Filtret som nanoburk

#1 - 22 maj 2013 07:21
Jag har fått en god start på mitt begagnade akvarie som jag fick hem för en vecka sedan men jag tyckte att det var lite dålig funktion på ytterfiltret och förre ägaren sade att han inte rengjort det på 5 månader så jag tog tag i saken.
Förutom en väldig massa skit så fanns det en liten växt med svärdlika blad i fullgott skick och minst fyra snäckor!
Jag har inga snäckor i karet men botior så de hade väl funnit en fristad i filtret.
Man kanske skulle göra en klar filterburk i akryl och ha lite tåliga djur där?
#2 - 22 maj 2013 08:18
Det du säger är alltså att du skulle vilja bygga ett eget ytterfilter? Av klarplast? Med livsformer i.. hur stort kar? Låter som ett sumpbygge à japan i mina öron.. ska man göra det vill man väl iaf ha 3-400 liter att leka med..
#3 - 22 maj 2013 09:39
Nä, det jag säger är att eftersom det redan finns livsformer, både växter och djur, i mitt filter så kunde det vara en kul idé att ha den klar så man kan se dom.
#4 - 22 maj 2013 11:57
Ok.. så alltså vill du bygga ett ytterfilter av klarplast..

Akryl är rätt dyrt och svårt att limma.. glas förutsätter att du kan få det borrat.. dessutom måste du ju ha någon form av lock och en tätning till detta och helst få suget att försöka dra ihop lådan istället för att spränga den dvs inte trycka vattnet igenom lådan utan dra vattnet igenom den..

Summan av detta är ett rätt jobbigt projekt om du nu inte råkar jobba med just detta eller besitter andra specialkunskaper som underlättar.. en sump som står bredvid/ovanför karet på något artsy sätt kanske är ett alternativ?

En sluten låda är sällan bra dessvärre.. slår man ihop det med risken för läckage och kostnaden tror jag att det blir mer huvudvärk än det är värt på ett litet sällskapskar..

Annons