Finns den?

#1 - 19 augusti 2004 18:02
<center></center><font face="Comic Sans MS"></font id="Comic Sans MS"> <font color="blue"></font id="blue">Finns den här fisken på riktigt, eller bara i mina fantasier?
En liten fisk som kan vara i extremt små akvarier. Den ska helst vara ensamlevande eller parlevande, trivas i syrefattigt vatten & inte behöva så mycket växter.
Finns det en sån fisk?
Jag funderar på en Tanganiykaciklid, "brevisen", för de ska tydligen gå att ha i runt 35 liters...jag har ett 63 liters också men hittade ett gammalt, mindre akvarium på vinden för någon vecka sedan. Det har jag haft svärdbärare i, & nu skulle jag vilja fixa en sorts liten biotop. T.ex, en art av fisk & en sorts växt från samma plats, & en liknande miljö, det blir ju också en biotop!
#2 - 19 augusti 2004 19:50
Låter som läge för en kampfisk... Tanganyikaciklider kan du inte ha i syrefattigt vatten... de vill ha väldigt syrerikt....
#3 - 19 augusti 2004 19:54
Håller med - definitivt någon labyrintfisk
#4 - 19 augusti 2004 19:57
Erik, vad tror du om någon Killiart då? Jag är jättedålig på dessa, men vet att du är bra på dem. Har hört att de kan leva i kar utan både pump och värmare, eller är det en skröna???
#5 - 19 augusti 2004 20:03
Visst har jag mina killis i små akvarier och med low-tech eller rättare sagt no-tech (ok belysning finns). Men detta kompenseras med vattenbyten i. Och det är bättre med mycket växter än lite så honan kan ta skydd.
Så när man talar syrefattigt vatten går tanken genast till labyrintfiskarna eller pansarmalarna (tarmandare) men de är ju å andra sidan stimfiskar vilket labyrintfiskarna inte är..
#6 - 19 augusti 2004 20:26
Okidok Erik... då fick jag en promille koll där också. Jag har varit på G att börja med Killis många gånger, men det har alltid kommit annat före... Men någon gång ska jag göra det, för de verkar oerhört intressanta!
Sorry... nu håller jag på och spårar ur tåten!!! Åter till det lilla syrefattiga karet med lite växter... Jag vet inte hur det är med alla Guramis... men jag har fått för mig att de vill ha växter att gömma sig i ... Tror mest på Kampfisk i alla fall, eftersom det skulle vara en fisk som trivdes ensam... gör inte hannarna det?
#7 - 20 augusti 2004 12:33
En hane av kampfisk då...hur kan en liten asiatisk biotop med Kampfisk se ut? Bambupinnar? Hur är sanden/gruset? Växter?
#8 - 26 augusti 2004 06:39
Det blev inget med det lilla akvariet. Jag köpte en Otocinclus (Otto) & en Palettciklidhona (Ballerina) till mitt 63 liters istället, som jag ska starta om.

Annons