Finns det någon terapigrupp för fisk-mördare? (långt)

#1 - 23 november 2005 09:55
Jag gjort några klantiga grejer under min korta tid som akvarist och jag tycker att det är jättehemskt. Kryper till korset och berättar. Kanske det finns någon slags terapigrupp för såna som mig?

1. Första gången jag fann malyngel i innerfiltret var jag inte alls beredd utan öppnade filtret som vanligt och hade malyngel vilt sprattlandes över hela händerna och på toalettstolen - jag lyckades dock rädda dem tillbaka i vatten igen.

2. Bytte vatten en kväll jättesent och hade suttit och läst här innan om bla foder och vattenloppor. Sista hinken jag häller ut i toaletten och något litet svart hoppar till på kanten i toalettstolen - en vattenloppa tänker jag (som inte var vid mina sinnens fulla bruk mitt i natten) och spolar snabbt. Så här i efterhand så var den där "vattenloppan" fruktansvärt lik ett litet malyngel... Mardrömmar en hel vecka...

3. Skulle rengöra innerfiltret på dagis akvarium, jag har inte sett några yngel alls där och öppnar filtret över slasken och ut hoppas två pyttesmå svarta (troligen guppy) yngel. Jag försökte på alla sätt att få upp dem därifrån, med en sked, med en kniv osv men det var helt omöjligt utan att mosa dem. Lärdom: Öppna alltid filtret över en hink med lite vatten i så att det går att fiska upp eventuella yngel...

4. Mitt eget filter (fluval 3) skulle rengöras igår. Jag vet att tre st nykläckta malyngel blivit kvar i det akvariet och var därför försiktig, ett yngel såg jag på en glasruta men tyvärr så var två st inne i filtret en på varje sida sprattlade runt. Diverse tricks för att få dem ur filtret lyckades inte. Ok, tänkte jag, jag var iallafall förberedd och öppnade snabbt över en hink med lite vatten i för att kunna rädda de stackarna och flytta dem till en säkrare plats (plastbaljan). MEN när man drar isär fluvalen för att få ur skummgummpatronen så blev det som en giljotin för ett av ynglen som damp ner i hinken huvudlös, filtret är lite trögöppnat så det går inte att öppna försiktigt. Endast en av dem kunde räddas till en säkrare plats och jag fortsätter som en fiskmördare med uselt samvete.

Hur stor andel av yngel överlever till vuxen ålder i det vilda brukar jag undra ibland för att stilla mitt samvete.
#2 - 23 november 2005 10:28
Åhhh.. du är inte ensam om att förgöra yngel i pumprengörnings syfte!! :D Jag gjorde många tabbar för många år sedan (gör det fortf.) då jag hade levandefödare. Gjorde som vanligt rent mina innerfilter och när jag drog i sär pumpen forsade det ut en miljard yngel i tvättstället!!! PANIK!!! Förbrilt släppte jag allt och försökte rädda några med händerna som skedar... Men endast ett fåtal gick att rädda.. :(

När jag sedan flyttade till en annan lägenhet skaffade jag mig ett större akvarium och 64L karet fick stå med gruset kvar efter tömmning. När jag sedan skulle göra rent 64L karet och tömma det på grus en vecka senare i nya lägenheten upptäckte jag att det sprattlade omkring något på botten av karet. Ett svärdbärar yngel!!! Då hade alltså karet stått tomt i en vecka med gruset kvar. Endast en-två millimeter vaten kvar i... Flyttade det till en lite skål, men det dog efter någon dag.

En annan grej var när jag skulle fånga silverdollarna och ge bort. Medans jag håller på och jagar dem hoppar en ur karet och gjorde fritt fall ca 1,45m... Den lever dock fortf.

//Camilla
#3 - 23 november 2005 11:58
Hej!

Olyckor kan alltid hända, men man får ändå alltid skuldkänslor. Det enda man kan göra är att vara extra försiktig.

Vet man att det kan bli yngel i akvariet så kan man täcka över filterinsugningsöppningen med en bit nylonstrumpa så inga yngel kan komma in i filtret.

Lycka till!
#4 - 23 november 2005 12:18
Ja, vem har inte varit med om det. Min senaste tabbe hände förra veckan. Skulle flytta en praktbotia som jag precis köpt. Jag letar i akvariet men hittar den inte. Tömmer akvariet på alla stenar + ett vrak med öpningar i. Tittar noga där inne jo där var en mal och en Morleti-botia men ingen praktbotia. Letar vidare i akvariet men ingen Praktbotia. Dagarna gick och jag gav upp att kunna hitta Praktbotian. Så i med allt igen även vraket. Precis innan jag ska lägga i vraket så tittar jag in i den igen. Och vad fans där jo en torr och väldigt DÖD Praktbotia. 100 kr och en fisk åt skogen. F-n[:-20] vad man mår dåligt specielt när jag hade tvekat att köpa de i två månader. Men beslöt att kosta på mig en Praktbotia. [:-118]
#5 - 23 november 2005 13:11
Praktbotior är ena riktiga rackare på att kunna gömma sig. Såg ju inte skymten av hela mitt björnlige-gäng under första hela månaden efterflytten till 500 liters-karet ifrån 250 liters-karet.
Och under själva flytten så lyckades ju 2 st av dem hoppa ur baljan som jag flyttade dem i, landa på golvet och sprattla sig iväg över halva vardagsrummet innan jag fick fatt på dem igen, och rädda dem ifrån 2 st mycket lysta katter.
Vem sa att praktbotior var känsliga fiskar ???
De lever i högsta välförmåga.

Mitt samvete angående akvariefisk sträcker sig en del år tillbaka. Hade köt några khulii-ålar till det akvarie som jag hade då, men hade ingen aning om att de kunde vara rymningsbenägna.
2 dagar senare så hittade jag på mattan, då jag flyttade en stol, 2 st ihoptorkade små ålar.
En annan khulii-åls incident är då jag skaffade 3 st till det 70 liters kar som jag hade för ett tag sedan. Några kvällar senare så började pumpen låta väldans konstigt, ett tugg-hackande ljud liksom, och sambons yngsta dotter tittade och frågade vad det var för konstiga bitar som flöt omkring........
#6 - 23 november 2005 13:16
Jag har sugit in en fisk i slangen när jag skulle byta vatten så den gick i 2 delar...

Jag har haft ancistrusyngel som varit nära att åka med i slasken när jag rengkort filter.

En siamensis fick sätta livet till då den hoppat ur akvariumet då jag inte var hemma och jag hade glömt att sätta tillbaks glaset.

Listan kan göras lång med små fadäser jag har gjort som jag skäms över.

Så ska du öppna klubb så anmäler jag om önskat medlemskap.
#7 - 23 november 2005 15:02
En historia med lyckligt slut

En mollyunge försvann för oss. Vid filtertvätt några dar senare hittade vi honom i filtret.
Min man hade lagt nedersta filterdelen på diskbänken (utan vatten), sen tog han borsten och körde runt inuti den, därefter spolade han den ren med varmt vatten. Då ramlade ungen ut. ”vad är det för svart” tänkte han!!
Den lille mollysen har klarat sej jättebra, den är lite krokig men för övrigt precis som de andra. Helt otrolig livsvilja.
#8 - 23 november 2005 15:26
Kan bidra med en liiiten incident. Hade 4 indiska glasmalar i mitt kar. En dag när jag gjorde vattenbyte så kom en utav dem och flöt fram längs botten. Han bara följde strömmen och rörde sig inte nånting. Efter några minuter då han fortfarande inte hade rört sig tog jag fram håven och fångade in honom. Gick till toalettstolen och stoppade i honom där. Då simmade han väldigt snabbt iväg........

En annan lite roligare indicent:
Tjejen fick syn på en ödla i en butik. Vi stod och pratade lite med en utav ägarna och han sa att han har ett par sådana. Han varnade för att de är väldigt rymmningsbenägna. När han skaffade sina så hade han inte aning om det. Han blev lite smått förvånad när han mötte en ödla i hallen vid 05.30 på morgonen ;). Ödlan kom gåendes helt lugnt, var bara och ta den och stoppa tillbaks den.
#9 - 23 november 2005 16:04
Jag har råkat ut för en incident, som fortfarande hemsöker mig.
Jag lyckades fånga en av mina vildfångade Aulonocara honor som gick med munnen full av ägg och flytta henne till yngelkaret utan att behäva jaga henne mer än 20 sekunder. Nöjd med mig själv går jag och tränar. När jag kommer hem några timmar senare hittar jag en torr död hona med munnen full av ägg på golvet. Hon hade hoppat ur yngelakvariet, som jag mitt pucko inte hade lagt något täckglas på.
Jag kan fortfarande ligga och få skuldkänslor när jag skall somna ibland.
Numera är jag väldigt noga med täckglas på mina akvarier.

/Magnus
#10 - 23 november 2005 20:06
Dödligt misshandlad kuhli

Jag hade två kuhliålar, och helt plötsligt efter en rengöring med slamsugning hade den ena fått en rejäl krökning av ryggraden, nära 45 grader.. Troligen hade den legat gömd i gruset och blivit rejält tilltryckt/misshandlad av plastmunstycket. Den dog några dagar senare....
#11 - 23 november 2005 22:16
[QUOTE=Fisktjejen]Jag gjort några klantiga grejer under min korta tid som akvarist och jag tycker att det är jättehemskt. Kryper till korset och berättar. Kanske det finns någon slags terapigrupp för såna som mig? [/QUOTE]

Men du är ju redan där - ZOOPET :D
#12 - 23 november 2005 22:22
[QUOTE=pgmagnusj]Jag kan fortfarande ligga och få skuldkänslor när jag skall somna ibland.
/Magnus[/QUOTE]Den känslan känns allt för väl igen.:(
#13 - 23 november 2005 23:58
Jag måste erkänna att jag är en massmördare i dessa kretsar... :(
När min räka släppte sin rom var jag inte alls beredd men när min sambos dotter frågade varför vattnet var så grumligt så blev situationen plödsligt glasklar....
Hundratals yngel in i filtret, de små liven var så små att de inte gick att fång dem utan att mosa dem. Men de fick sin hämnd, och gav mig nitritproblem för mina "kumpaner" mollysarna åt yngel så att de höll på att spricka...
#14 - 29 november 2005 21:49
Jag har minsann mördat fisk på alla möjliga konstiga sätt, vissa har jag lite dåligt samvete över, t.ex. elfenbenscikliden som jag spolade ner i toaletten i vredesmod efter den tuggat på min guldfisks fenor. Det mesta är nog preskriberat idag.

Kan ju iallafall bidra med min nästan obefintliga erfarenhet av räkor. Efter att ha läst på lite om det positiva med att ha räkor i akvariumet så traskade jag iväg till affären och köpte tre stycken lite halvt genomskinliga räkor. Stoppade i dom i ett 45-liters akvarium och sen var de puts väck, borta.

Nåväl, de är väl blyga av sig tänkte jag. Men efter ytterligare några veckor och inte en skymt utav dem så började de så smått falla i glömska. Efter ytterligare ett tag så var det dags att rensa bland växterna och då från ingenstans hoppar ett ufo (oidentifirat flygande objekt) ut ifrån en javaormbunke, som jag håller i handen, och ner på golvet. Efter att ha hämtat mig från chocken av närkontakt med denna konstiga varelse, ser jag att det var en av dessa osynliga räkor.

Glad i hågen sträcker jag mig ner efter den, men råkar på vägen komma åt en förgreningssladd uppe på en hylla, som plötsligt påverkas av en mycket stark gravitionskraft och accelerar hastigt nedåt mot en intet ont anade räka.

Var de övriga två räkorna försvann vet jag ej, de kanske ligger någonstans och gömmer sig för en livsfarlig ägare. :)
Kjell Fohrman
Administrator
#15 - 29 november 2005 21:55
Hur stor andel av yngel överlever till vuxen ålder i det vilda brukar jag undra ibland för att stilla mitt samvete.

Av SAMTLIGA yngel som ett par producerar under sin livstid i sin naturliga miljö så kommer i genomsnitt två stycken att leva så länge att de kommer att hinna fortplanta sig.
#16 - 30 november 2005 07:52
[QUOTE=apisto_vf]Jag har minsann mördat fisk på alla möjliga konstiga sätt, vissa har jag lite dåligt samvete över, t.ex. elfenbenscikliden som jag spolade ner i toaletten i vredesmod efter den tuggat på min guldfisks fenor. Det mesta är nog preskriberat idag.[/QUOTE]

Spolade ner i toaletten??? :( Hoppas du har lärt sen dess att man ALDRIG UNDER NÅGRA OMSTÄNDIGHETER ska spola ner fiskar i toaletten. Inte ens om man vill mörda dem i vredesmod!
#17 - 30 november 2005 09:57
[QUOTE=batski][QUOTE=apisto_vf]Jag har minsann mördat fisk på alla möjliga konstiga sätt, vissa har jag lite dåligt samvete över, t.ex. elfenbenscikliden som jag spolade ner i toaletten i vredesmod efter den tuggat på min guldfisks fenor. Det mesta är nog preskriberat idag.[/QUOTE]

Spolade ner i toaletten??? :( Hoppas du har lärt sen dess att man ALDRIG UNDER NÅGRA OMSTÄNDIGHETER ska spola ner fiskar i toaletten. Inte ens om man vill mörda dem i vredesmod![/QUOTE]

Som sagt det mesta är nog preskriberat idag, även i lagens mening, det är väl 25 år för mord.
#18 - 30 november 2005 12:44
En lycklig historia!

För nån vecka sedan gjorde jag en grovrengörning i mitt 112L akvarium. Allt åkte ur! Fiskar i hinken, rensade växterna under kran, rengjorde filter slamsög grus grovt osv. För någon dag sedan undrade jag vad det var för något som satt på en flytande barkbit jag har i akvariet.. En amanoräka!!! Denna har inte synits till på mer än 2 månader!! Och den hade växt... min fundering är hur denna krake lyckats undkommit grovrengörningen i karet. För jag fiskade inte upp någon räka!

Nu när man har läst denna tråd kommer man på flera incidenter.. Hur många gånger har man inte hittat en torkad guppy, khulii eller annan fisk på golvet för att täckglaset inte riktigt låg på ordentligt. Har hållt på att tagit livet av en prickig knorrmal då han gömt sig i en grotta. När jag skulle skrubba rent grottorna hörde jag ett knorrande ljud ur en av grottorna. Och i den satt denna feta knorrmal. Den lever än i dag och är den fetaste av de 4 st knorrisar jag har.

Denna amono som lever idag hade lyckats hoppa ur akvariet en gång. Det märkte jag inte förrens jag 20-30min senare efter att jag lagt på rampen.. Jag trampade nämligen på henne.. Men lite luddig efter strumpan åkte hon i karet igen och verkade inte så tagen.. Kanske min odöriga strumpa lindrade chocken..:D

//Camilla
#19 - 30 november 2005 12:57
vi trodde hon mördat pelle

Vi hade en kamfiskhane, en blå, jättevacker. Mamma hata honnom som pesten, han va en jäkel på att käka upp yngel när man inte hann med, så varje gång hon såg en smal hona och en jätte tjock pelle blev hon vansinnig, svor så de stod härligt till. En dag när vi kom hem, så va pelle borta... Så min mamma vart kallad de ena och de andra, fiskmördare, f-n va du är dum, du har spolat ner honnom, gud va du är grym, VI vet att du inte tycker om honnom osv... Hon försvarade sig och vi stod på oss =)... Tills vi skulle flytta akvariumet året efter....där bakom låg en torkad pelle...han hade tagit sig ut genom fodringhålet... Så hon blev frikänd.
#20 - 30 november 2005 13:30
[QUOTE=C.Ciklid]För nån vecka sedan gjorde jag en grovrengörning i mitt 112L akvarium. Allt åkte ur! Fiskar i hinken, rensade växterna under kran, rengjorde filter slamsög grus grovt osv.[/QUOTE]

Men varför göra en grovrengöring av akvariet och, vad värre är, ta filtret samtidigt? När man gör så rubbar man den biologiska balansen HELT (man tar död på alla nyttobakterierna som bryter ner ammoniak och nitrit) vilket mycket troligen kommer att resultera i en nitritspik och skadade och/eller döda fiskar.

Om jag vore du skulle jag skaffa mig ett nitrittest och kolla vattnet genast. Du får iaf mata sparsamt i någon månad framöver. I fall det skulle visa sig att du har nitrit (brukar komma efter en till ett par veckor om jag inte minns fel) måste du köra med upprepade vattenbyten och tillsätta Nitrivec tills nitritnivåerna gått tillbaka till 0.
#21 - 30 november 2005 15:35
Ingen fara, har koll på värdena. Jag tog ju inte ur gruset och sköljde det rent, utan slamsög det. Skit vart ju kvar och jag tömde vattnet tills det blev 1/3 kvar. Ingen har dött än, bara ploppat upp ur tomma intet. ;)

//Camilla
#22 - 30 november 2005 21:01
[QUOTE=C.Ciklid]Ingen fara, har koll på värdena. Jag tog ju inte ur gruset och sköljde det rent, utan slamsög det. Skit vart ju kvar och jag tömde vattnet tills det blev 1/3 kvar. Ingen har dött än, bara ploppat upp ur tomma intet. ;)[/QUOTE]

Ah ok, det låter mindre "brutalt" nu :)

Annons