Hej!
Jag undrar om någon här inne har koll på om det räcker med en eheim 2080 som filtrering i mitt 720l Malawi kar?
Tack på förhand!
hannesc skrev:nja det skulle inte jag ta. man brukar räkna MINST 3 ggr akvariets volym i timmen. jag skulle satsa på ett fluval fx5. o kanske kompletara med en streamer för att få ordentligt med snurr på vattnet. malawi blir mycket mer aktivare då
XlntMan skrev:Har en del att fundera över.
Fördelen med fx5:an som jag ser det är ju att den kostar endast hälften av vad 2080:an gör plus att cirkulationen blir starkare. Samtidigt så finns det mer plats för filtermedia i eheims pump plus att man vet att det i princip är en evighetsmaskin:)
Har kollat runt lite på nätet och verkar som om 2080:an rent filtreringsmässigt är minst lika bra som fx5:an. Det man mister i cirkulation på 2080:an får man kompensera med en stark cirkulationspump helt enkelt.
Får ta mig en riktig genomtänkare!
ettfettbranamn skrev:Måste säga att om du har pengarna så kör 2080.. Fx5ans pump är starkare så länge du kör den utan material.. Eheimen utnyttjar dock sin pump bättre.. Tänker du bara köra filterkuber eller så kan du köra fx5an men ska du i med mer avancerat material ska du ha eheimen.. Effektivt pumpar de lika mycket.. Och du filtrerar ju efter vad du har i karet, inte hur många liter du har.. Har du 6 påfågelciklider i ett 375 kommer du ju ingenstans med ett fluval 405, då kanske du behöver 2 fx5or.. You see?
Fx5 + pris, pris, eh.. Pris..
2080 + kvalitet, utrymme, livslängd, ljud
Fx5 - ljud, bubblig, måste moddas för att svälja tillräckligt mycket filtermaterial, rätt många måndagsex.
2080 - pris, pris, du kommer inte att uppskatta andra filter efter att ha ägt en.