Filtrering bakom bakgrund

#1 - 7 september 2005 08:02
Tjipp.

I morgon sular jag i vatten och filter i mitt akvarie med nyinstallerad bakgrund. Tänkte be om lite expertråd innan detta sker.
Jag har gjort 5cm bakom bakgrunden med tre "fickor". I den längst till höger sitter en Eheim 3000 cirkulationspump (har jag för mig? 1000l/h). Sprutar ut vatten uppe till höger, ett antal cm under vattenytan, riktat snett uppåt.
Ner till vänster har jag ett insug, samt ett uppe till vänster så ytvattnet rinner av.

Min tanke var att klippa ner ca ~2x2cm kuber i första och andra fickan. Eller ska man köra hela mattor? Själva bakgrunden är dock urgröpt, så jag har ingen slät baksida. Tippa därför på att kuber vore det bästa?
Hur många fickor bör jag fylla? På torpa zoo här i jönköping tyckte de att det räckte att sätta det i en ficka.
Jag tänkte att det är bäst att fylla åtminstone två utav fickorna?
Hur mycket kan det tänkas gå åt? 70x35x5cm är den totala ytan bakom, inkl två smala väggar och pump. Två utav fickorna bör väl ha ca 40x35x5cm.
Kan jag placera doppvärmaren i samma ficka som pumpen? Är ju där vattnet kommer att ha mest flöde, har för mig att det är där doppvärmaren ska sitta?
#2 - 7 september 2005 08:37
Jag kör betydligt större kuber, de minsta är 5x5x5 av två olika grovlekar. Mest för att det är lättare att hantera lite större bitar ifall man behöver ta upp och rengöra någon gång. Bitar tror jag är bättre än hel matta. En hel matta kommer vattnet inte att åka igenom lika mycket som brevid i det tomrum som blir där mattan inte fyller ut. Om man gör bitar och trycker ihop lite lagom så måste vattnet igenom hela skiten.

Jag fyllde upp nästan hela utrymmet. Finns det någon nackdel med för mycket filtrering om man har en pump stark nog att hålla cirkulationen? Ytavrinningen drar med sig yngel ibland så jag borde ha något nät eller galler på något sätt som jag inte löst än. Doppvärmaren hade jag i samma ficka som pumpen mest bara för att jag ville ha sladdarna ut från samma hörn. Nu använder jag inte doppvärmare längre eftersom jag inte behöver varmare än 25 som det håller utan dopp.

En så stark pump somm 1000l/h behöver du nog inte rikta uppåt om du inte vill att det ska porla rejält. Ytrörelse blir det ändå, speciellt med ytavrinningen. Jag får iallafall en lika stark pump att skölja täckglasen om jag riktar strålen lite uppåt och skölja bort bottensanden om jag riktar för djupt nedåt utan får hålla strålen bara aningen nedåtlutad.
#3 - 7 september 2005 09:04
5x5x5 känns lite väl stort för min del, fyller ju hela utrymmet i så fall.
Men man kanske ska klippa dem till 3x3 och sen dela dem på mitten (5cm matta). Vad det gäller rengöringen så tänkte jag ha dem på en fiskelina, som någon skrev tidigare. Underlättar ju avsevärt vid rengöring :).

Uppe till vänster har jag två "stenar" med en lite grövre spricka mellan. Fyller upp vatten så det ligger ca 1cm i den sprickan tänkte jag. Bakom sprickan har jag limmat fast en sil, så där kommer det inte in några yngel. Om de inte är väldigt små, eller kan hoppa 3cm. Gör de det så får de skylla sig själva, helt enkelt. Om det mot förmodan skulle bli något problem så får jag väl lägga dit lite myggnät jag å.
Mitt vatten håller 26-28 grader ungefär. Har ställt doppvärmaren på 26, mest som en backup. Brukar vara rätt kallt i lägenheten på vintrarna.

Min pump är givetvis ställbar :), ställer den på nästan min tänkte jag. Får se hur mkt flås som behövs. När jag testkörde den så ställde jag den på max, hade den vid ytan och riktade den nedåt.... den blåste bort min engelska sjösten (ca 3-6cm) direkt!
#4 - 7 september 2005 18:27
50x50x5 bör väl räcka till filtermassa? Tänkte beställa från pwss i morgon, vore tacksam om jag fick någon kommentar tills dess.
Den lokala djurbutiken tog f.ö. 950kr för 100x100x5.....

Annons