komplett filerlösning (cirkulaion + filtrering) och är den enklaste lösningen om du redan har karet igång, du kan annars köpa en snygg BTN filtermodul och fylla med filtermaterial och lägga i en cirkulationspump eller bara ett filterhörn om du inte bryr dig om det estetiska!
#11 - 12 augusti 2011 20:29
Hur fungerar ett filterhörn då? Har aldrig riktigt förstått det...
#12 - 12 augusti 2011 20:52
Man sätter två glaslister lodrätt i ett hörn och trycker dit filtermatta mellan så det står i en båge utåt. sen en cirk.pump bakom och utblåset ut genom mattan så drar cirk.pumpen in vatten genom filtermattan så smutsen fastnar i filtermattan så det rena vattnet skjuts ut :)
#13 - 12 augusti 2011 21:00
Är det bättre än ett ytterfilter? Känner att jag vill ha något som är tyst eftersom kag ska ha det i sovrummet.
#14 - 12 augusti 2011 21:17
Bättre och bättre. Det avser helt vad man anser som bra...

Vill du har ett tyst filter är ju inget filter alls det allra bästa, men ur filtreringssynpunkt är det värdelöst.

Ett filterhörn är bra men du får göra det ganska stort för att komma upp i samma filtervolym som ett ytterfilter. Dessutom är ett filterhörn inte speciellt snyggt då du har blå filtermatta på en yta av ca 40 x 40 cm stående i en båge i ett hörn av akvariet. I ett odlingskar visst, men i ett akvarium som man har som "finakvarium" anser jag inte det är det optimala.

Edit -- just gällande ljudnivån så kan du få både ett ytterfilter och en cirkulationspump i princip ljudlöst (nåja låter gör det alltid). Det handlar om vilket fabrikat du köper och (tyvärr) om du får ett "måndagsexemplar" eller ej.
#15 - 13 augusti 2011 07:00
Okej. Så det bästa är ett ytterfilter?
#16 - 13 augusti 2011 11:12
På mitt sätt att se där är det den ultimata lösningen i kombination med cirk.pump om man behöver bra fart på vattnet, typ till malawi. Men sen har jag aldig haft probleme med ytterfilter och det droppat vatten ifrån dem. Har man den erfarenheten så är ytterfilter förmodligen det sämsta alternativet.

Men det är ju så det är: Du får väga för- mot nackdelar och besluta efter vad som känns rätt för dig.
+:en kan man väl säga är:

* Stort filterkapacitet
* Tar ingen plats i karet
* Lätt att rengöra
* Lätt att gömma undan

-:en
* Alltid en risk att föra vatten utanför karet
* Kan ha otur o få ett "måndagsexemplar" vilket kan låta (kan gälla alla filter)

Finns säkert fler för- och nackdelar så bara att fylla på folket :)
#17 - 13 augusti 2011 17:14
Men blir vattnet jäkligt skitigt om man väljer att ha ett inner eller hörnfilter? Jag tänker ciklider ät väl väldigt känsliga emot vattenkvaliteten?

Sen vill jag gärna ha bilder på hur man kan inreda ett ciklid akvarium!!!!
#18 - 14 augusti 2011 09:23
Svara! Ska köpa akvariet imorgon så jag måste bestämma mig till det! :)
#19 - 14 augusti 2011 11:36
Ett innefilter, alltså ett filter med patron/patroner i hylsa kan jag tycka är i snålaste lagret gällande filtervolym. Du kan säkert få det att fungera men du behöver också rengöra filtert en gång i veckan så det inte sätter igen. Då får du en (i princip) omstart i karet ofta och det är inte bra. Går alltid att ha flera innefilter men det är kanske inte så estetisk tilltalande.
Hur bra ett hörnfilter klarar det beror helt på hur stort du gör det. Nu har jag aldrig användt ett själv man kan tänka mig att du behöver ha ett som är 30x40 (bxh) cm och som du förstår blir det en ganska stor blå bit som kommer synas ordentligt utifrån. Men filtermatta i ett hörn med cirk.pump är ett av de enklaste och billigaste alternativen som många odlare använder sig av, men om du vill ha det i ett "finakvarium" är helt upp till dig.
#20 - 14 augusti 2011 17:59
Så det är bäst med ett ytterfilter?? :)
#21 - 14 augusti 2011 18:48
Går inte att säga att något är bäst, utan det handlar som jag skrivit om fördelar kontra nackdelar.

Men i mina ögon är ett ytterfilter den bättre lösningen för ett akvarie som ska ha både bra filtrering och se estetiskt bra ut.
#22 - 15 augusti 2011 16:27
Tackar! Då kör jag på ett ytterfilter. :)
#23 - 15 augusti 2011 16:49
Har du golvbrunn i akarierummet?
aapp skrev:
Tackar! Då kör jag på ett ytterfilter. :)
#24 - 15 augusti 2011 17:51
Nej det har jag inte.
#25 - 15 augusti 2011 19:31
Tror inte att det är någon som har en golvbrunn i sovrummet om man bor i ett nybyggt hus. :P
#26 - 15 augusti 2011 20:24
aapp skrev:
Tror inte att det är någon som har en golvbrunn i sovrummet om man bor i ett nybyggt hus. :P

Kan vara en fördel med golvbrunn med tanke på läckagerisken med ytterfilter.
#27 - 15 augusti 2011 21:21
toggaj skrev:
Kan vara en fördel med golvbrunn med tanke på läckagerisken med ytterfilter.

Mja, visst är det ytterliggare ett riskmoment att leda vattnet ut från akvariet men har själv haft 3 ytterfilter som stått igång sammanlagt 4 år utspritt på olika tillfällen utan några läckage. Resonerar man som så att man måste ha en golvbrunn för man ska ha ett ytterfilter så bör man nog inte ha ett akvarie eller en diskmaskin heller för den delen.

Ser man bara till o hålla ytterfiltert fräscht och byta o-ringen med jämna mellanrum och monterar ytterfiltert efter bruksanvisningen så ska det i regel inte vara några problem. Som en extra säkerhetsåtgärd kan man sätta slangklämmor på skarvarna och på insuget kan man borra ett hål ett par cm under vattennivån ifall olyckan skulle vara framme. Då suger filtert luft istället för vatten och pumpar då inte ut allt innehåll i burken. Dock förstört förmodligen filtert men det är den lilla kostnaden i det hela.
#28 - 16 augusti 2011 14:56
jobbar mycket med försäkringsskador, dom läckorna jag kommit i kontakt med beror på diskmaskin, tvättmaskin eller varmvattenberedare och rör som gått sönder, har inte varit med om nått med akvarium inblandat än iaf :)
#29 - 17 augusti 2011 13:20
vad behöver jag mer köpa? Det jag har nu är ett akvarium 250l och ett ytterfilter. :)
#30 - 17 augusti 2011 13:39
nu har jag inte läst hela tråden. men en bakgrund kanske? väldigt snyggt. sand? tips. blästersand från tex jula eller biltema. billigt o jäkligt snyggt. doppvärmare kan vara bra o ha nu när vintern närmar sig.
#31 - 17 augusti 2011 16:25
hannesc skrev:
nu har jag inte läst hela tråden. men en bakgrund kanske? väldigt snyggt. sand? tips. blästersand från tex jula eller biltema. billigt o jäkligt snyggt. doppvärmare kan vara bra o ha nu när vintern närmar sig.

Behöver man inte en luftpump? Har sett i alla akvariumaffärer att dom har pumpar som sprutar luft i sina akvarium... Och sen har jag hört att man inte ska ha sand för då är man tvungen och röra hela tiden. Och sen vill jag ha tips pä någon växt! :D på fredag inhandlas all inredning och tillbehör. :D
#32 - 17 augusti 2011 16:42
aapp skrev:
Behöver man inte en luftpump? Har sett i alla akvariumaffärer att dom har pumpar som sprutar luft i sina akvarium... Och sen har jag hört att man inte ska ha sand för då är man tvungen och röra hela tiden. Och sen vill jag ha tips pä någon växt! :D på fredag inhandlas all inredning och tillbehör. :D

Nej luftpump har ingen nytta direkt. Är mer en smaksak. Nu när du valt ytterfilter så kan jag bara säga att kolla snabbkopplingarna 2-3 gånger om du nu har några :) Hade själv lite bråttom när jag gjorde rent filtret och ena snabbkopplingarna klickade inte i ordentligt och det slutade med att jag fick 450l vatten i min nyrenoverade lägenhet. Ock ja glöm inte en hemförsäkring kör själv med trygg hansa och är helt nöjd.
#33 - 17 augusti 2011 16:51
man kan driva filter med luftpump vilket är fördelaktigt i affärer eller odlingar då du kan ha en stor kompressor som kan driva filter till massa kar. men annars är det onödigt. mest dekoration ( vilket är skitfult som jag sagt tidigare)

vadå röra i sanden? det ska du ju inte göra alls. jag har inte rört,pillat,slamsugti mina bottnar på säkert ett år nu. o mina bottnar är tokrena.

väldigt många akvarister här som har sand. fin sand. i sina kar. inklusive jag. o det fungerar utmärkt. samt att det är billigare att få tag på.
#34 - 17 augusti 2011 17:05
Nej luftpump har ingen nytta direkt. Är mer en smaksak. Nu när du valt ytterfilter så kan jag bara säga att kolla snabbkopplingarna 2-3 gånger om du nu har några :) Hade själv lite bråttom när jag gjorde rent filtret och ena snabbkopplingarna klickade inte i ordentligt och det slutade med att jag fick 450l vatten i min nyrenoverade lägenhet. Ock ja glöm inte en hemförsäkring kör själv med trygg hansa och är helt nöjd.

Snabbkopplingarna? :)
#35 - 17 augusti 2011 17:08
hannesc skrev:
man kan driva filter med luftpump vilket är fördelaktigt i affärer eller odlingar då du kan ha en stor kompressor som kan driva filter till massa kar. men annars är det onödigt. mest dekoration ( vilket är skitfult som jag sagt tidigare)

vadå röra i sanden? det ska du ju inte göra alls. jag har inte rört,pillat,slamsugti mina bottnar på säkert ett år nu. o mina bottnar är tokrena.

väldigt många akvarister här som har sand. fin sand. i sina kar. inklusive jag. o det fungerar utmärkt. samt att det är billigare att få tag på.

Han i affären pratade något om syret... Men jag har bestämt att jag ska ha lite grövre sand! :) vad har du för fiskar då?
#36 - 17 augusti 2011 17:10
beror på vilket ytterfilter du väljer. har du ett eheim classic så finns inga snabbkopplingar .dvs 2 ventiler per slang så du kan koppla loss filtret från slangarna vid rengöring utan att behöva ta ur slangarna ur karet med. låter du slangarna vara så kommer du ha vatten över hela golvet då hävertefffekten kommer dra ut vattnet från karet

med ventiler (snabbkopplingar) stänger du av vattnet från slangarna och från filtret. så du kan ta loss det. annars kan det blir jobbigt. ( har det problemet med ett filter här hemma. inga kopplingar på det.jobbigt)

men många filter är snabbkopplingen inkluderad och inbyggd. på alla utom eheims classicfilter tror jag tillomed-
#37 - 17 augusti 2011 17:11
Har ni några tips på några luftpumpar till 250 l kar? :)
#38 - 17 augusti 2011 17:18
men vad ska du med den till?? den kommer ju bara döda dina växter! vad är syftet??
#39 - 17 augusti 2011 17:48
Skulle bara kolla för skoj....
#40 - 17 augusti 2011 17:51
Men har du ett ytterfilter i ditt akvarium eller vad har du för algätare eftersom du inte hat gjort rent botten på ett år?
#41 - 17 augusti 2011 18:03
ja det är ett tetratec 1200 EX o sen har jag massa malaysiska sandsnäckor (typ 700 st) som vänder ner skit i bottnen spå det bryts ner. samt att de käkar växtdelar etc. har man bra balans i ett kar behöver man sällan städa, om ens alls. bara vattenbyte o kanske skrapa nån ruta gör jag. o klipper växter :P

(sen är ju inte ytterfiltret I akvariet utan utanför :P )
#42 - 17 augusti 2011 18:32
Okej :) har du några tips pö algätare? Har funderat på den större "rasen" av ancistrus eller vad den heter...
#43 - 18 augusti 2011 18:18
Svara!! Ska köpa det imorgon...
#44 - 18 augusti 2011 18:21
ancistrus funkar fint. behöver inte vara nån jättestor. ta bara nån ancittrus
#45 - 18 augusti 2011 18:57
Hur många behöver man i ett 250 l tror du?
#46 - 18 augusti 2011 19:08
tja jag vet inte riktigt. jag har bara en. fast jag har en pleco. men kanske 2-3 st kan va bra
#47 - 18 augusti 2011 20:05
hannesc skrev:
ja det är ett tetratec 1200 EX o sen har jag massa malaysiska sandsnäckor (typ 700 st) som vänder ner skit i bottnen spå det bryts ner. samt att de käkar växtdelar etc. har man bra balans i ett kar behöver man sällan städa, om ens alls. bara vattenbyte o kanske skrapa nån ruta gör jag. o klipper växter :P

(sen är ju inte ytterfiltret I akvariet utan utanför :P )

Hur funkar det med dessa snäckor, får du tillsätta något för deras skal tex? Och urartar det i antal eller går det att hålla lite koll på det?

Har nämligen julas blästersand vilket jag är jättenöjd med, men skiten hamnar ju bara på ytan och det blir väldigt fult då inget får ner det i sanden.

Det är bara på 54L än så länge
#48 - 18 augusti 2011 20:08
Ska du ha flera ancistrus så se till att få samma kön på alla annars kommer du snart ha 200 ancistrus;)
#49 - 18 augusti 2011 20:11
Haha, okej. :)
#50 - 20 augusti 2011 20:39
Äntligen är allt på plats och allt är igång!! Känns inte som om man har något filter eftersom det är så tyst. :)
#51 - 24 augusti 2011 20:54
Jag behöver ställa en akut fråga! Idag var jag och köpte några golden och malawi fiskar till mitt akvarium och jag har även en gibbiceps som är 25 cm lång i samma akvarium. Och då undrar jag om han kommer äta upp dom fiskarna jag köpte idag. De är inte vuxna utan de är bara 2 cm stora just nu.. Kommer dom att bli uppätna? :(
#52 - 25 augusti 2011 06:37
du har redan fått svar i din andra tråd.
#53 - 25 augusti 2011 08:18
Nej. Case closed.
#54 - 25 augusti 2011 13:20
Behöver man någon cirkulationspump i akvariet eller räcker det med utströmmningen ifrån filtret? :)
#55 - 25 augusti 2011 13:24
malawi vill ha det strömt. så en cirkpump är en väldigt bra ide. sikta på runt 10-12 gånger akvariets volym i timmen. dvs. har du ett 200L kar så runt 2000-3000L i timmen. dvs filter + cirkpump.
#56 - 25 augusti 2011 13:26
Så det funkar inte med en helt vanlig cirk.pump?
#57 - 25 augusti 2011 13:28
jo men det är ju det jag säger ju. vad menar du med helt vanlig cirkpump?? det finns ju olika storlekar.

men filtret ger ju ett visst par Liter/timme. o sen lägger ud till en cirklpump så du hamnar på runt 10 ggr akvariets volym i timmen
#58 - 5 september 2011 14:39
Har du några tips på en bra cirkulationspump?
#60 - 5 september 2011 15:08
aapp skrev:
Har du några tips på en bra cirkulationspump?
Är du bara ute efter mer cirkulation så tycker jag du ska köra med en streampump eftersom den flyttar mycket vatten med lite energiförbrukning! http://www.pwss.se/product.php?productid=13304&cat=294&page=1
#61 - 5 september 2011 17:40
Vad är det för skillnad på dom?
#62 - 5 september 2011 18:36
aapp skrev:
Vad är det för skillnad på dom?
Jo en vanlig cirk.pump som ska leverera 1800L/tim drar cirka 20w medans streampumpen tex den jag visade drar 3.5w! Streampumpen kan inte lyfta vatten eller användas i filtreringssammanhang utan bara cirkulera vatten och det gör den väldigt bra, den skapar en bred mjuk ståle och du kan då dra på ordentligt utan att fisken sitter klistrad i rutan! Den är inte heller lika ful i karet som en stor cirk.pump! ;)
#63 - 5 september 2011 18:59
Bra, då blir det en sådan Streampump.. Vet du om de är tystgående? ;)
#64 - 5 september 2011 19:19
aapp skrev:
Bra, då blir det en sådan Streampump.. Vet du om de är tystgående? ;)
tyvärr så vet jag inte personligen hur dem låter men hört från en del saltkungar att tunze är det bästa och att dem är tysta, som alltid är det väl också så att ju större pump dess mer ljud!
#65 - 5 september 2011 19:29
jag har en streamer i mitt malawi. en hydor koralia 4. dödstyst.

Annons