Finns det sjukdomar som får fiskarna att hänga vid ytan - eller alltid vattenproblem?

#1 - 22 augusti 2010 13:18
Hej!

Jag har ett relativt nystartat akvarium (ca 6v) med många guppys (ev. något överbefolkat). Ca 45 l, ca 40 guppy (dock de flesta halvvuxna yngel, fullvuxna fiskar en 10-15 st.) och tre små malar (Oto-nånting). Det har gått utmärkt hittills och alla har verkat må bra (och ja, jag stoppade i alla guppy direkt vid uppstart, det var nödfall, men jag hade en del bottensubstrat från gamla akvariet samt ca hälften av vattnet därifrån).

I övrigt är det ca 4 cm grus på botten och mycket växter.

I torsdags (fyra dagar sen) köpte jag två nya guppyhanar (eftersom de här guppysarna inte haft nåt genetiskt tillskott på minst fem år). Ingen karantän.

Sedan ett par dagar har fler och fler fiskar börjat hänga precis uppe vid ytan, de är väldigt stilla och har fenorna ihopfällda. Konstigt nog verkar de här nya guppysarna må oförskämt bra och simma runt som ingenting har hänt.

I vanliga fall skulle jag anta att det är något med vattnet som gör att de hänger vid ytan, men nu undrar jag om de nya fiskarna kan ha burit på någon sjukdom/parasit eller liknande, som de själva är resistenta mot, men som påverkar mina fiskar...

Jag har bytt 1/6 av vattnet tidigare idag (använder alltid vattenbehandlingsmedel), men det verkar inte förändra fiskarnas beteende. Hade det varit problem med syresättningen borde jag väl sett någon effekt på fiskarna av vattenbytet...? Har också sänkt vattennivån för att pumputsläppet ska hamna till hälften ovanför ytan för att få mer syresättning av vattnet.

Kan inte säga något om vattenvärdena tyvärr, inser att ett testkit skulle vart bra att ha. Jag har dålig koll på vattenkemin i allmänt. Jag antar att vissa bakterier eller halter i vattnet kan påverka dess syrehalt?

Min egentliga fråga är: Om fiskarna konstant står och hänger uppe vid ytan, beror det då alltid på vattenkvaliteten, eller finns det någon sjukdom/parasit som ger just det symptomet?

Svar uppskattas verkligen!
MVH, Linnyk
#2 - 22 augusti 2010 13:28
Det kan bero på syrebrist, men även ha andra orsaker. Det finns något som kallas torpedsjukan som drabbar ungfödare. De simmar med hopfällda fenor, äter dåligt, svajar med kroppen när de simmar för att till slut magra av och dö.
Nu är det inte säkert att dina drabbats av just detta, men gör ett 50% vattenbyte och tillsätt 0,5 dl salt (vilket salt som helst) och håll tummarna att de ordnar upp det.
En orsak kan vara hårt belastat kar med lite sämre vattenkvalité...
#3 - 22 augusti 2010 14:56
Hej igen,
tack för goda råd!

Jag har nu gjort ett 50% vattenbyte och tillsatt salt (fast bara ungefär hälften av vad du föreslog, pga malarna vågade jag inte lägga i mer)... Tycker du att jag ska fortsätta med 50% vattenbyte per dag närmsta dagarna?

Nu en halvtimme senare ligger alla fortfarande vid ytan och ser olyckliga ut, men det är väl bara att hålla tummarna för att de ska piggna till...

Låter väl som att torpedsjukan stämmer in på hur de ser ut, ihopställda fenor och vissa har ett lite "wobbligt" sätt att simma. Alla äter dock fortfarande. Hur lång tid har man på sig att bota dem innan det är för sent?

Läste online att torpedsjukan antagligen var en mix av parasiter och bakterier. Jag har Myxazin (för bakterieinfektioner) hemma, vad tror du (eller någon annan som har erfarenheter av problemet) om att behandla med det?
Bilagor:
#4 - 22 augusti 2010 19:26
De gånger som fisken blivit botad av torpedsjuka som jag sett, har de tyvärr återinsjuknat efter ett tag för att sedan gå hädan. Det låter som det är detta dina fiskar fått, och det kan bero på överbefolkning i karet som då resulterat i lite sämre vattenkvalité. Tveksamt ifall det hjälper att byta mycket vatten var dag, men kanske 20-30% med ett par dagars mellanrum istället.
Salt behöver du heller inte fortsätta om du ser en förbättring, och skulle du även besluta dig för att medicinera mot bakterieinfektion bör du även tänka på att vissa av de medicinerna dödar alla bakterier i karet, såväl goda som onda...
#5 - 30 augusti 2010 15:35
Alla våra fiskar gick och kippade i ytan igår..
Jag vred på lite extra bubblor under dagen,
och köpte nya teststickor idag.
När vi kom hem idag,
simmade alla fiskar runt som vanligt och stickan visade bra värden.
Tillsatte lite extra goa bakterier ändå för säkerhets skull.
#6 - 3 september 2010 08:13
Nu dog en rödmunstetra igår, och en inatt.
Alla värden på teststickan visar att det ska vara ok.
Ska testa att städa ur ordentligt idag, 50% vattenbyte m.m.
Ska nog vrida upp med lite mer bubblor i mitt Fluval 4+ också.
Hoppas att det hjälper.

1 Kuhlii, 1 Kardinaltetra, 2 Rödmunstetra har strukit med på 4 dagar.
#7 - 3 september 2010 08:24
bubblor är onödigt. se bara till att du har ytrörelse så räckler det för att syresätta vattnet.
#8 - 3 september 2010 08:41
Bubblorna i sig gör inte så mycket för gasutbytet, men "mer bubblor" innebär mer vattenrörelse vid ytan och därmed bättre syresättning.
#9 - 3 september 2010 08:49
fast de driver ut co2 o det är dumt om man vill att växterna ska trivas
#10 - 3 september 2010 17:49
Nu är karet "dammsuget" alla växter,
rötter m.m. har sköljts,
gamla växter har slängts (luktade unket),
50% vatten bytt. Ska byta 50% igen på Söndag.
Hoppas att det lugnar ner sig nu.

(hittade 4 döda tetror till när jag började städa)
#11 - 5 september 2010 01:26
Jag har drabbats av liknande symptom i mitt ena kar, hoppas det är OK att jag lånar tråden. Känns som nyttigare än att ha två trådar parallellt.

Först var det 5 black mollys som en efter magrade av för att slutligen dö/avlivas.

Förra veckan blev en platy seg och drog sig undan, för att sista dygnet ligga på botten och frenetiskt försökte ta sig upp utan större lycka. Nu har en annan platy börjat bli seg och fått ett vitt märke strax framför ryggfenan. Det ser dock ut att vara ett bitmärke mer än något annat, kanske har tigerbarberna varit framme och tuggat på sin försvagade kamrat. Platyna har dock inte blivit smalare utan nästan tvärtom.

Var på DM och fick stöd för mina teorier. Nu ligger den sjuka platyn i en hink och medicinerar såväl den som hela karet med eSHa 2000 på inrådan av Micke på DM.

Det konstiga är att endast mitt stora kar (180l) har drabbats och ej yngelkaret (54l) (delar visserligen inte på utrustning mellan karen). Det stora karet har hela tiden haft klockrena värden förutom nitraten som legat på ca 10 konstant. Nitrit och ammoniak är 0, kH 4-5 och pH 7-7,5. Det enda jag kan tänka mig är att karet är överbefolkat (ca 40 invånare, ungfödare, koppartetror, tigerbarber och ancistrus). Å andra sidan är yngelkaret än mer överbefolkat med ca 27 yngel på 1 månad och ca 45 yngel på 3 dagar.

Jag vet att mer info krävs för en "korrekt" diagnos. Min poäng är dock att ett kar med bra vatten borde väl ändå inte drabbas av en "mystisk" åkomma?
#12 - 5 september 2010 09:06
Titta noga på fisken. Finns det vita prickar på dem? Som saltkorn? Eller ser de kanske lite dammiga ut? "Bettet", har det vita kanter med synligt kött i mitten? Eller är det mer som en vit bula?
#13 - 5 september 2010 12:14
Azur skrev:
Titta noga på fisken. Finns det vita prickar på dem? Som saltkorn? Eller ser de kanske lite dammiga ut? "Bettet", har det vita kanter med synligt kött i mitten? Eller är det mer som en vit bula?

Finns inga vita, bruna/rostfärgade prickar eller andra färgförändringar. Bettet har synligt kött i mitten men inga vita kanter. Fenorna är inte heller drabbade av något. Dock såg jag att fisken har som en vit svullnad på undersidan av magen, om än väldigt lite.
#14 - 5 september 2010 17:42
Hej!
Jag har också en fråga som rör detta. Min guramihane hänger vid ytan och är böjd som i ett "S". Han rör bara dom små fenorna som sitter vid känselspröten. Sedan ser det ut som saltkristaller runt fästet på känselspröten och invid kanten till gälarna. Han har inte ätit på ett par dagar. Så nu har jag satt honom ensam i ett litet yngelkar med nytt vatten och ektozon. Han blev långsamt dålig när han fick en kampfiskhane som sällskap. Men den fick aklimatisera sig i ett annat kar innan jag presenterade kampfiskhanen för dom andra fiskarna.

Ingen annan av mina andra fiskar är drbbad, men dom har fått en lkten dos ektozon med, och alla andra av mina fiskar äter.

Någon som vet vad min guramihane har drabbats av?
#15 - 5 september 2010 17:44
Jo, hans ena öga är grumligt med.
Bilagor:
#16 - 5 september 2010 18:05
Cyruz10 skrev:
Finns inga vita, bruna/rostfärgade prickar eller andra färgförändringar. Bettet har synligt kött i mitten men inga vita kanter. Fenorna är inte heller drabbade av något. Dock såg jag att fisken har som en vit svullnad på undersidan av magen, om än väldigt lite.

Hm. De symptomen ringer inga klockor, tyvaerr.

Kalendula skrev:
Sedan ser det ut som saltkristaller runt fästet på känselspröten och invid kanten till gälarna.

Antagligen Vitaprick.
#17 - 5 september 2010 18:17
Azur: men ingen annan av mina fiskar är drabbad alls. Är det inte så att alla fiskarna får vita prick om en får det? Brukar fiskar överleva den sjukdommen om masn medicinerar, och vad ska jag medicinera med? Många frågor blev det. Ursäkta, men jag är lite orolig.
#18 - 5 september 2010 23:59
Kalendula: alla fiskar behöver inte drabbas, speciellt inte på kort sikt. Svärfar hade en praktbotia som drabbades och.dog utan att någon annan fisk drabbades. Och han hade den inte i karantän, dock behandlade han hela karet. Håller med azur, låter om vita prick. Verkar vara långt gånget så kör kanske två kurer direkt efter varandra och hoppas på det bästa. Testa att mata med röda mygg, Vet att inte alla gillar det men när det gäller fiskar som inte äter har jag inte hittat något bättre.

Azur: såg idag att det inte var någon svullnad på undersidan utan det såg ut som någon nafsat på fisken även där. Det saknades fjäll, endAst kött syntes. Verkar som om mina ny inforskaffade tigerbarber varit i farten...
#19 - 6 september 2010 16:33
Cyruz10
Tack så jättemycket för ditt svar.

Den dog i natt, men nu vet jag vad och hur jag kan göra om det händer en gång till. Men jag undrar, räcker det att medicinera med ektozon? Eller ska jag ha något annat?
#20 - 6 september 2010 19:45
Kalendula skrev:
Cyruz10

Tack så jättemycket för ditt svar.

Den dog i natt, men nu vet jag vad och hur jag kan göra om det händer en gång till. Men jag undrar, räcker det att medicinera med ektozon? Eller ska jag ha något annat?

Om det inte var några andra fiskar som drabbats kan du avvakta och se om någon annan fisk visar symptom på vita prick. Händer inget mer behöver du nog inte medicinera, drabbas någon annan fisk hade jag personligen kört på en kur.

Ektozon eller motsvarande medel blir bra, har själv aldrig drabbats av just vita prick så min erfarenhet är begränsad. Dock bör du ta bort eventuella filtermedia innan du börjar köra medicin. Detta för att flesta mediciner dödar även dom goda bakterierna. Ta ut filtermediumet/vadden och lägg det i en hink med vatten från karet. Sen kan du köra filtret utan medium i för att bibehålla cirkulationen.

Men som sagt, om ingen annan fisk drabbats hade jag själv väntat med medicin.
#21 - 6 september 2010 20:07
Cyruz:
Nä, jag har kollat så himla noga båda igår och idag. Jag har ju glasmalar med, så om dom hade blivit drabbade så hade det ju synts väldigt väl. Men jag kan inte se någonting på någon av dom andra fiskarna.

Hm, ibland tycker jag det är synd att dom inte kan andas luft, för då hade jag kunnat ta upp en och och kollat dem.

Å dom äter och simmar o leker o är liksom som vanligt.

Tack så jättemycket för all hjälp, uppskattar verkligen det :O)

Annons