Fina fjärilar

#1 - 11 november 2011 17:32
Halloj!

Tänkte dela med mig av bilder på mina två fjärilsciklider. DUM och BLOND som jag är gick jag med på att honorna var vit/gula och hanarna hade färg. Nu har jag lite mer kött på benen och vet att honor och hanar är väldigt lika. Den ljusa jagar ibland den "lilla" och jag undrar om det kan vara så att jag råkar få två hanar? (Köpte min första systemkamera igår, något bra köp?)

[ATTACH=CONFIG]49129[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]49130[/ATTACH]
#2 - 11 november 2011 18:49
Den normalfärgade skulle jag vilja påstå är en hona. Den gula (en odlingsform) är svårare att avgöra, då den saknar vildformens färger. Kan vara en hona även den, men du behöver nog både ett andra och ett tredje utlåtande.
#3 - 11 november 2011 21:19
Även på oldlingsformen så har honan rosa till mörkröd/lila buk, jag skulle faktiskt gissa på att det är en hane och en hona..

Fiskarna är inte i en jättebra kondition och så verkar de vara väldigt små och unga även för att vara från djuraffären..
Jag har väldigt svårt att se på bilderna, den gula är jag relativt säker på är en hane..
Det är den andra som jag är osäker på..
Jag enbart relativt säker just för att jag misstänker att de kanske inte är könsmogna riktigt än..
#4 - 11 november 2011 21:30
Tror den normalfärgade är en hona på grund av att den har så många blå prickar i den svarta fläcken på sidan, det brukar hanarna sakna. Att den inte är så lila på buken kan bero på att den inte är i lekkondition.
#5 - 11 november 2011 23:41
Man ska ändå kunna ana svagt rosa på buken..
Visst är det mycket svårare på en bild än i verkligheten, speciellt om fisken är i för dålig kondis..
Men jag tror som dig om normalen, det borde vara en hona.. Dels för det blåa i fläcken som du säger, men om jag inte ser fel så tycker jag att man kan ana lite svagt rosa där på buken..
#6 - 12 november 2011 16:35
Ska mata dem med artemia så de växer till sig :)
#7 - 12 november 2011 17:13
Måste ändå fråga vad det är som gör att dessa fiskar anses vara i dålig kondis?
#8 - 13 november 2011 18:48
Om man kollar på formen så ser man klart och tydligt att de är i dålig kondis, visst finns det värre..
Jag skulle inte köpt dem, en fjäril ska inte vara så låg i kroppsformen..

En hona i okej kondis ska man utan större problem kunna se en rosa buk på, bra ska man lättare och riktigt bra ska den vara mellan rosa och lila..
Vid lekhumör (allt från okej och upp) så blir duken knall-lila, sämre brukar den inte gå över mellantinget mellan rosa och lila..
#9 - 31 december 2011 13:43
Tyvärr dog mina ciklider efter en "storrengöring/ommöblering", men jag har lärt mig att inte göra om det... Gick till Trop och inhandlade två nya fjärilar den här gången. En hona och en hane (förhoppningsvis). Mannen i affären var hjälpsam och verkar mycket mer seriös än Arken :)

[ATTACH=CONFIG]50401[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]50402[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]50403[/ATTACH]

De ser bättre ut hoppas jag?
#10 - 31 december 2011 15:31
Dom ser mkt finare ut. Angående storrengöring så är det något som man inte ska göra. Förhoppningsvis har du lärt dig det nu ;)
#11 - 31 december 2011 15:41
Oh ja. Aldrig mer :P Får räcka med vattenbyten och suga bajset från sanden med en hävert!
#12 - 7 januari 2012 09:12
Nu har honan börjat gräva och hanen motar bort alla andra nyfikna invånare :) Får se vad som händer de närmsta dagarna!
#13 - 7 januari 2012 10:34
Upptäckte att honan har något vitt i baken igår som blivit större idag. Vad är det?

[ATTACH=CONFIG]50572[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]50573[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]50574[/ATTACH]
#14 - 7 januari 2012 10:45
Det är ett äggläggningsrör, troligen lek på gång :D
#15 - 7 januari 2012 10:53
firren_99 skrev:
Det är ett äggläggningsrör, troligen lek på gång :D

Hur lång tid dröjer det innan de lägger ägg då? Honan har inte riktigt bestämt sig för en grop, hon har 3st pågång :P
#16 - 7 januari 2012 10:57
De lägger väl äggen på en typ flat sten eller liknande, sen flyttas de efter kläckning till en grop?! Så har jag fattat i alla fall!
#17 - 7 januari 2012 11:05
drlavey skrev:
De lägger väl äggen på en typ flat sten eller liknande, sen flyttas de efter kläckning till en grop?! Så har jag fattat i alla fall!

Jo, men jag har inga stenar i mitt akvarium och jag har läst att de kan lägga direkt i en grop om de inte hittar något roligare.
#18 - 8 januari 2012 11:38
Nu har de slutat gräva och har två stora gropar som nästan går till botten. Hanen spenderade morgonen med att jaga runt honan och andra fiskar men har lugnat ner sig nu. Honan verkar göra sig redo för hon simmar inte runt i hela akvariet utan stannar till rätt ofta som att hon funderar :) Hon håller sig mest i bakgrunden av akvariet eller i närheten av sina gropar. Ska bli spännande och se vad de hittar på! Inga ägg ännu och hon har fortfarande "äggläggningsröret" ute.
#19 - 8 januari 2012 17:36
Jag tror inte min hona gillar mig :P Har som sagt inga stenar i akvariet och det stör nog henne lite. Hanen försöker locka henne till lite blad de simmar förbi då och då eller en rot jag har som prydnad. Kan honan avbryta leken genom "nä, finns inget att lägga ägg på." De måste ju ha börjat av någon anledning? Har sett på yt att de kan lägga på blad/växter så det är ju alltid sista utvägen.

Eller så har jag missat att de har lagt ägg och de har ätit upp alla.
#20 - 8 januari 2012 17:56
Men skaffa en liten sten åt dem då? Ett av mina par leker nu o hoppas på lite ägg snart! Mina Sajica har en jävla massa yngel! =)
#21 - 8 januari 2012 17:59
Charliena, troligtvis har du då "samma" fjärilar som jag, köpte också ett par på Trop för ett tag se´n, och jag måste säga att de är de tåligaste fjärilar jag nå´nsin haft, i vanliga fall hade de varit döda vid det här laget, men de här två tuffar på :) Har inte sett nå´n lek, men däremot lektendenser. Jag reagerade på dem när jag såg dem i butiken, då de visade upp en gråspräcklig skrämselteckning, som man vanligtvis brukar se på vildfångade exemplar. Alltså tänkte jag att de kanske är tåligare än de sönderodlade broilers man oftast ser, och det verkar ju vara så. Tror de här på Trop kan vara F1 eller så, han i butiken tyckte det lät troligt.
#22 - 8 januari 2012 18:36
Mitt förra fjärilspar lekte på en rot och jag hade stenar i karet då så är säker på att de snart hittar deras plats att lägga äggen på :).
#23 - 8 januari 2012 18:48
[ATTACH=CONFIG]50638[/ATTACH]
Mina började lägga för 5 min sen =)
#24 - 8 januari 2012 18:52
drlavey, ÅH! Blir så avundsjuk! Lite rädd att jag ska störa dem om jag ska lägga i en sten. Dessutom måste jag ut och leta upp en då :P Förresten, hur länge "lekte" de? Så vitt jag vet har mina varit på det i två dagar nu men fortfarande inga ägg.

Hoppas in i det sista att de ska lägga ägg på min konstgjorda rot eller någon växt :P Ett tag såg det ut som att honan tänkte lägga ägg på min dykare men det tycker jag verkar dumt....

Animaniac, jo han sa att det var F1 till mig med när jag köpte :)

Macke_Fisk, hade varit så skoj om de hade lagt ägg och det blivit något. Fast å andra sidan hade det blivit lite jobbigt då jag har massa annat yngel i ett nano jag behöver bli av med. Hahah. Får längta till nästa lägenhet då det blir ett 200-liters.
#25 - 8 januari 2012 19:02
De lekte ett par dagar! Inte helt lätt att avgöra då jag har en massa Sajica yngel i samma kar så händer en satans massa =) Men det lär väl inte blir något av dessa tror jag men man får ju hoppas =)
#26 - 8 januari 2012 19:18
Om man verkligen vill att det ska bli något av det så kan man ju flytta det till ett annat kar och föda upp själv ^^
#27 - 8 januari 2012 19:25
Jag skall skaffa mig ett odlingkar till Fjärilarna men det får vänta lite! Har lite annat att pyssla med först :P
#28 - 8 januari 2012 19:27
Leker de så ofta?
#29 - 8 januari 2012 19:30
De leker ibland! Men skulle va kul o dra upp lite kullar! =)
#30 - 9 januari 2012 16:45
Ser inga ägg och honan har slutat med "leken". Så de åt väl upp äggen när jag inte såg. Bättre lycka nästa gång helt enkelt
#31 - 9 januari 2012 17:08
Attans! Mina med uppätna idag! Som sagt bättre lycka nästa gång!
#32 - 9 januari 2012 18:34
Du skulle behållt några :P Men å andra sidan hade det varit lite småkrångligt.
#33 - 9 januari 2012 19:31
Jag funderar på att kanske försöka få upp nån kull när jag drar igång mitt 450 liters i helgen! Men vi får se!
#34 - 10 januari 2012 06:13
Spännande värre! :)
#35 - 10 januari 2012 07:18
Det sägs ju att det skall vara lite svårt att dra upp just fjärilar för de är lite sönderavlade! Desto roligare om man skulle lyckas =)
#36 - 10 januari 2012 11:04
Dina Fjärilar hittar nog passande ställen att leka på. De brukar inte dra sig föra att fullborda leken även om det är sparsamt med lekställen. Det är riktigt att de ibland faktiskt lägger äggen direkt i sanden, oftast gräver de en liten grop.
Kolla var i karet de tycks vilja leka - sedan kan du lägga ner en liten slät sten i närheten - den behöver inte vara stor. Hoppas dina fina Fjärilar klarar sig bra, det är ju så häftigt att se när de vaktar yngel!

Här en lek på en liten slät sten;

" target="_blank">

" target="_blank">

" target="_blank">
#37 - 10 januari 2012 18:48
Åh, vad häftigt! Jag ska ut och leta efter en slät fin sten det första jag kan imorgon! :)
#38 - 10 januari 2012 18:51
Zoobutiker säljer ibland små, släta stenar i olika färger, oftast i nätpåsar har jag för mig, de skulle vara lagom till fjärilarna. Har en rödbrun så´n (har en massa svarta i andra kar) till fjärilarna, men de har inte lekt än.
#39 - 10 januari 2012 18:57
Det är ju bara plocka en i naturen =)
#40 - 10 januari 2012 18:59
Nja, stenar i naturen kan ju avge ämnen, och vara giftiga, väl?
#41 - 10 januari 2012 19:08
Hmm, kanske kan ta en sväng förbi en zoobutik i dagarna :)
#42 - 10 januari 2012 19:12
Kokar man stenarna är det ingen som helst fara! Jag har kanske 50 kg i ett av mina kar! Allt från naturen!
#43 - 10 januari 2012 19:24
#44 - 10 januari 2012 19:43
Ja, de är släta, och rundade.
#45 - 10 januari 2012 22:59
Halloj Folks!
Jag öser i all möjlig skit från naturen - stenar, pinnar, rötter, löv - sköljer bara av lite lätt och sedan rätt ner i karet. Men, den där lilla vita släta stenen i fjärilsfilmerna är just en köpesten från zooaffären. Det fanns några stycken i en korg och dom tog väl 5 eller 10 spass styck för dom!

Lycka till med dina Fjärilar nu, Charliena!:)
#46 - 16 januari 2012 19:36
Var och plockade sprängsten på bygget intill! Så nu finns det två platta fina stenar och de leker igen :) Får se vad som händer de närmaste dagarna!
#47 - 16 januari 2012 20:02
Ohh bara hoppas då =)
#48 - 28 januari 2012 18:13
Haha, det blev inget förra gången heller :) Men det verkar som att de försöker igen nu! (Herregud, de leker ju varannan vecka...) För att öka deras chanser tänkte jag plocka ut malen som jag misstänker åt deras ägg sist. Någon som har en idé på hur man får tag på en snabb mal? ;)
#49 - 10 april 2012 17:09
Åh, jag blir nästan lite småsur på min hona numera. Hon har tappat färg och ser allmänt "dassig" ut. Tittade precis på bilderna från Dec och där såg man den lilla svarta "piggen" i ryggfenan, den syns knappt mer. Rödheten runt buken syns knappt heller. Hanen däremot strålar som aldrig förr. Vet inte riktigt vad jag ska göra. Ibland tänker jag hoppas hon dör snart så jag får köpa ny, men sen kan hon se helt okej ut. Ibland är hon så svag i färgerna att jag ser ett svart streck tvärs över hela kroppen. De har inte lekt sedan jag la in en rot på hennes typiska lekställe och sedan sänkte jag temperaturen (hade 29 grader och sänkte det till 27). Nu har jag dock gett tillbaka hennes lekställe och höjt temperaturen men det har inte gjort någon skillnad.

Alla värden ser ok ut och är ungefär som de var förr. Jag gör inte heller något annorlunda. Funderar på att börja mata med Artemia igen för att hon ska få lite mer näring.

Har lite mycket fiskar i för tillfället och hoppas att någon nappar på min annons där jag skänker bort massa platys. För det hade ju blivit bra mycket mindre bajs på botten då ;)

Någon som har en idé på vad jag kan göra?
#50 - 13 april 2012 20:53
Charliena skrev:
Tyvärr dog mina ciklider efter en "storrengöring/ommöblering", men jag har lärt mig att inte göra om det... Gick till Trop och inhandlade två nya fjärilar den här gången. En hona och en hane (förhoppningsvis). Mannen i affären var hjälpsam och verkar mycket mer seriös än Arken :)

[ATTACH=CONFIG]50401[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]50402[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]50403[/ATTACH]

De ser bättre ut hoppas jag?

Hej! Hur länge väntade du med att sätta in din nya fjärilsciklider i ditt nystädade akvarium? Jag tänkte snart bege mig till Trop för att inhandla ett par men vet inte om det är för tidigt ännu. Akvariet har varit igång ca en månad nu.
#51 - 14 april 2012 12:42
Hahaha, kollade igenom mina foruminlägg nu och det är nästan på dagen 2mån från att jag köpte guppysar/platys tills jag köpte cikliderna :)

Sålänge alla värden är ok och du har fiskar däri utan problem så borde det vara ok? Jag är ingen expert direkt eftersom jag har dödat två ciklider av storstädning....

Annons