Fin ciklid som fungerar med rödciklider?

#1 - 25 februari 2008 17:27
Har ni några förslag på någon fin, inte alltför stor, och gärna blåaktig cikllid som kan funka med rödcikliderna? Den ska helst inte gräva. :)
#2 - 25 februari 2008 17:51
Tja, Jack Dempsey funkar nog, men de blir rätt stora, och gräver. Salvini är inte blå, utan gul, röd, och svart, och kan ha lite blått. De är aggressiva, och gräver nog en del. Rödcikliderna är ju själva ganska aggressiva, och kan gräva en del vid leken, så det är nog liknande ciklider man får hålla sig till. Blåcikliden kan kanske funka. Guldsömmen också, men den blir stor, och gräver.
FredrikW
#3 - 25 februari 2008 18:07
Jag tycker inte att Salvini gräver så mycket. Inte till skillnad dom du nämnt micke.

Men Jack Dempsey passar väl bäst in till din beskrivning Gulon tycker jag.
#4 - 25 februari 2008 18:20
Tja, har ingen större erfarenhet av salvini, vet bara att de är vackra, och kan vara hårdföra.
#5 - 25 februari 2008 19:24
Tack så mycket för tipsen, vilken koll ni har!!!!
#6 - 25 februari 2008 20:38
Hej

Fick tips om denna art på ett annat forum, vad tror ni om den?
#7 - 25 februari 2008 20:47
Vilken då? ;)
#8 - 25 februari 2008 21:27
Oj, ursäkta! Så här ska det vara: Pseudocrenilabrus nicholsi
#9 - 25 februari 2008 21:48
Jo, den kan kanske funka, den är ju munruvare, och konkurrerar inte om lekplatser med rödcikliderna. En annan ciklid du skulle kunna testa är lejonhuvudscikliden, Steatocranus casuarius, den är grottlekare, inte speciellt färgstark, men med ett väldigt personligt utseende. Med rödcikliderna, Pseudocrenilabrusen, och lejonhuvuden får du tre olika typer av lekbeteenden. Dessutom är de två afrikanska ciklider, liksom rödcikliden.
#10 - 25 februari 2008 23:35
I den här tråden hittar du bilder på mitt afrika-kar med rödciklider:
http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=54981

Det är inte så snyggt inrett men fiskarna trivs i alla fall...

Jag har en variant av rödciklid som är ganska timid av sig. Jag har dem tillsammans med dvärgtilapia, palettciklider, nanochromis, nicholsi (som du nämnde), afrikanska tetror och barber. Funkar fint.
#11 - 26 februari 2008 19:28
Tack för era svar!!

Annons