Filtrering till 720 kar?

#1 - 2 januari 2012 18:42
Hej!
Jag undrar om någon här inne har koll på om det räcker med en eheim 2080 som filtrering i mitt 720l Malawi kar?

Tack på förhand!
#2 - 2 januari 2012 18:59
nja det skulle inte jag ta. man brukar räkna MINST 3 ggr akvariets volym i timmen. jag skulle satsa på ett fluval fx5. o kanske kompletara med en streamer för att få ordentligt med snurr på vattnet. malawi blir mycket mer aktivare då
#3 - 2 januari 2012 20:42
hannesc skrev:
nja det skulle inte jag ta. man brukar räkna MINST 3 ggr akvariets volym i timmen. jag skulle satsa på ett fluval fx5. o kanske kompletara med en streamer för att få ordentligt med snurr på vattnet. malawi blir mycket mer aktivare då

Eheim 2080 pumpar ju 1700l/h sen så har jag en cirkulationspump hemma som pumpar ca 2000l/h så cirkulationen ska inte va några problem.

Det jag undrade är om 2080:an räcker rent filtermässigt. Den ska ju enligt eheim va till för akvarium på upp till 1200l.
#4 - 2 januari 2012 21:40
ne det var ju det jag menade. att den inte gjorde det. det är ju filtret som ska pumpa minst 3 x volymen/timmen. sen kompleterar man med extra cirkpump enbart för fartens skull.

ja jo möjligt att dom säger det, men jag hade inte satt dit det ändå. möjligen två st. tänk på att det ska kunna kräma på så pass mycket så du får ytrörelse med.

( o andra sidan har du ju cirkpumpen med)

jag hade i vilket fall satsat på fx5. malawi bökar ju runt rätt mycket o river upp massa från gruset, så man behvöer ett bra filter så att inte massa bös lägger sig på botten etc.

sen har man ju rätt hög fiskbelastning när man kör malawi. ska du ha mbunas i dit 720 bör du har runt 70-80 fiskar.
#5 - 2 januari 2012 21:43
Fx5 är asbra! Har det till mitt 310 Malawi :)

Det är skapligt tyst för sin storlek, media i mängder, man kan skräddarsy det perfekt och allt är genomarbetat. När man förseglar toppen gör man det med massor av skruvar (8 st) Se det är tätt! :D

Edit: Har ett Eheim ecco i samma kar! :)
#6 - 2 januari 2012 22:26
jag har tänkt köra Fx5 an i mitt 860L hörn kar och jag tror det räcker mer än väl.. fast senare när om det blir malawi i så kompletterar jag med mer cirkulation. jag hade kollat om det räckt med Eheim filtret i värsta fall kan du sätta en bit filter matta på en av cikpumparna och gömma den på lämplig plate asså som inner filter..
faktum är att jag körde mitt 720L med Fluval 4+ med malawi ock det funkade hur bra som helst, enda va väl att jag fick krama ur skiten ur filtret varannan vecka;)
#7 - 3 januari 2012 06:18
Har en del att fundera över.

Fördelen med fx5:an som jag ser det är ju att den kostar endast hälften av vad 2080:an gör plus att cirkulationen blir starkare. Samtidigt så finns det mer plats för filtermedia i eheims pump plus att man vet att det i princip är en evighetsmaskin:)

Har kollat runt lite på nätet och verkar som om 2080:an rent filtreringsmässigt är minst lika bra som fx5:an. Det man mister i cirkulation på 2080:an får man kompensera med en stark cirkulationspump helt enkelt.

Får ta mig en riktig genomtänkare!
#8 - 3 januari 2012 07:12
XlntMan skrev:
Har en del att fundera över.

Fördelen med fx5:an som jag ser det är ju att den kostar endast hälften av vad 2080:an gör plus att cirkulationen blir starkare. Samtidigt så finns det mer plats för filtermedia i eheims pump plus att man vet att det i princip är en evighetsmaskin:)

Har kollat runt lite på nätet och verkar som om 2080:an rent filtreringsmässigt är minst lika bra som fx5:an. Det man mister i cirkulation på 2080:an får man kompensera med en stark cirkulationspump helt enkelt.

Får ta mig en riktig genomtänkare!

Måste säga att om du har pengarna så kör 2080.. Fx5ans pump är starkare så länge du kör den utan material.. Eheimen utnyttjar dock sin pump bättre.. Tänker du bara köra filterkuber eller så kan du köra fx5an men ska du i med mer avancerat material ska du ha eheimen.. Effektivt pumpar de lika mycket.. Och du filtrerar ju efter vad du har i karet, inte hur många liter du har.. Har du 6 påfågelciklider i ett 375 kommer du ju ingenstans med ett fluval 405, då kanske du behöver 2 fx5or.. You see?

Fx5 + pris, pris, eh.. Pris..

2080 + kvalitet, utrymme, livslängd, ljud

Fx5 - ljud, bubblig, måste moddas för att svälja tillräckligt mycket filtermaterial, rätt många måndagsex.

2080 - pris, pris, du kommer inte att uppskatta andra filter efter att ha ägt en.
#9 - 3 januari 2012 09:41
Måste säga att om du har pengarna så kör 2080.. Fx5ans pump är starkare så länge du kör den utan material.. Eheimen utnyttjar dock sin pump bättre.. Tänker du bara köra filterkuber eller så kan du köra fx5an men ska du i med mer avancerat material ska du ha eheimen.. Effektivt pumpar de lika mycket.. Och du filtrerar ju efter vad du har i karet, inte hur många liter du har.. Har du 6 påfågelciklider i ett 375 kommer du ju ingenstans med ett fluval 405, då kanske du behöver 2 fx5or.. You see?

Fx5 + pris, pris, eh.. Pris..

2080 + kvalitet, utrymme, livslängd, ljud

Fx5 - ljud, bubblig, måste moddas för att svälja tillräckligt mycket filtermaterial, rätt många måndagsex.

2080 - pris, pris, du kommer inte att uppskatta andra filter efter att ha ägt en.

Har kollat runt nu och alla recensioner där 2080:an och fx5:an jämförts visar ju på att eheims filter är bättre så det blir nog det jag satsar på.
Har alltid haft eheim innan och dom har ju fungerat klanderfritt i evigheter så då kan det få kosta lite extra.

Annons