Tjipp.
I morgon sular jag i vatten och filter i mitt akvarie med nyinstallerad bakgrund. Tänkte be om lite expertråd innan detta sker.
Jag har gjort 5cm bakom bakgrunden med tre "fickor". I den längst till höger sitter en Eheim 3000 cirkulationspump (har jag för mig? 1000l/h). Sprutar ut vatten uppe till höger, ett antal cm under vattenytan, riktat snett uppåt.
Ner till vänster har jag ett insug, samt ett uppe till vänster så ytvattnet rinner av.
Min tanke var att klippa ner ca ~2x2cm kuber i första och andra fickan. Eller ska man köra hela mattor? Själva bakgrunden är dock urgröpt, så jag har ingen slät baksida. Tippa därför på att kuber vore det bästa?
Hur många fickor bör jag fylla? På torpa zoo här i jönköping tyckte de att det räckte att sätta det i en ficka.
Jag tänkte att det är bäst att fylla åtminstone två utav fickorna?
Hur mycket kan det tänkas gå åt? 70x35x5cm är den totala ytan bakom, inkl två smala väggar och pump. Två utav fickorna bör väl ha ca 40x35x5cm.
Kan jag placera doppvärmaren i samma ficka som pumpen? Är ju där vattnet kommer att ha mest flöde, har för mig att det är där doppvärmaren ska sitta?