Filtrering till 300x50x50 akvarium

#1 - 27 augusti 2008 10:20
Jag håller på och planerar inför inköpet av mitt nya akvarium i vinter. Akvariet kommer vara 300x50x50 (750l) med mycket växter och dvärgciklider och lite annan småfisk. 2x4x54W dimmbar T5-belysning, co2, automatisk gödning och diverse annan automatik via en akvariedator.

En sak som jag dock är lite osäker på är pumpar/filtrering. Hur mycket behöver jag? Behöver jag vidta några speciella åtgärder eftersom akvariet är så långsmalt?

Jag har varit inne på antingen två mellanstora pumpar typ tetratec ex1200 eller en större typ eheim 2080. Eller kanske bara 1-2 filterkammare i ändarna?

Nån som har några rekomendationer?
#2 - 27 augusti 2008 10:25
I ditt fall hade jag nog satsat på att bygga in filtreringen i en btn och kört på ett par stora eheim universal.
#3 - 27 augusti 2008 10:31
Gaffel skrev:
I ditt fall hade jag nog satsat på att bygga in filtreringen i en btn och kört på ett par stora eheim universal.

Hade inte tänkt ha någon bakgrund, de är dyra, tar plats (speciellt när akvariet bara är 50cm djupt), och även om jag verkar höra till minoriteten så tycker jag inte de är så snygga =)
#4 - 27 augusti 2008 11:57
jegt skrev:
Hade inte tänkt ha någon bakgrund, de är dyra, tar plats (speciellt när akvariet bara är 50cm djupt), och även om jag verkar höra till minoriteten så tycker jag inte de är så snygga =)

Då är vi två som tycker det åtminstone:)

Eftersom du ska ha dvärgar och mycket växter så behövs det ingen jättefiltrering i ditt kar. Men vattnet behöver ju röras runt lite.

När jag nyligen behövde lite bättre fart på nedbrytningen i mitt Juwel kar, men Juwel standard innefilter så funderade jag på ett bottenfilter. Men det fungerar inte med växter så det blev ett hemmabyggt innerfilter med bottenfilter tänk. Inte så vackert, men det verkar fungera bra.

Jag tog en vanlig lerblomkruka ca 30cm hög, i den satte jag ner en "flaska", i mitt fall en sådan flaska man har till att ge kaniner vatten. Den rymmer en liter. Öpnnade upp flaskan i botten och fyllde den med grov filtermatta. Denna flaska satte jag i krukan och fyllde sedan krukan med 2-5 mm grus. På flaskhalsen som då sticker upp ur krukan satte jag en cirkulationspump.

Fördelen med denna konstruktion är att när man någon gång i framtiden måste göra rent så lyfter man ur hela krukan och får med sig allt grums som samlats. Dessutom slipper man vatten utanför karet och det blir billigt!

En annan fördel, som jag inte tänkte på från början är att dvärgcikliderna, som är bottenlevande, gärna går upp och ställer sig på den "upphöjda botten" som bildas med hjälp av krukan. Detta ger en ny "nivå" i karet, särskilt fiskar som är lägre i rang går upp och ställer sig för att komma undan revirstriderna på botten.

Det negativa är naturligtvis att man har en stor kruka i karet. Jag har lyckats att dölja den hjälpligt med rötter och växter, men mitt kar är bara på 180 liter, så det är ju lättare för dig med ett stort kar.

Dessutom skulle det nog inte vara fel med två eller tre "krukor" i ett 3 meters kar, så du kan rengöra dem vid olika tillfällen.

Oj, det här blev väl ett svar som inte stämde med din fråga riktigt, men jag har funderingar på att själv använda denna teknik i ett kommande större akvarium. Gillar tanken att både skippa bakgrund och dyra ytterfilter, bättre att lägga pengarna på fisk och växter:D
#5 - 27 augusti 2008 12:02
Intressant lösning. Så vattnet sugs ner genom gruset och sen in i flaskan?
Kjell Fohrman
Administrator
#6 - 27 augusti 2008 12:15
Jag hade ju ett liknande akvarium på Interzoo (goldfoto här) som var 300x60x50. Själv gillar jag ju som sagt bakgrunder och det inte bara för att det är snyggt utan också för att det är himla praktikst.
Här hade jag insugen borta vid en högra gaveln och sedan två pumpar på vardera 1500 liter. Den ena blåste ut borta vid vänstergaveln och den andra ca. en meter från vänstergaveln. Genom de kompakta rötterna som du ser på fotot kunde jag styra vattenflödet från pumparna så att det blev väldigt strömt på vissa ställen och väldigt lugnt på andra och detta fungerade perfekt och fiskarna älskade det. Jag har t.ex. aldrig tidigare sett så aktiva Corydoras - de kunde låta sig svepas med av vattenströmmen och när de tröttande på att leka med detta så hittade de något lugnt ställe där de kunde ta igen sig.
#7 - 27 augusti 2008 12:23
Ja praktiskt är det ju. Synd bara att bakgrunderna kostar nästan lika mycket som akvariet. =) Det kombinerat med att jag bara har 50cm djup i akvariet, och en bakgrund skulle ta en allt för stor del av det, gör att jag helst undviker bakgrund.
#8 - 27 augusti 2008 13:02
jegt skrev:
Intressant lösning. Så vattnet sugs ner genom gruset och sen in i flaskan?

Svar ja, och sedan är det ca 5cm grus på botten som förhoppningsvis ska fungera som "buffert" där grums samlas. Vilket gör att det blir lång tid mellan varje rengöring.

Jag har en pump som bara ger 350l/h eftersom jag hade en sådan hemma och akvariet inte är så stort. Men med en 1000l/h bör det bli hyfsad genomströmning i gruset.
#9 - 27 augusti 2008 21:01
Hmm lite bilder skulle vara nice...
#10 - 28 augusti 2008 06:04
Är bara bödj att hålla med, en bakgrund i ett 50cm djupt akvarium känns lite sådär.
Så satsa på liknande lösning som c90368 angav.

Annars finns ju alternativet att du bygger filterkammare av glas(akryl) och fixar galler o utlopp o sen sänker ner allt i karet med pump o allt.
För att göra det enkelt så kan du köpa en sådan där petbox hos djuraffären passande en gavel/hörn och sen kapa till, borra ett hål uppe till som passar utlopps slangen och sen borrar du fasligt massa hål ner till.
Sen fyller du med svart filtermatta o placerar pumpen högre upp.
#11 - 28 augusti 2008 10:05
Varför inte en sump?
#12 - 28 augusti 2008 10:13
Jag har funderat på en sump, men är lite orolig för ljudnivån om det ska rinna ner vatten till sumpen kontinuerligt. Akvariet ska stå i vardagsrummet och måste vara så tyst som möjligt.
#13 - 28 augusti 2008 11:47
Hur är en sump? Plaskar den.
#14 - 28 augusti 2008 13:32
Sumpen behöver inte plaska, själv har jag ett 90liters akvarium under mitt ena 540l.
Har silikonerat 3st glaskivor så jag har två fack med storbio/filtermaterial i.

Sista facket sitter en eheim cirkulations pump och doppvärmare.

Ska du ha mera korrekta svar på sump tycker jag du ska skapa en ny tråd för det ända målet.
#15 - 29 augusti 2008 11:30
Har läst på lite mer om sumpar och det kan nog vara ett rätt bra alternativ. I mitt fall kommer det stora akvariet i vardagsrummet dessutom stå vägg i vägg med mitt akvarierum, så jag kan leda ytavrinningen genom väggen och ha sumpen i akvarierummet. Då kan jag sköta all dosering av gödning, co2 osv därifrån och ha minimalt med teknik i vardagsrummet. Det enda som kan låta där blir själva ytavrinningen.
#16 - 29 augusti 2008 11:42
jag har själv varit väldigt nära att köra sump, hade det till karet när det var saltvatten och tänkte behålla när jag konverterade till sötvatten, tyvärr lyckades jag sabba sumpen så jag lade den idé på hyllan och kör nu med ytterfilter istället.
Sump kan vara en ypperlig lösning, men låter i regel lite mer än ex ytterfilter. Fast om du placerar sumpen i ett rum så blir du av med mycket av ljudet. Ljudet från ytavrinningen kan du minimera genom att helt enkelt höja nivån i ytavrinningsboxen så att vattnet inte faller mer än någon cm. Risken är dock att det uppstår en del ljud i rören på väg till sumpen, men det går också att åtgärda. Jag rekommenderar en durso-standpipe, går att få i stort sett ljudlös, men kan vara väldigt meckig att justera in rätt.
Jag har dock svårt att förstå varför du förkastar vanliga ytterfilter, som jag förstår det kommer inte karet vara så värst hårt belastat, frågan är då om du verkligen behöver den stora filtervolymen som är sumpens stora fördel? Ytterfilter är ju annars enklare och tystare.
#17 - 29 augusti 2008 12:10
Jag förkastar väl inte ytterfilter, en del av min ursprungliga fråga var hur stor ytterfilter jag i så fall skulle behöva. Valet av sump har nog ganska lite med filterkapacitet att göra utan mer med att få undan all teknik. Slippa ha en väldig massa slangar och rör som hänger över kanten av akvariet (som kommer vara öppet och med hängande belysning, så allt syns). Men som det ser ut just nu så står det nog mellan sump eller att bygga en filterkammare inne i karet. Fördelen med sumpen är att jag blir av med alla teknik och jag kan enkelt göra vattenbyten utan att vara ute i vardagsrummet och slabba. Kör jag på filterkammaren så måste jag dra upp slangar i karet för gödning, mm. Med sumpen kan allt sånt skötas där.
#18 - 29 augusti 2008 12:10
Det som talar mot sumpen är nog främst eventuellt ljud och co2-förlust. Båda verkar dock gå att minimera.
#19 - 29 augusti 2008 13:52
Men med sump får du ytavrinningsbox och retur i karet, inte så stor skillnad mot ytterfilter.
Sump ger en del möjligheter som inte finns annars, helt klart, men också en del att tänka på.
Har du tänkt borra karet eller skaffa en påhängsbox? Borrning är enligt min erfarenhet att föredra.
När det gäller vattenbyte i sumpen så beror det på hur stor sump du har och hur mycket vatten du vill byta, men du kan ju bara byta det du har sumpen + det som rinner ner när du stannar returpumpen. Så det beror på vattenståndet i sumpen.
Tänk också på att ha en del säkerhetsmarginal i sumpen, den ska klara att svälja det som rinner ner när returpumpen stannar (om du stänger av den eller vid strömavbrott). Hur mycket det blir är lite svårt att veta på förhand, beror bl a på hur stark returpump du har och hur lång ytavrinningen är.
Sen kan det vara bra att inte göra sista facket i sumpen för litet, i det facket kommer vattenståndet att sjunka i takt med karets avdunstning, så det kan vara bra med automatisk vattenpåfyllning för att hålla nivån konstant, även om det inte dunstar mängder med vattenfrån karet. Risken om det dunstar för mycket är att returpumpen går torr och bränner.....
För- och nackdelar, men sump är klart intressant! Hade jag inte klantat mig hade jag också haft sump till mitt kar, min tanke var att köra ett droppfilter i sumpen för att klara hög belastning i karet och att få stor filtervolym, min sump var ett 240l kar, men när den användes till saltkaret var den fylld ungefär till hälften.
#20 - 29 augusti 2008 15:05
Jag kommer beställa ett helt nytt kar och borra det. 1-2 hål för avrinning och 1 hål för retur tror jag. Siktar på en sump på runt 100l. Eftersom det inte är själv filtreringen jag är ute efter så funderar jag på att ha bara en kammare avdelad med filtermatta bara. För säkerheten så kan jag ju inte ha hela sumpen full normalt men min tanke är att kunna göra (små) automatiska vattenbyten ett par gånger i veckan eller varje dag genom att köra en pump en viss tid och/eller styrd av nivåvakt för att pumpa ur vatten ur pumpen och sen motsvarande för att pumpa i. Kommer nog montera ytavrinning på själva sumpen också som leder till avloppet, för säkerhets skull.
#21 - 29 augusti 2008 16:15
:D
Med sump så öppnas en hel del dörrar med andra filtermaterial också.
Själv kör jag med kaldnes k1, momotaros filtermedia samt japansfiltermatta.
http://www.majestickoi.com/subcat534.html
http://www.majestickoi.com/subcat14.html
http://www.mamut.net/dammastaren/shop/ filtermedia/biologiska

Funkar super bra för mig, kostar mera men sen har jag oandra sidan inget problem med vattenvärden, rening.
Har inte rengjort sumpen eller filtermediat på snart 2år.

När jag ska byta vatten så kör påfyllning i sumpen och hävertprincip för att tappa vatten i stora akvariet.
#22 - 31 augusti 2008 22:52
jegt skrev:
Jag kommer beställa ett helt nytt kar och borra det. 1-2 hål för avrinning och 1 hål för retur tror jag. Siktar på en sump på runt 100l. Eftersom det inte är själv filtreringen jag är ute efter så funderar jag på att ha bara en kammare avdelad med filtermatta bara. För säkerheten så kan jag ju inte ha hela sumpen full normalt men min tanke är att kunna göra (små) automatiska vattenbyten ett par gånger i veckan eller varje dag genom att köra en pump en viss tid och/eller styrd av nivåvakt för att pumpa ur vatten ur pumpen och sen motsvarande för att pumpa i. Kommer nog montera ytavrinning på själva sumpen också som leder till avloppet, för säkerhets skull.
Om du bygger ett hamburgerfilter i varje hörn med en 50x30cm matta som är 5cm tjock och sätter en pump som ger 1000L/tim bakom varje matta så får du ett av de bästa och billigaste biologiska filter du kan ha;) Då kommer vattnet passera filtret (velocitet) med en hastighet av ca. 11,11 cm/minut (mellan 5-15 cm/minut är det optimala för att nitrifikationen ska fungera till 100%)! Det finns en formel man kan använda för att räkna ut storlek på matta (cm2) vs pumpkapacitet för att få rätt filtrering:) (50L/min x 1000 / 1500 = 11,11cm/min)

50L/min=1000L/tim
50x30cm=1500cm2
#23 - 1 september 2008 06:05
åheim skrev:
Om du bygger ett hamburgerfilter i varje hörn med en 50x30cm matta som är 5cm tjock och sätter en pump som ger 1000L/tim bakom varje matta så får du ett av de bästa och billigaste biologiska filter du kan ha;) Då kommer vattnet passera filtret (velocitet) med en hastighet av ca. 11,11 cm/minut (mellan 5-15 cm/minut är det optimala för att nitrifikationen ska fungera till 100%)! Det finns en formel man kan använda för att räkna ut storlek på matta (cm2) vs pumpkapacitet för att få rätt filtrering:) (50L/min x 1000 / 1500 = 11,11cm/min)

50L/min=1000L/tim

50x30cm=1500cm2

Ja jag hittade nån webbsida där jag läste om det där. Klart intressant. Ska försöka anpassa hastigheten på vattnet genom sumpen så det blir optimalt. Dock är inte optimal nitrifikation högst på min prioriteringslista eftersom karet kommer vara ganska lätt belastat och med väldigt mycket växter.

Funderar faktiskt på att sätta en filtermatta på längden i sumpen istället för på tvären så jag får större yta i förhållande till vattenmängden som passerar.
#24 - 1 september 2008 16:09
Har två tetra tec1200 till mitt 540l och är helnöjd!! Tysta och billiga mm!!!!

Annons