Filtervariant

#1 - 11 maj 2011 19:58
Hej!

Är det någon här som provat BTN´s tips till filter? ,dvs filtermassa i kuber bakom bakgrunden ?
#2 - 11 maj 2011 22:15
Det är väldigt vanligt, framförallt hos mer avancerade akvarister, tack vare effektiviteten i ett sådant filter så kör på! I framtiden kommer nog mina uppstartade kar inte innehålla vanliga innerfilter, bara filterbakgrund/-modul och/eller ytterfilter.
#3 - 12 maj 2011 05:34
bluefame skrev:
Hej!

Är det någon här som provat BTN´s tips till filter? ,dvs filtermassa i kuber bakom bakgrunden ?

Det fungerar alldeles förträffligt. Nackdelen att det tar utrymme men om man ändå har en BTN-bakgrund så får man filtret "på köpet".Det känns även bra att inte ha vatten cirkulerande utanför akvariet med risk för läckage i ytterfilter.
#4 - 12 maj 2011 06:45
Det bästa är att du själv bestämmer hur stort du vill ha . Tänk bara på att skaffa en kraftig pump till det för det behövs när den ska suga genom kuberna.
#5 - 12 maj 2011 07:27
Jag kör mer eller mindre exakt efter deras tips på hemsidan. Har ett 540 l akvarium, jag skulle inte kunna tänka mig ett annat filter just nu. Fantastiskt effektivt. Många anser att det räcker med en pump men jag chansar inte, körde i början en för insug och en för utsug. Nu kör jag ju lite av en specialare; Har 3 st cirkulationspumpar. 1 stor som trycker in vattnet i filtret bakom bakgrunden samt 2 mindre för utsug på 2 olika ställen, den ena är kopplad till en reaktor.

Akvariet;
http://zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=711

Projekttråd i forumet;
http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=144326
#6 - 12 maj 2011 07:48
Jag har ett filter hörn i mitt 540l och räcker det iaf med en pump . Men skulle jag haft en hel bakgrund hade jag med kört fler pumpar.
#7 - 12 maj 2011 14:38
Ok, tackar för svaren grabbar.
Jag tycker systemet verkar fantastiskt har ett 450l kar som står och väntar på att bli ett ögonfång , så tänkte testa detta . Har några aquabee 3000 pumpar liggandes men risken är väl att fiskarna blir yra av den strömmen :) så kanske får inskaffa eheim kompakt pumpar då. Får bli ett ärende i projekt tråden kanske .
#8 - 12 maj 2011 16:50
Kan nog funka med den pumpen om du kör med nån strilrörs grej lr nått sånt . Jag kör en Aquarium Systems New-Jet 2300 i mitt 540l och tycker det räcker men skulle jag handla en ny pump skulle jag nog välja en 3000l jag med.
#9 - 12 maj 2011 18:48
Eheim Compact är sjukt billiga och tystgående, det bästa med dem är givetvis att man kan ställa in pumphastigheten efter behov. Tror inte du kommer ångra dig, så jäkla bekvämt att kanske behöva rengöra filtermassan efter kanske 1.5 år, och det jobbet tar kanske 1 timma.

Jag tyckte att mitt kar strömmade för mycket i början, men när karet börjar bli fullt med inredning och växter så bromsas strömmen snart upp. Som Chricka säger; Skaffa strilrör eller fördela utblåset med slangar till fler ställen i karet. Jag borrade upp fler hål i mitt strilrör för att jämna ut strömmen.
#10 - 25 maj 2011 16:53
Åter till detta :) , funderar på om denna variant funkar med andra typer av bakgrund utöver btn´s? Bör väl fungera så länge det är tätt tycker man...
#11 - 25 maj 2011 17:11
bluefame skrev:
Åter till detta :) , funderar på om denna variant funkar med andra typer av bakgrund utöver btn´s? Bör väl fungera så länge det är tätt tycker man...
Ja absolut det funkar med allt men man kan behöva staga upp bakom om det blir för svajigt!
#12 - 26 maj 2011 09:27
Får man fråga här vad hade ni rekommenderat för pumpkapacitet till ett 325L med btn woodrock? Jag tänkte också använda ett ytterfilter Fluval 405.
#13 - 26 maj 2011 15:32
aneta skrev:
Får man fråga här vad hade ni rekommenderat för pumpkapacitet till ett 325L med btn woodrock? Jag tänkte också använda ett ytterfilter Fluval 405.

Allt beror på hur upplägget ser ut och vad man kör för "stil" på sin akvaristik. :)
#14 - 26 maj 2011 16:50
Allt beror på hur upplägget ser ut och vad man kör för "stil" på sin akvaristik. :)

OK här kommer lite detaljer :)
Har köpt ett begagnat kar med en woodrock och ett ytterpump. Det sitter ett stort raster uppe på höger sida. Annars ser jag inget insug som det brukar vara nere på motsatta sida. Jag förstår att jag måste göra det då? Bakgrunden är silikonad på sidorna och längs botten.
Jag tänker ha skalarer, fjärilsciklider och tetror.
#15 - 26 maj 2011 16:58
aneta skrev:
Med tanke på att man inte kan forcera vattenströmmen genom en bakgrund så bör man inte ha en allt för stark pump, det som händer om du har för stark pump är att vattnet inte hinner genom filtermattan och du suger torrt där pumpen sitter! Jag skulle lägga mig runt 1000L/tim och ta den här pumpen;) http://www.pwss.nu/product.php?productid=2411&cat=286&page=1 har du fiskar som kräver högra cirkulation så kan sätta en streampump i karet!

Edit: såg att du hann in med ett inlägg emellan, raster på höger sida säger du och det är ju insuget, då får du sätta pumpen på vänster sida och göra ett litet hål för utblåsslangen! Ytterfiltret behövs inte om du har den här typen av filter!
#16 - 26 maj 2011 18:26
Perfekt, då slipper jag pila med bakgrunden så mycket. Har nu beställt en sådan pump, tack för hjälpen :)
#17 - 26 maj 2011 18:55
Har du nån bra bild aneta på hur det ser ut?
#18 - 26 maj 2011 19:16
Ska ta en bild imorgon när karet kommer upp på bänken.
#20 - 27 maj 2011 19:29
Tjusigt:D Det där blir ju perfekt!!! Det var ju to.m hål på vänster sida för utblåsslang, nu är det bara att sitta/ligga i några timmar och skära till filtermattekuber[:-63] beställde du filtermatta samtidigt som pumpen eller fixar du från nån affär?
#21 - 27 maj 2011 22:11
Ja, jag hittade det lilla hålet senare :D Har faktisk filtermatta sen tidigare en del redan i bitar, hoppas det räcker. Ska starta en egen tråd snart för jag har fler frågor :)

Annons