Finns det bra Vattentålig helmatt vit färg till bra pris? (till lysrörsarmatur)

#1 - 23 september 2012 14:17
God eftermiddag.

Håller på och bygger lysrörsrampen till vårat nya akvarium. Det enda som saknas nu är den vita färgen som skall målas med istället för vanliga reflektorer.

Rampen är heltäckande och körs utan täckglas och då behövs en helmatt vit färg som är vattentålig/vattentät.
Finns detta till ett bra pris eller skall man köra med matt vit färg och sedan blir tvingad att lacka med båtlack som egentligen är alldeles för blank men som tål vatten?
#2 - 23 september 2012 14:47
"den vita färgen som skall målas med istället för vanliga reflektorer"

Det låter som du håller på att göra en riktig blunder! Vit färg i stället för reflektorer är ett riktigt nerköp, skillnaden i hur mycket ljus du får ner i burken är det dubbla, har du alltså byggt en ramp för två lysrör och tänkt måla så kan du alltså i stället riva ur ett rör, köpa en reflektor och få lika mycket ljus till halva elkostnaden. Eller så sätter du reflektorer på bägge rören och får dubbelt så mycket ljus i burken.

Ja jag har mätt och det stämmer faktiskt, dubbelt så mycket ljus med reflektor som med målad ramp.

Så vad du målar med är nog inte så viktigt men ta och köp ett par riktiga reflektorer som du kan snäppa på lysrören, det är varken dyrt eller besvärligt och du har mycket ut av det. T ex nåt sånt här

http://imazo.se/Servlet?page=11&anr=123.7018&parent=sGY&parent_lev=svmk10&itemcount=0
#3 - 23 september 2012 14:50
Själv körde jag både och. Vit färg + reflektorer, men reflektorerna lär väl göra det stora jobbet.
#4 - 23 september 2012 15:13
Jasså, på det viset? Rampen som jag gjorde till vårat 100L akvarium som kör 2st 18W som är vitmålad (dock ej heltäckande ramp samt med täckglas) blev så bra med ljus att jag övervägde att vitmåla denna rampen också.

Nu är allt måttat osv efter 4st 30W lysrör. Akvariet är 300L. Kör inget CO2 osv. Blir det inte för mycket ljus med reflektorer då tror du om reflektorerna är såpass bra?

Vad tycker ni isåfall är bäst av Arcadia och Juwels reflektorer?
#5 - 23 september 2012 21:05
lite att tänka på ifall du inte gjort det, om det är en heltäckande ramp som du byggt i trä, vilket ja gissar. så kan det vara bra om du gör ventilationshål, annars är det stor risk att det blir väldigt varmt i rampen.
borra ett par rejäla hål på balksidan där det ändå inte syns.

nu till färgen det finns våtrumsfärg som man använder t.ex i badrum, tror det var sådan jag använde och det funkar kanon.
eller så stryker du 5-7lager med vanlig vit väggfärg så funkar det också under många år innan fukt tränger igenom.
och vill du så kan du även lacka på det.
#6 - 24 september 2012 16:53
timebandit skrev:
Vad tycker ni isåfall är bäst av Arcadia och Juwels reflektorer?

Jag köpte JUWEL av den enkla anledningen att de hade reflektorer som hade perfekta mått till juwels egna lysrör (som jag använder).
#7 - 24 september 2012 16:57
MrH skrev:
lite att tänka på ifall du inte gjort det, om det är en heltäckande ramp som du byggt i trä, vilket ja gissar. så kan det vara bra om du gör ventilationshål, annars är det stor risk att det blir väldigt varmt i rampen.

borra ett par rejäla hål på balksidan där det ändå inte syns.

nu till färgen det finns våtrumsfärg som man använder t.ex i badrum, tror det var sådan jag använde och det funkar kanon.

eller så stryker du 5-7lager med vanlig vit väggfärg så funkar det också under många år innan fukt tränger igenom.

och vill du så kan du även lacka på det.

Ventilationshål för drivdonen eller för luftning av akvariet? Är det för drivdonen osv så funderade jag på att göra ventilationshål och sätta någon typ av dammfilter ovanför? Men på baksidan som du skrev så syns det ju inte :)
Är det för luftning av akvariet så går väl det också att lösa tror jag.

Körde våtrumsfärg på den lilla rampen men den är inte utsatt för en massa fukt hela tiden.
Funderar nästan på att köpa reflektorer trotsallt även om det inte var med i beräkningarna.

Visst bygger jag i trä. Stommen i läkt och sedan klädd med MDF 10mm.

Vad är skillnaden mellan Arcadia och Juwels reflektorer? Vet att Juwels går att fästa direkt på lysröret med hållarna.
Tänkte beställa lite på Aquaristic.net igen och dem har både Juwel och Arcadia men kan inte hitta vad som skiljer på dem?
#8 - 24 september 2012 17:06
timebandit skrev:
Ventilationshål för drivdonen eller för luftning av akvariet? Är det för drivdonen osv så funderade jag på att göra ventilationshål och sätta någon typ av dammfilter ovanför? Men på baksidan som du skrev så syns det ju inte :)

Är det för luftning av akvariet så går väl det också att lösa tror jag.

bägge delarna.
rampen var väll heltäckande?
har du ventilationshgål i rampen så får du ju ner frisk luft till vattnet och rampen blir inte för varm.
#9 - 24 september 2012 17:18
här ser du hur min såg ut.
http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=149712&page=5

finns lite bilder på sidan 6 också.
#10 - 24 september 2012 17:36
Ahh tack.

Min ramp är byggd så att alla eldetaljer sitter uppetill i mitten av rampen. Dessa döljs med ett lock. Rampen blir tex som Juwels heltäckade ramp.
På framsidan sitter en lucka på ca 9cm så man kan få i handen. I mitten sitter luckan för alla eldetaljer. I bakkant finns det ett utrymme på ca 6cm som inte används. Sitter en vägg där för att inte vatten å fukt skall kunna komma åt elektroniken.

Isåfall får jag först borra en massa hål ner i locket som lyrören sitter på och sedan på bakväggen. Dock så vill jag inte öppna upp för elektroniken som sitter på andra sidan väggen, vet inte hur lätt fukten kan krypa åt drivdon osv?

Synd att jag är så förbannat dålig på att ens göra ritning, annars hade jag kunnat lägga upp det här... Vet bara hur jag tänkt och hur det skall bli och gjort måtten efter det...
När jag fått upp resten av väggarna på rampen så kan jag ta bild på hur det ser ut och en kort text till hur jag tänkt så kanske det är lättare för mig att få hjälp :)

Kom med alla möjliga tankar å idéer, det är bara bra ifall det är nått som jag missat osv :)

Edit:
Är det för lite med att lysrören sitter 2 - 3.5cm ovanför vattenytan? (Det är IP67 hållare som skall monteras).
Har även bestämt mig att täta runtom alla kanter som fukten skall ta sig in genom. Vad för tätningsmedel är OK att använda till akvarium som samtidigt är övermålningsbart? Glassilikon osv är tydligen inte övermålningsbart :/
#11 - 24 september 2012 20:31
ja förstår precis hur du har byggt, men svårt å svara på hurvida de där me ventilationen vid elektroniken men drivdonet borde inte bli så varmt?

jag tror nog att du ska klara dig om du gör vent-hål i själva rampen så det kommer in frisk luft till akvariet, det är ju mellanrummet under rampen och ner till vattnet som det blir varmt å de är där man vill ha ventilation å frisk luft.
står luften still så blir det ju lätt väldigt fuktigt och sjukt varmt, kan bli problem med tempen i vattnet då också.

sen avståndet me lysrören till vattnet skulle ja försökt öka lite om det går, men då du har sådan IP klassning så bör det inte vara någon fara.
#12 - 25 september 2012 07:58
Sv: Finns det bra Vattentålig helmatt vit färg till bra pris? (till lysrörsarmatur)

Tack så mycket att ni tar er tid för mig :)

Så du tror drivdon osv kommer klara sig bra utan direkta lufthål förutom någon småglipa?

Det var mycket bra förklarat där med fukten år värmen. Hade faktiskt inte riktigt tänkt på det så tack!
Skall ta å fixa en massa lufthål sedan när det flesta är klart.
Det får inte bli för stora hål då vi har räkor som flyttar in i det nya karet och dem är duktiga på akrobatik :-)

Om rören kommer för nära vattnet så får jag väl fylla det med lite mindre vatten.
Kommer inte bli så befolkat ändå.
Botia striata, ancistrus, räkor och tetror just nu.

Edit:

Hoppas ni kan svara på detta också... Jag vill egentligen ha 4st knappar för att kunna stänga av varje lysrör för sig vid behov. Hittar inga tryckvippströmställare som är IP4x förutom IP40. Tror ni att dessa blir bra ändå eller finns det andra enkla sätt att lösa detta utan att ha 4st kablar till väggen typ :)
#13 - 30 september 2012 07:34
@MrH: Du gav ju tipset om att göra lufthål så det kan bli rörselse på luften/värmen. Hade först tänkt borra en massa 5-6mm hål men dessa blir ju väldigt svåra att skyddslacka för att inte trät skall ätas upp av fukten. Min tanke nu är att såga upp mellan reglarna, ca 1cm från ena kortsidan till andra, eller ja iaf 80cm och sedan sätta något skyddsnät på baksidan så inga räkor hoppar ut eller nått. Eller hade du löst det på något bättre sätt?
#14 - 30 september 2012 09:57
har aldrig varit med om att räkor hoppar ur så ja hade inte bekymrat mig för det å struntat i nätet.
annars låter det som en bra plan att såga upp mellan reglarna.

det funkar att borra hål också, du behöver inte oroa dig så mycke för fukten, det viktiga är ju att elektroniken är rätt kopplad å skyddad. om det blir lite fukt i träet gör ingenting. å borrar du hål är de bara å måla över dom å sen lacka, lacken å färgen kommer att skydda i allafall.

Annons