Hade inte tänkt ha någon bakgrund, de är dyra, tar plats (speciellt när akvariet bara är 50cm djupt), och även om jag verkar höra till minoriteten så tycker jag inte de är så snygga =)
Då är vi två som tycker det åtminstone:)
Eftersom du ska ha dvärgar och mycket växter så behövs det ingen jättefiltrering i ditt kar. Men vattnet behöver ju röras runt lite.
När jag nyligen behövde lite bättre fart på nedbrytningen i mitt Juwel kar, men Juwel standard innefilter så funderade jag på ett bottenfilter. Men det fungerar inte med växter så det blev ett hemmabyggt innerfilter med bottenfilter tänk. Inte så vackert, men det verkar fungera bra.
Jag tog en vanlig lerblomkruka ca 30cm hög, i den satte jag ner en "flaska", i mitt fall en sådan flaska man har till att ge kaniner vatten. Den rymmer en liter. Öpnnade upp flaskan i botten och fyllde den med grov filtermatta. Denna flaska satte jag i krukan och fyllde sedan krukan med 2-5 mm grus. På flaskhalsen som då sticker upp ur krukan satte jag en cirkulationspump.
Fördelen med denna konstruktion är att när man någon gång i framtiden måste göra rent så lyfter man ur hela krukan och får med sig allt grums som samlats. Dessutom slipper man vatten utanför karet och det blir billigt!
En annan fördel, som jag inte tänkte på från början är att dvärgcikliderna, som är bottenlevande, gärna går upp och ställer sig på den "upphöjda botten" som bildas med hjälp av krukan. Detta ger en ny "nivå" i karet, särskilt fiskar som är lägre i rang går upp och ställer sig för att komma undan revirstriderna på botten.
Det negativa är naturligtvis att man har en stor kruka i karet. Jag har lyckats att dölja den hjälpligt med rötter och växter, men mitt kar är bara på 180 liter, så det är ju lättare för dig med ett stort kar.
Dessutom skulle det nog inte vara fel med två eller tre "krukor" i ett 3 meters kar, så du kan rengöra dem vid olika tillfällen.
Oj, det här blev väl ett svar som inte stämde med din fråga riktigt, men jag har funderingar på att själv använda denna teknik i ett kommande större akvarium. Gillar tanken att både skippa bakgrund och dyra ytterfilter, bättre att lägga pengarna på fisk och växter:D