Hej!
Jag har ett relativt nystartat akvarium (ca 6v) med många guppys (ev. något överbefolkat). Ca 45 l, ca 40 guppy (dock de flesta halvvuxna yngel, fullvuxna fiskar en 10-15 st.) och tre små malar (Oto-nånting). Det har gått utmärkt hittills och alla har verkat må bra (och ja, jag stoppade i alla guppy direkt vid uppstart, det var nödfall, men jag hade en del bottensubstrat från gamla akvariet samt ca hälften av vattnet därifrån).
I övrigt är det ca 4 cm grus på botten och mycket växter.
I torsdags (fyra dagar sen) köpte jag två nya guppyhanar (eftersom de här guppysarna inte haft nåt genetiskt tillskott på minst fem år). Ingen karantän.
Sedan ett par dagar har fler och fler fiskar börjat hänga precis uppe vid ytan, de är väldigt stilla och har fenorna ihopfällda. Konstigt nog verkar de här nya guppysarna må oförskämt bra och simma runt som ingenting har hänt.
I vanliga fall skulle jag anta att det är något med vattnet som gör att de hänger vid ytan, men nu undrar jag om de nya fiskarna kan ha burit på någon sjukdom/parasit eller liknande, som de själva är resistenta mot, men som påverkar mina fiskar...
Jag har bytt 1/6 av vattnet tidigare idag (använder alltid vattenbehandlingsmedel), men det verkar inte förändra fiskarnas beteende. Hade det varit problem med syresättningen borde jag väl sett någon effekt på fiskarna av vattenbytet...? Har också sänkt vattennivån för att pumputsläppet ska hamna till hälften ovanför ytan för att få mer syresättning av vattnet.
Kan inte säga något om vattenvärdena tyvärr, inser att ett testkit skulle vart bra att ha. Jag har dålig koll på vattenkemin i allmänt. Jag antar att vissa bakterier eller halter i vattnet kan påverka dess syrehalt?
Min egentliga fråga är: Om fiskarna konstant står och hänger uppe vid ytan, beror det då alltid på vattenkvaliteten, eller finns det någon sjukdom/parasit som ger just det symptomet?
Svar uppskattas verkligen!
MVH, Linnyk