Finns det malar som hämtar luft?

#1 - 3 augusti 2008 18:15
har en mal som simmar upp och ner i akvariumet. gör det väldigt ofta tar den luft? Det kanske inte finns någon som gör de eller finns det mallar som måste ha luft från ytan eller?? hjälp mig försöker ta bild men gömmer sig hella tiden.
#2 - 3 augusti 2008 18:52
Malar hämtar luft ibland men brukar inte göra det hela tiden..

Hur är syresättningen i vattnet? Många malar vill ha ganska rejäl fart på flödet oxå.
#3 - 3 augusti 2008 18:53
Vore iofs bra att veta vad du har för en mal innan man svarar...

Tarmandning dvs förmågan att utvinna syre via tarmkanalerna har utvecklats hos en del fiskar då de i naturen ibland lever i stillastående och syrefattiga miljöer. Så svaret är ja, din mal kan mycket väl snappa i sig luft vid ytan (iaf om det är en pansarmal vilket jag gissar på) för att tillgodogöa sig extra syre...
#4 - 3 augusti 2008 18:55
Japp - pansarmalar
#5 - 3 augusti 2008 18:58
Jag har även sett ancistrus simma upp och hämta luft senast som idag ;) Händer dock inte lika ofta som pansarmalar.
#6 - 3 augusti 2008 19:21
Min största 'erfarenhet' av detta är de långsträckta pansarmalarna (dock inte kalle, utan de andra jag inte kommer ihåg namnet på) De har ju det här labyrintorganet och hämtar ju luft imellanåt. Mycket trevlig fisk dessutom!
#7 - 3 augusti 2008 19:24
Ahlqvist skrev:
Min största 'erfarenhet' av detta är de långsträckta pansarmalarna (dock inte kalle, utan de andra jag inte kommer ihåg namnet på) De har ju det här labyrintorganet och hämtar ju luft imellanåt. Mycket trevlig fisk dessutom!

Megalechis Thoracata ;)

Även våra Pandor hämtar luft ganska ofta det var bara det att när "Biffen" skulle upp till ytan var det bara för de andra fiskarna att fly fältet :D
#8 - 3 augusti 2008 19:25
Ahlqvist skrev:

Det är inte skumbobygge du tänkte på;)?
#9 - 3 augusti 2008 19:27
Megalechis Thoracata, som Nina skriver :) Jag blev lite förvånad över detta själv då man mest tänker på gurami osv när det gäller den här typen av fisk. Dock är ju även dessa skumbobyggare, så... ja =P
#10 - 4 augusti 2008 06:46
Ahlqvist skrev:
Megalechis Thoracata, som Nina skriver :) Jag blev lite förvånad över detta själv då man mest tänker på gurami osv när det gäller den här typen av fisk. Dock är ju även dessa skumbobyggare, så... ja =P

oki förösker ta bild men den syns inte så bra på någon bild han vill inte vara med riktigt får försöka fortsätta
#11 - 4 augusti 2008 07:04
BlueJ skrev:
oki förösker ta bild men den syns inte så bra på någon bild han vill inte vara med riktigt får försöka fortsätta

Detta är en bild på vår Megalechis Thoracata ;)
#12 - 4 augusti 2008 07:48
Nina82 skrev:

okej nej så ser inte min ut
#13 - 4 augusti 2008 07:51
jag har 4 st Megalechis Thoracata, och dom hämtar syre. och jag har en fx5 i akvariet så flöde och syre finns.
#14 - 4 augusti 2008 08:16
hmm nu funderar jag på om jag ska kasta i lilla pumpen bara för det hade en pump som jag älskar men den är för liten nu den skulle driva en 60 kar men den drev ett 90 utan problem
Guest
#15 - 4 augusti 2008 18:07
Nina82 skrev:

Det ser ut som att det är stor och sur gammal hona:D

Det är inte bara Callichthyidae som hämtar luft, finns flera.

Mitt "stora" Clarias batrachus par är bra på att hämta luft, speciellt på nätterna och speciellt bra är att karet är placerat i sovrummet.
Kjell Fohrman
Administrator
#16 - 4 augusti 2008 19:14
A C-son skrev:
Tarmandning dvs förmågan att utvinna syre via tarmkanalerna har utvecklats hos en del fiskar då de i naturen ibland lever i stillastående och syrefattiga miljöer. Så svaret är ja, din mal kan mycket väl snappa i sig luft vid ytan (iaf om det är en pansarmal vilket jag gissar på) för att tillgodogöa sig extra syre...

Även en del "L-plecos" har utvecklat samma system
#17 - 4 augusti 2008 19:36
Lutt skrev:
Det ser ut som att det är stor och sur gammal hona:D

Visst var det en stor och sur gammal hona :D.. Tyvärr så lever hon inte längre men hoppas någon gång få hitta en lika charmerande "Biff" :p

Fanns ingen som kunde bry sig mindre om Paletter höll på att leka eller om det låg en stor Ancistrus där hon råkade landa :D RIP :(
#18 - 4 augusti 2008 21:38
Lutt skrev:

Mitt "stora" Clarias batrachus par är bra på att hämta luft, speciellt på nätterna och speciellt bra är att karet är placerat i sovrummet.

Plaskar väl inte kan jag tänka mig? :p
#19 - 6 augusti 2008 09:08
hehe frågade den gammla ägaren han hade för sig att det var en harnesk mal nu vill jag veta om de är en hona eller hanne problem problem för den är inte framme så möe
#20 - 6 augusti 2008 11:35
BlueJ skrev:
hehe frågade den gammla ägaren han hade för sig att det var en harnesk mal nu vill jag veta om de är en hona eller hanne problem problem för den är inte framme så möe

Harneskmal säger ju inte heller så mycket mer än att det är en sugmal. Finns hur många sugmunsmalar som helst.
Om man ska gå efter sannolikhetsläran så är det troligen en Ancistrus sp eller möjligen en form av Pleco/Gibbiceps.

Du kan ju söka i artbeskrivningen här på zoopet. Finns i kategorin harneskmalar.
Det bästa är ju förståss om du lyckas fotta den ;)
#21 - 6 augusti 2008 12:29
hahaha nu var du bra rolig fotta den där saken är ta mej fan omöjligt har försökt nu så jag håller på att bli tokig och bli gråhårig
#22 - 6 augusti 2008 12:31
Kämpa på :D
#23 - 6 augusti 2008 12:52
ska jobba om 1 timme och tio min vill inte orkar inte jag har ingen lust med det jag har tydligen ätit nöe med mjölk i så jag mår inte jätte bra urch orka jobba till 24 ikväll nej.och så försöka fota fanskappet också. Undra om man inte ska döpa honom henne till något har honor spröt eller inte??
#24 - 6 augusti 2008 12:55
BlueJ skrev:
ska jobba om 1 timme och tio min vill inte orkar inte jag har ingen lust med det jag har tydligen ätit nöe med mjölk i så jag mår inte jätte bra urch orka jobba till 24 ikväll nej.och så försöka fota fanskappet också. Undra om man inte ska döpa honom henne till något har honor spröt eller inte??

Låter som om det är Ancistrus du har :)

Isf har honor inget/nästan inget spröt och könsmogna hanar ganska mycket.

Kolla in denna tråden. Här finns många bra bilder :D
http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=119237&highlight=ancistrus+bildtr%E5den
#25 - 6 augusti 2008 13:03
japp där har vi den har två stycken sådana och undra om inte den tredje är en lika dan tro men den ser mer ut som ett sjöodjur en de andra hehe
#26 - 6 augusti 2008 13:09
Bara till att fram med kameran ändå då :D

Tror nog det är en stor och skäggig hane du har dock ;)
#27 - 6 augusti 2008 13:14
möjligt försöker men får ingen bra bild alla blir jätte suddiga
#28 - 6 augusti 2008 13:36
BlueJ skrev:
möjligt försöker men får ingen bra bild alla blir jätte suddiga

Lägg in de bästa av de suddiga så länge då :)
#29 - 6 augusti 2008 22:23
hehe får la göra det
#30 - 7 augusti 2008 08:13
Tjena har fixat bilder på min mal nu [COLOR=#810081]http://bluej.bilddagboken.se/p/dayview.html?directlink=1&albumid=141058[/COLOR] klicka på den klicka på 7 agusti och kolla bilderna
#31 - 7 augusti 2008 08:27
Det är en vanlig Pleco du har ;) Ingen Ancistrus.
#32 - 13 augusti 2008 17:18
hej igen nu har jag tagit en bild på en av mina andra malar och jag undrar om de är en pleco också?? http://bluej.bilddagboken.se/p/show.html?id=252532857&t=1218578401&currimg=0 och http://bluej.bilddagboken.se/p/show.html?id=252536157&t=1218578401&currimg=1
Guest
#33 - 13 augusti 2008 17:27
Jepp en Pleco det också....men vad köpte du den för? Helbrun Ancistrus hona, har Ancistrus sp.3 "kaffelatte" spridit sig så långt ner eller köpte du den som VF?
#34 - 13 augusti 2008 17:30
VF? ja jag köpte den för menar du för hur mycket eller varför? jag köpte den
#35 - 13 augusti 2008 17:31
BlueJ skrev:
VF? ja jag köpte den för menar du för hur mycket eller varför? jag köpte den

VF=Vildfångad
#36 - 13 augusti 2008 17:34
nej den är inte vildfångad då hade jag nog inte hadt den i mitt akvarium bland dom andra. Men jag vill ha Ancistrus inte en pleco skulle vilja ha yngel men kan inte köpa mer malar nu har alldeles för många. nej och pleco blir vell väldigt stora va??
#37 - 13 augusti 2008 17:35
BlueJ skrev:
nej den är inte vildfångad då hade jag nog inte hadt den i mitt akvarium bland dom andra. Men jag vill ha Ancistrus inte en pleco skulle vilja ha yngel men kan inte köpa mer malar nu har alldeles för många. nej och pleco blir vell väldigt stora va??

Försök att byt in den där du köpte den. Säg att det blivit ett misstag. Att du skulle ha Ancistrus men fick denna Pleco.
#38 - 13 augusti 2008 17:38
får höra om han vill ha två eller tre eller 4 malar av mig. Nina du har vell sätt den anda mallen den är ju stor iaf. har ju fyra men bara sätt tre sen jag bött akvarium men vet att jag la ner 4 hehe.
Guest
#39 - 13 augusti 2008 17:51
Alltså nu får vi bena av det här igen.

Drog en liten fuling och sa pleco, för pleco är samma som harneskmal/L-mal.

Jo jag är lite sugen på vad du gett för den, och nej byt inte in den du har en Ancistrus hona, men är fundersam över om det är en vanlig Ancistrus.
#40 - 13 augusti 2008 17:59
okej ja du har nog get 45-55 kr möjligen 65 om så men inte högre en det jag har inte en anning om det är en vanlig eler inte jag kan inget om malar det är mitt sämsta ämne över huvud taget
#41 - 26 augusti 2008 20:07
Haha nu fan tror jag jag jag smäller av Hittade en mal idag så nu är jag säker på att jag har 4 st. Sett alla nu och den jag såg idag var en riktig stor och snygg ansirus eller hur de stavas. tuvärr han jag inte se vad de var för kön eftersom den stack direkt "( men det vissar sig att efter en månad så kan man fortfarande hitta överaskningar i karet hehe, vill verkligen byta ut non typ pleco non av dem till en ancirius med motsat kön till de jag har ska göra om i karet i mörra byta sten och det så lär se vad det är för kön då.. var jätte fin
#42 - 26 augusti 2008 20:13
Tecken på att du har bra med gömställen åtminstone :D

"i mörra" :p
#43 - 26 augusti 2008 20:29
Hehe ja jag kommer ju från karlskoga värmland vettu så det är ju det där om att skriva som man pratar vettu det hör till tror jag som öl öppnerö och plast pösse
#44 - 26 augusti 2008 20:32
BlueJ skrev:
Hehe ja jag kommer ju från karlskoga värmland vettu så det är ju det där om att skriva som man pratar vettu det hör till tror jag som öl öppnerö och plast pösse

Det är härligt med dialekter :D
#45 - 26 augusti 2008 20:35
hehe visst men träligt när de gäller vissa som inte förstår vad man mernar hehe åkte 6 mil bort vilket inte är spec långt men de visste inte vad en pösse var för nöe det heter ju "karse"
#46 - 26 augusti 2008 20:38
BlueJ skrev:
hehe visst men träligt när de gäller vissa som inte förstår vad man mernar hehe åkte 6 mil bort vilket inte är spec långt men de visste inte vad en pösse var för nöe det heter ju "karse"

Hi,hi.... Sånna problem stöter vi skåningar aldrig på :rolleyes: [:-93]
#47 - 26 augusti 2008 20:46
HEHE vilken tur ni kanske håller på att få den här finna Riks svenskan som resten av sverige som är så tråkig och "vackra" snobb språket. lägga lite dialekt i Pratet är ju inge fel men man kanske inte behöver inte skriva i det kanskö
#50 - 26 augusti 2008 21:12
ja vad bra nu hoppas jag bara att jag har två då annars får jag nog byta en pleco för kan inte ha fem malar
#51 - 28 augusti 2008 06:23
Nu blir jag nog ennu gladare för tömde akvariet igår och hittade inte mer en tre malar. Så nu non dag här ska jag iväg och köpa ancistrus mal honna för fyra malar kan jag ju ha könns gött. Men undra vad som hände den 4e malen för jag vet att jag hade 4 inte kul för den att bli mat menar jag.
#52 - 11 november 2008 20:40
nu ar det hänt något kul igen skaffade mej ju en ancistrus honna så jag har fått ancistrus yngel men nu ett problem till det blir många
#53 - 11 november 2008 20:47
BlueJ skrev:
nu ar det hänt något kul igen skaffade mej ju en ancistrus honna så jag har fått ancistrus yngel men nu ett problem till det blir många

Du får prova hitta hem åt dem. Fråga i zoobutiken eller sätt ut annonser mm. Vill du sen inte ha fler bör du nog skilja honan och hanen åt ;)
#54 - 11 november 2008 21:01
mmm jo vet men har inga fler akvarium
#55 - 11 november 2008 21:04
BlueJ skrev:
mmm jo vet men har inga fler akvarium

Jag menar att du även får ge bort antingen honan eller hanen oxå.
#56 - 11 november 2008 21:15
sant bäst vore nog om de bara fick ett kärleksgnabb hehe

Annons