Fina sniglar

#1 - 12 september 2008 14:22
Är det ingen fler än jag som har sniglar i sitt akvarium. Jag har hört talas om att man ofrivilligt kan få sådana, men jag har alltså köpt mina. De är stora som en köttbulle ungefär och guldgula och väldigt dekorativa. Dessutom kör dom omkring i snigelfart (vilket var snabbare än jag trott) och äter på rutor och grus.
Skulle vara kul att höra om det är någon annan som har såna?
#2 - 12 september 2008 14:29
Vi är MÅÅÅNGA som har dem! De kallas äppelsnäckor och finns i en massa olika färger :D
#3 - 12 september 2008 14:31
Oja! Hemskt trevliga varelser. Jag har gula, lila, blå och bruna. :p [:-90]

En supersida om dem finns här: http://www.applesnail.net/
#4 - 12 september 2008 14:35
Hur får man tag på sådana? Jag har bara fula små bullar som inte är dekorativa...
#5 - 12 september 2008 14:57
Mattias har du aldrig sett såna annonser här på zoopet? :D haha
#6 - 12 september 2008 16:39
Ojdå! Nej, men jag hade aldrig fattat att det var dom som kallades äppelsnäckor. Jag trodde snäckor var snäckor och sniglar var sniglar. Jag ska genast gå in och kolla på den där sidan. Tack :-)
#7 - 12 september 2008 16:45
Nu när jag får veta av proffsen att det är "OK" att ha dem så kan jag ju erkänna att jag har bett min akvariehandlare ta hem fler åt mig! Men jag visste inte att det fanns olika färger, kul!!:D
#8 - 13 september 2008 12:09
Pirajamaja skrev:
Ojdå! Nej, men jag hade aldrig fattat att det var dom som kallades äppelsnäckor. Jag trodde snäckor var snäckor och sniglar var sniglar. Jag ska genast gå in och kolla på den där sidan. Tack :-)

Snäckor är snäckor - det är de med hus.
Sniglar är sniglar - och det är de utan hus.
Musslor är inte snäckor, de är musslor! ;)
#9 - 13 september 2008 12:14
Jag har dem med, tillhör mina favoriter i akvariet. Jag har gul, blå, grön, lila, rosa, brun och nu senast har jag beställt 2st vita ;)
Märks att jag gillar dem kanske...
#10 - 13 september 2008 12:37
även jag har dem, blå och vita... men jag har för många... när de väl kommit igång och föröka sig är de svårstoppade...
#11 - 13 september 2008 14:40
Vandal skrev:
även jag har dem, blå och vita... men jag har för många... när de väl kommit igång och föröka sig är de svårstoppade...

Om det är äppelsnäckor, så lägger de sina äggsäckar ovan vattenytan, då kan du bara ta bort dem om du inte vill ha fler. Sen så kan du lägga ut annonser och sälja dina snäckor om du har för många. Jag letade efter just vita och hittade inga annonser så jag fick gå via en akvariebutik istället.
#12 - 13 september 2008 14:46
Hur har ni era sniglar?
Blandar ni olika färger i samma kar lr ett kar för varje färg?
Antee
#13 - 13 september 2008 16:35
Jag har bara 1 kar igång (med planer på fler) så jag har ju alla däri.
#14 - 13 september 2008 16:59
Jens A. skrev:
Snäckor är snäckor - det är de med hus.

Sniglar är sniglar - och det är de utan hus.

Musslor är inte snäckor, de är musslor! ;)

Okej Jens, då är jag med. Min fiskhandlare sa att det var en snigel, men då är det alltså fel. och då förstår jag varför det kallas för äppelsnäcka, för mina individer har definitivt ett hus på ryggen.:)
#15 - 13 september 2008 17:59
Linapina skrev:
Jag har bara 1 kar igång (med planer på fler) så jag har ju alla däri.

Ok
Så då får du lite olika roliga korsningar då lr blir det antingen den ena lr den andra färgen på ungarna?
Undrar bara för att jag har enbart blåa men tänker skaffa andra färger oxå, har 4 akvarier så att skilja på färgerna är eg. inte ett problem...
Men det kan ju vara roligt att få fram lite "specialare" oxå, om det nu blir det lr om man bara sabbar....
Antee
#16 - 13 september 2008 18:15
Har ingen aning om vad det skulle kunna bli för smått. Men jag tänker ta bort "korvarna" med ägg om det kommer några. Hade inte tänkt att det skulle bli så många mer.
#17 - 15 september 2008 14:46
Linapina skrev:
Om det är äppelsnäckor, så lägger de sina äggsäckar ovan vattenytan, då kan du bara ta bort dem om du inte vill ha fler. Sen så kan du lägga ut annonser och sälja dina snäckor om du har för många. Jag letade efter just vita och hittade inga annonser så jag fick gå via en akvariebutik istället.

jepp, har börjat plocka kokongerna, men jag vill ju inte ha ihjäl de som redan är kläckta... annonser har korsat mitt sinne, vilka forum rekommenderas förutom zoopet?
#18 - 16 september 2008 10:30
Vandal skrev:
jepp, har börjat plocka kokongerna, men jag vill ju inte ha ihjäl de som redan är kläckta... annonser har korsat mitt sinne, vilka forum rekommenderas förutom zoopet?

Jag har köpt en del via zoonen med.
#19 - 16 september 2008 15:05
plantswap.se
akvarietorget.se
mina vita har nu börjat lägga massa rom så nu e det massa vita på g.
#20 - 16 september 2008 15:48
här e bild på mina vita äppelsnäckor.
#21 - 16 september 2008 19:49
Fina vita snäckor!
#22 - 17 september 2008 09:39
Ja de vita är helt fantastiska! Väntar på 2st som jag beställt.

Och igår så blev det livat i stugan, när vi såg 1 5mm äppelsnäcka åka runt på ett blad. Vi har inte sett någon kokong. Jättespännande det här, tror den blir blå men just när är den ganska blek.
#23 - 17 september 2008 10:09
Häpp, nu ringde de som skulle ta hem snäckorna åt mig. De var knallgula! Jag var tydlig med att de skulle vara vita, och vi diskuterade lite färger, han visade att de hade naturfärgade hemma. Så ringer de mig och säger att de är gula, inte alls vad jag ville ha... Bara ut och leta vita igen då!
#24 - 17 september 2008 15:53
det kommer nog ta 1-2 månader tills mina är klara.men jag sätter nog ut en annons här på zoopet när dom e klara att flytta ut.
#25 - 17 september 2008 15:56
Pirajamaja skrev:
Är det ingen fler än jag som har sniglar i sitt akvarium. Jag har hört talas om att man ofrivilligt kan få sådana, men jag har alltså köpt mina. De är stora som en köttbulle ungefär och guldgula och väldigt dekorativa. Dessutom kör dom omkring i snigelfart (vilket var snabbare än jag trott) och äter på rutor och grus.

Skulle vara kul att höra om det är någon annan som har såna?

Nej, men fått någon liknande ras (fast mindre å fulare) i mitt akvariet ofrivilligt. En jätteliten sort med brunt skal. Villka fulingar dom var! Mamma och jag dödade dem.. [B)]
#26 - 19 september 2008 22:40
Jag skall fixa batterier till kameran i morgon och sedan skall ni få se riktigt trevliga snäckor =)
#27 - 19 september 2008 22:44
Nej, men fått någon liknande ras (fast mindre å fulare) i mitt akvariet ofrivilligt. En jätteliten sort med brunt skal. Villka fulingar dom var! Mamma och jag dödade dem.. [B)]

Jup jag har låtit dom små bruna fulingar som följt med växter få en enkel biljet i avloppet , lär föröka sig snabbare än man hinner och plocka dom. Sköljer noga nya växter nu för tiden då jag inte vill ha dessa i mina kar. [:o]
#28 - 20 september 2008 09:17
Mick13 skrev:
Jup jag har låtit dom små bruna fulingar som följt med växter få en enkel biljet i avloppet , lär föröka sig snabbare än man hinner och plocka dom. Sköljer noga nya växter nu för tiden då jag inte vill ha dessa i mina kar. [:o]

Man kan plocka bort dem vartefter man ser dem med. Vi hittar någon enstaka ibland i karet. Men så har vi glupska slöjstjärtar med, så vi lär inte få någon invastion, tack och lov.

Annars så kan man (om man har flera kar) flytta över de snäckor man vill ha i ett annat kar, köpa Anetome Helena (en snäckätande snäcka) och ploppa ned i karet med "skräp snäckor" låta den städa upp där, och sen flytta den till andra karet och samtidigt flytta tillbaka äppelsnäckor eller vad man nu har i det städade karet. Då får man ju rensat och kan behålla sina fina snäckor.

Men- lägg inte Helena i ett kar med snäckor som du vill ha, för de ryker då med.
#29 - 20 september 2008 13:37
Linapina skrev:
Man kan plocka bort dem vartefter man ser dem med. Vi hittar någon enstaka ibland i karet. Men så har vi glupska slöjstjärtar med, så vi lär inte få någon invastion, tack och lov.

Annars så kan man (om man har flera kar) flytta över de snäckor man vill ha i ett annat kar, köpa Anetome Helena (en snäckätande snäcka) och ploppa ned i karet med "skräp snäckor" låta den städa upp där, och sen flytta den till andra karet och samtidigt flytta tillbaka äppelsnäckor eller vad man nu har i det städade karet. Då får man ju rensat och kan behålla sina fina snäckor.

Men- lägg inte Helena i ett kar med snäckor som du vill ha, för de ryker då med.

Jo det är sant att Anetome H är bra på att bekämpa oönskade snäckor men lättas är nog ändå att se till att man inte får med dom i karet över huvud taget. [:o]
#30 - 21 september 2008 22:16
En fining till snäcka dock inte äppelsnäcka
http://i460.photobucket.com/albums/qq327/Mick13_photos/P1010217.jpg
#31 - 22 september 2008 08:25
Mick13 skrev:
En fining till snäcka dock inte äppelsnäcka

http://i460.photobucket.com/albums/qq327/Mick13_photos/P1010217.jpg

Är det posthorns snäcka? De blir inte så stora va?
Hur stora är dina? Hur gamla blir de?

Någon som vet hur gammal en äppelsnäcka blir?
#32 - 22 september 2008 09:27
Linapina skrev:

247 grader och där över i vattnet så ska man inte förvänta sig mer än 1 eller max 1,5 år. ju svalare vatten ju längre lever de, enligt http://www.applesnail.net/ kan de bli upp till 4 år gamla
#33 - 22 september 2008 15:36
Linapina skrev:
Är det posthorns snäcka? De blir inte så stora va?

Hur stora är dina? Hur gamla blir de?

Jep posthorn ålder vet ej det blir en ca 1,5cm i diameter ev större.
:D
#34 - 30 september 2008 22:21
De snäckor jag hade velta ha med på bild har en tråkig attityd, för att de håller sig i skuggan av någon växt eller poserrar snyggt på så nära glaset att jag inte kan få fokus på dom med vår kamera =)
#35 - 1 oktober 2008 00:06
Jag testade med kameran i en fisktransportpåse och ner med hela armen i karet, blev helt sjukt spejsade bilder, kanske någonting för dig? ;)
#36 - 7 oktober 2008 17:39
Hur länge ska akvariet ha varit igång innan man skaffar dessa små varelser, är lite små förälskad i de nämligen!! :D
#37 - 7 oktober 2008 18:35
Maraschino skrev:
Hur länge ska akvariet ha varit igång innan man skaffar dessa små varelser, är lite små förälskad i de nämligen!! :D

Några dagar för posthorn och sedan bör man ha planterat en del växter. de hjälper till med att få karet "moget" för fisk eller räkor.
#38 - 7 oktober 2008 18:37
Gaffel skrev:
Jag testade med kameran i en fisktransportpåse och ner med hela armen i karet, blev helt sjukt spejsade bilder, kanske någonting för dig? ;)

ÄÄh erkänner jag är för feg för att köra ner kameran i en påse i karet :(
#39 - 7 oktober 2008 20:28
Kan man ha äppelsnäckor tillsammans med fiskar som platy, molly och silverhaj??
#40 - 7 oktober 2008 20:45
Platy och molly har jag tillsammans med snäckorna.

Annons