Filtrering för påfågelciklid och Jack D.

#1 - 7 oktober 2009 21:28
Som det är nu har jag ett Fluval 3 innerfilter (700L per h) och en Maxi Jet PH 1200 cikulationspump (1100L per h) i ett 375l kar med en 5 cm påfågelciklid, en JD, tre pakistanbotior, en pleco och två silverhajar.

Jag vet att filtreringen inte kommer att räcka till när cikliderna blivit stora och att jag bör lägga till ett ytterfilter då. Någon som har något tips på vad jag bör satsa på? Har kollat lite på zooplanet.se och sett lite olika filter. Jag har dock lite funderingar över filtervolym, behållare och kapacitet (L per h). Vad är viktigast?

Som sagt, någon som har lite tips och erfarenhet?
#2 - 7 oktober 2009 23:25
Fluval FX5. Kolla priset, kapaciteten, volymen. Sen att det är OERHÖRT lätt att hantera, samt att utblåsen är otroligt smart designade gör inte saken sämre heller ;)
#3 - 7 oktober 2009 23:54
Jeeezus! Fluval FX5 verkar vara ytterfiltrens Ferrari. Jag tänker att ett sådant kanske skulle vara i överkant dock...det är en fråga om pengar också. Fast iofs, med ett Fluval FX5-filter behöver jag väl varken cirkulationspump eller innerfilter?
#4 - 7 oktober 2009 23:56
Tycker absolut inte att det är i överkant, speciellt inte när du har såna slasktrattar till fiskar ;) Kolla priset på filtret här:

http://www.cyberzoo.se/Ytterfilter/View-all-products.htm

Du lär inte behöva mer cirkulation eller filter med detta igång, nej. Sen ger det ett väldigt härligt flöde i karet då det har två stora utblås istället för ett litet. Dvs. dina fiskar kommer inte lika tryckta mot glaset när du slår igång det. Rekommenderas varmt!
#5 - 8 oktober 2009 00:15
Jo jag såg faktiskt det där priset. Det är faktiskt inte så farligt med tanke på dess kapacitet. 2000 pix alltså. Jag har funderat på ett Eheim-filter men det här verkar ju betydligt mer prisvärt.

Har du någon aning om hur elförbrukningen skulle se ut med Fluval FX5 istället för det jag har i karet nu? Höfta till med något? Antagligen är det en marginell skillnad men ändå.
#6 - 8 oktober 2009 21:34
Finns ofta information om förbrukning på d iverse återförsäljares hemsidor. Kolla pwss! Förmodligen blir skillnaden marginell.

Annons