Filtrering bakom bakgrund

#1 - 29 maj 2005 08:45
Hejsan! Vet att den här frågan kommit upp x antal gånger men jag är fortfarande osäker på hur det fungerar.
Ska förmodligen köpa ett 400l akvarium men en bakgrund som tar upp ungefär 100l i akvariet. Det följer inte med något vettigt ytterfilter så jag har funderat på att ha hela bakgrunden som ett filter. Om jag har förstått rätt så gör man först två hål i bakgrunden, insug långt ner i ett hörn och utblås högst upp i hörnet så långt bort som möjligt, stämmer detta?
Sen för att få vattnet att cirkulera igenom filtret har man ett powerhead vid utblåset som pumpar vattnet från insuget igenom filermattan och sedan ut? Räcker det verkligen med ett powerhead eller behöver man något annat vid insuget för att få in vattnet?
Vilken styrka ska det vara på powerheaden till detta akvarium?
Ungefär hur mycket filtermatta skulle jag behöva och vart finns det billig sådan?

Många frågor blev det, hoppas det inte är alltför jobbigt..
Kjell Fohrman
Administrator
#2 - 2 juni 2005 12:37
Hålens placering är helt OK så som du har angivit.
I ett normalbesatt akvarium räcker det med en pump. Kapaciteten på den och hur mycket filtermatta som behövs beror på vilka och hur många fiskar man har i akvariet samt hur ofta man byter vatten, hur mycket man matar, hur mycket växter man har i etc.
#3 - 2 juni 2005 18:48
Okej, tack så mycket!

Annons