Finns det fisk som äter dom andras avföring?

#1 - 6 juli 2007 15:40
Jag har ett kar med vitt grus.det är jätte snyggt men bajset syns väldigt bra:) så undrar om det finns någon fisk som äter upp det ? jag har fått använda slamsugen väldigt ofta för att försöka råda bot på det men det räcker tyvärr inte:(

tacksam för svar !

mvh hajmalen
#2 - 6 juli 2007 15:49
Nej, det finns ingen fisk som äter avföring, men om jag inte har fel så gör räkor det?
#3 - 6 juli 2007 16:53
Vic skrev:
Nej, det finns ingen fisk som äter avföring, men om jag inte har fel så gör räkor det?

Jag ssåg remoror (?) på tv härom dan... dem å bajs från en djävulsrocka.
#4 - 6 juli 2007 18:06
Vic skrev:
Om nu Räker gör som jag inte tror förstås,så går det inte att ha dem med större fisk som man i regel har problem med deras avföring.Ända sättet att komma i bukt med det enligt mig är,mata mindre ha fisk som fyller funktionen att äta mat på botten,typ pansar mal tar in avföringen i munnen vad händer många gånger den finfördelas växterna tar upp en del som näring sen är kretsloppet i gång.Allså vad behöver man då jo fler växter som tar upp detta:)
#5 - 6 juli 2007 18:20
Av misstag kanske men inte medflit.
#6 - 6 juli 2007 18:26
3 guppy skrev:
Av misstag kanske men inte medflit.
:confused::confused:
#7 - 6 juli 2007 18:34
Tror inte det finns några fiskar som äter skit, däremot finns det fiskar och snäckor som kan hjälpa till att böka ner skiten i botten.

T.ex sandsnäckor...eller Corysar :)
#8 - 6 juli 2007 18:37
Metalmaid skrev:
Tror inte det finns några fiskar som äter skit, däremot finns det fiskar och snäckor som kan hjälpa till att böka ner skiten i botten.

T.ex sandsnäckor...eller Corysar :)
Som växterna kan ta upp som näring:)
#9 - 6 juli 2007 18:52
hästnosmalar och räkor (iallafall 100% säker när det gäller körsbärsräkor, andra räkor vet ja inte) finfördelar skiten in i små små partiklar som lättare i sin tur glider runt i karet tack vare cirkulationen tills det sen hamnar i filtret. jag får rengöra mitt filter 1-2gånger i veckan pga den blir full av skit. detta tack vare räkorna och hästnosmalarna.

jag matar ju mycket för att få dem att växa så detta är en stor fördel. DET är däremot inte så att detta innebär att jag slipper slamsuga, för det får jag också göra.

Ett gott råd är att inte ha fiskar som finfördelar skit om man har grus, varför?? jo för att skiten då garanterat hamnar under all sten och ev ända ner i botten. Detta blir svårt att sedan rengöra.

Mvh Amaro
#10 - 6 juli 2007 19:59
hmm jag har en del stora fiskar så räkor går tyvärr inte..hästnosmalar har jag deromot 2 st av men har inte sett att dom har ätit nåt iaf...växter då ? jag har en del men hur mycket behövs det då? jag har ca 30 fiskar och då är ändå ganska många malar av olika slag...remoror? det kanske är nåt?
Problemet ligger i att all skit ligger uppe på botten och syns.

men tack för alla svaren jag fick!
ska leta tills jag hittar en riktig skitätare=)hehe

mvh hajmalen
#11 - 7 juli 2007 03:16
Hajmal skrev:
...remoror? det kanske är nåt?

Ja, då får du nog fixa saltvattenskar och ett betydligt större sådant.

http://en.wikipedia.org/wiki/Remora
#12 - 7 juli 2007 08:56
Min guppy har ätit min kinaplecos avföring.
#13 - 7 juli 2007 10:07
Knappast med flit då 3 guppy !!

Annons